nybliven ardennerägare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
I

indigo95

hej jag är nybliven ardennerägare och jag skulle gärna vilja visa henne på premiering / utställning.. Hon är utställd som 3 åring med 40 poäng hon är nu 6 år.

jag har aldrig tidigare hållt på med sånt här så jag skulle gärna vilja ha så mkt info som jag kan . så snälla alla ni experter hjälp mig.. hur går jag till väga ??

tack på förhand .J.

Sv: nybliven ardennerägare

hej jag är nybliven ardennerägare och jag skulle gärna vilja visa henne på premiering / utställning.. Hon är utställd som 3 åring med 40 poäng hon är nu 6 år.

jag har aldrig tidigare hållt på med sånt här så jag skulle gärna vilja ha så mkt info som jag kan . så snälla alla ni experter hjälp mig.. hur går jag till väga ??

tack på förhand .J.

Hej!
Va kul att du är såå intresserad! Vem är din häst efter?
Färg, lynne, körd, riden?
Du kan anmäla din häst till körbarhetsintyg det går tills hästen är 7 år. Du kör då med en skogsvagn i backar, odyl. Får poäng för det och även 1.000:- i premie! Det sker på en premiering!
Jo ang. premieringar så ställer man ju ut sin häst som 1-åring, 2-åring, 3-åring. Efter det måste din häst ha ett föl vid sidan och då ställer du ut modern och får henne stamboksförd. Detta gör du bara 1 gång och det brukar ju vara första gången hon fölar. Efter det så ställer du inte ut mer OM inte fölen hon får går så bra så att ditt sto får höjd värdebokstav. Stoet får först ett B. Sedan AB. Sedan A. Sedan Elit. och det har med avkommorna att göra!
Du gå in på : vi som håller på med ardenner. Där är vi några stycken som har dessa goa hästar!
Välkommen in!:bump:

åhh vad synd att man inte kunde ställa ut dom när dom var äldre än 3 år.. Föl har jag tänkt att ta efter henne men inte en på ett tag.

Hon är som sagt 6 år inte körd bara riden ( grund ) mkt trevlig i psyket och väldigt försiktig av sig inte den som ångar på en och springer över en. Hon är ljus fux med bläs. hon är efter Dacke
ca 160 cm i mkh

Jag har planer för henne mest innom ridningen, jag vill få henne lätt för hjälperna och allmänt välriden men de viktigaste för mig är att hon blir känslig och kan grunderna men även öva lite trix - vi har börjat att öva på att buga och de går jättebra än så länge :laugh:.

De skulle vara skoj att köra in henne med men tyvärr så är jag inte så kunnig på de området. så en så länge så nöjer jag mig med tömkörning men ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig med inkörningen framöver..

de var lite om oss :) // .J.

tack på förhand .J.

Du kan ställa ut henne på riksutsällning för ardenner om du skulle vilja det. det finns en klass för äldre ston utan föl.

Åhh va roligt :laugh:..
Vart hittar man sånna riksutställningar då?? Jag vill verkligen ställa ut henne nån gång :laugh:

Tack // .J.

åhh vad synd att man inte kunde ställa ut dom när dom var äldre än 3 år.. Föl har jag tänkt att ta efter henne men inte en på ett tag.

Hon är som sagt 6 år inte körd bara riden ( grund ) mkt trevlig i psyket och väldigt försiktig av sig inte den som ångar på en och springer över en. Hon är ljus fux med bläs. hon är efter Dacke
ca 160 cm i mkh

Jag har planer för henne mest innom ridningen, jag vill få henne lätt för hjälperna och allmänt välriden men de viktigaste för mig är att hon blir känslig och kan grunderna men även öva lite trix - vi har börjat att öva på att buga och de går jättebra än så länge :laugh:.

De skulle vara skoj att köra in henne med men tyvärr så är jag inte så kunnig på de området. så en så länge så nöjer jag mig med tömkörning men ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig med inkörningen framöver..

de var lite om oss :) // .J.

Hej!
Åhhh är hon efter Dacke!!!! Det är vår oxå! Och de är riktigt goa, sociala hästar!!!! Förstår att du är nöjd med henne! Som sagt du kan ställa ut på riksutställningar för att få en bedömning! Det funkar! Men eftersom du har en Dackehäst: så ska det inte vara några som helst problem att köra henne! Det säger många!
Vårt sto är mörk fux med silvergrå man.
Kul att höra från dig iallafall!
Ha det gott och sköt om dig!

Åhh va roligt :laugh:..
Vart hittar man sånna riksutställningar då?? Jag vill verkligen ställa ut henne nån gång :laugh:

Tack // .J.[/QUOTE

Hej!
Det var en riksutställning i Tingsryd (Småland) i somras. Vet inte när nästa är........ men gå in på : www.ardennerforeningen.nu
där står det under aktuellt. Men som sagt det finns inga nu. Men till våren blir det nog...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10