Nyårsraketer...

T

tina_tiger

Hej!

Har flyttat mina hästar till byn där jag bor och befarar att man kommer bränna av en hel del raketer nu i nyårshelgen. Under de 5 år jag haft hästar har de alltid stått i stall där man inte skjutit raketer i omgivningen av hänsyn till hästar o hundar.:bow:

För några månader sedan var det någon granne som testade en raket. Mina hästar var inne i stallet. Travvalacken jag har på foder "frös fast", och sedan kunde man HÖRA HANS PULS på flera meters håll. Jag förstod inte vad det var för ljud först. Han var jätterädd och jag trodde nästan att han skulle få en hjärtattack.:(

Funderar på att stoppa bomull i öronen på dem och ställa in en radio med skvalmusik på så att de inte hör tjuten från raketerna. Oroar jag mig i onödan?

//tina_tiger
 
Sv: Nyårsraketer...

Vet du med dig att dina hästar reagerar på raketer så tycker jag det är en bra ide att stoppa bomull i öronen på hästarna! Det dämpar ju ljudet en del i alla fall.

Vilka snälla grannar som inte sjutit raketer av hänsyn till djuren :bow: I vår familj har vi slutat skjuta raketer på nyårsafton och skänker istället de pengarna till någon hjälporganisation :idea:
 
Sv: Nyårsraketer...

Jag tycker också att du gör rätt i att stoppa bomull i öronen, själv ska jag fixa en lite mössa till min ponny för att dämpa ljudet:smirk:
(hon är livrädd för alla hög ljud:( )
 
Sv: Nyårsraketer...

Nej jag tycker inte att du oroar dig i onödan. Stoppa bomull i öronen och ta gärna på en huva. En radio är ju perfekt med. Ha lyset på med.
 
Sv: Nyårsraketer...

Tips!
- Stoppa i öronen.
- Ha radio på men välj rätt kanal! (Så de inte firar nyår rätt som det är)
- Mörklägg för fönster

Ge lugnande om det behövs. Var ute i god tid, kan vara svårt att få tag på. (Iallafall här på våra apotek)
 
Sv: Nyårsraketer...

I vårt förra stall (som låg precis i utkanten av ett bostadsområde, dvs hus på tre sidor av stallet) satte vi alltid något för fönstrena, lät där vara tänt i stallet och gav hästarna extra hö strax innan 12-slaget. Stallägarna gick ut och släckte senare, så där slapp vara tänt hela natten. Det funkade rätt så bra, tyckte jag. Bomull i öronen funderade aldrig jag på, min dåvarande häst var väldigt rädd om sina öron, men det är helt klart ett vettigt alternativ. Hoppas det går bra för dina hästar!
 
Sv: Nyårsraketer...

jag känner samma som du, flyttat till stan från landet..

min plan än sålänge är bomull i öronen å häfta fast en sopsäck utan för fönstret, plus ha stängd lucka på boxen så han inte håller på å flänger med huvudet ut å in eller får för sig att hoppa ut...!

skall se om vi kan komma överens alla om att ha på radion den natten (hörde att mixmega pol är den enda kanalen som inte firar nyår vid tolv) och ge extra hö som någon skrev.
 
Sv: Nyårsraketer...

Mina små hästar reagerar också jätte mycket när smäller å tjuter, jag har bomull i öronen och radion på har även hängt in lite trädkvistar från fruktträd så har dom att pyssla med en bra stund in på småtimmarna.

Gott nytt år!
 
Sv: Nyårsraketer...

Tack för alla svar!

Så här gick det:

Klockan 16.00 började grannens glin leka med smällare. Jag tog in hästarna innan de hann börja flänga runt i hagen, mitt sto har ett stort sår på ena kotan som kan gå upp om hon härjar. Dessutom var jag rädd att det skulle bli svårt att få in dem om de var allt för stressade.

Planen var ju att stoppa bomull i öronen och ha radion på. Valacken gick det lätt att sätta öronproppar på, han är ju gammal travare och van vid att man pillar i öronen. Men han blev lite fundersam.

Stoet däremot... Hade jag bremsat henne hade jag nog fått dit bomullen, men den hade nog stressat henne mer än vad raketerna verkade göra. Hon hatar saker i öronen. Hon fick vara utan proppar.

Drog på radion rätt högt, gav mycket hö, lämnade ljuset på.

Fodrade kväll 22.00. Några enstaka raketer sköts här och var. Valacken var lite stressad, men det var ingen större fara. Han hade skakat ur tussarna. Bedömde det som att det inte var någon idé att sätta i propparna igen.

Gick ut igen 00.00. Gav mer hö. Stoet inte särskilt stressat, stod och lyssnade då och då men åt hö. Valacken orkade inte mer hö, stod och lyssnade men var inte direkt panikslagen.

Under den närmaste halvtimmen var fyrverkerierna som mest intensiva, dock sköts inga raketer i den omedelbara närheten. Ner i från stan hördes poffar och smällar, men det lät mer som åska, nästan. Gav hästarna morötter, stoet åt glatt, men valacken ville inte ha.

Tio i ett hade mullret lagt sig och jag gick till stallet för att släcka och stänga av radion så att hästarna äntligen skulle få lite lugn och ro. Jag hann inte, för då kom den smarta grannen på att "F-n, det har ju blivit nyår nu, man kanske skulle bränna av en raket!". Lite senare reaktionsförmåga än resten av mänskligheten... Valacken som lagt sig ner fick bråttom upp. :( Just när det blivit lugnt, då ska han börja skjuta!:devil:

Det blev bara en smäll. Amen det var ju skönt. Släckte och stängde av radion i stallet fem över ett. Gick in.

Tio över ett, när allt var tyst och lugnt och jag trodde att allt var över, då FORTSÄTTER grann:devil:n att skjuta raketer. En i taget med 10 minuters intervall. Jag vet inte om han var tvungen att tillverka dem själv eller om han försökte tända stubinerna med flinta och fnöske, för sämre tajmat fyrverkeri har jag knappast sett. Kvart i två, alltså cirka 1 timme efter alla andra i vår tidszon, hade karlskrället nu firat in 2007 med dunder och brak. I alla fall dunder var 10:e minut. Tack så himla mycket.:mad:

I morse när jag skulle släppa ut hästarna var valacken tittig och nervös. Det brukar han aldrig vara annars. Han steppade runt på stallplan lite. Stoet var som vanligt. Får se hur det går att få in valacken i stallet i eftermiddag.

Gott nytt år!

//tina_tiger
 
Sv: Nyårsraketer...

Alltså, den grannen borde ju ha en smällare i postlådan var 10-e minut resten av dagen med början 5,00 i morse.:devil:

Det är ju bara att konstatera, folk ÄR inte kloka och en del har minus i IQ.:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp