nyårsraketer

Sv: nyårsraketer

Där jag stod med hästen på 90-talet fanns det en firma som utvecklade och provskjöt nyårsraketer. :D De vande sig sas ;)

Har man hästen lös ute (dvs i hage) har man som ägare skyldighet att se till att hästen håller sig innanför staketet.
Misstänker man att det kommer bli kaos och panik i hagen så stänger man in hästarna när det smälls smällare.
Spränger de staketet kan det ju hända både det ena och det andra. Bara antalet hästar som har blivit påkörda i vinter säger ju en hel del...

Och nu är det ju lite sent, men till framtiden kan det ju vara en bra idé att miljöträna hästarna så de inte riskerar att bli hysteriska pga lite raketer. Har man dem inne i stall så är inte smällarna så hemska faktiskt.
Lite "pangpang" bör hästar klara av.

Fast sen kan man ju diskutera vad förmänskligande av hästar egentligen innebär. Mina hästar (eller speciellt den ena) är livrädd för raketer, han har väldigt stark instinkt av att fly. Samma sak när vi hade en stor påskbrasa i hagen, självklart skulle inte hästarna gå i närheten av elden, även fast vissa inte tyckte det var ett problem.

Varför skulle jag vilja vänja mina hästar vid eld? Lära dom att det inte är farligt? Varför skulle jag vilja att mina hästar lär sig att smällande ljud förknippas med godis? Hur vet man hur dom påverkas när det gäller övriga saker som egentligen skulle blivit rädda för?

Nej, jag skulle aldrig vilja gå in och rubba mina hästars instinkter på den nivån. Här smäller det raketer en gång om året och då tar jag in mina hästar, så får dom vara lite rädda den natten. Jag har ingen lust att förmänskliga mina hästar så dom inte är rädda för t.ex. raketer, det är farliga grejer som jag vill att dom ska ha respekt för, inte tro att dom får godis av.

Eld och rök är något av det första vi vänjer våra hästar vid när de kommer hit.
Varför?
Jo för att de ska vara hanterbara i händelse av eldsvåda och inte ta till instinkter som att stallet är tryggt eller försöka sticka iväg från en vid evekuering av stallet.

Mina får stå ute under nyår. Har dem på lösdrift. Har testat stalla upp dem men de blev mer hysteriska av att höra men inte se.
Så nu står de ute. de springer lite grann o frustar. Men lugnar sig fortare än att stå på stall.

O så hoppas jag de blir lite raket skjutande i år...

Att träna bort instinkten att fly tycker jag är en självklarhet när man har häst.
Stanna kvar och lita på mig - DET är viktigt.
Jag vill inte ha en häst som skenar när den blir rädd. Skena = livsfarligt.

Det är inte att förmänskliga hästarna, det är att sätta både deras och min säkerhet i första hand.

Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hästen skadade sig pga att jag inte gjort den tillräckligt trygg.

Stalla in hästarna, ge extra hö, ha lampan tänt och spela lite trevlig musik i stallet så ska det nog ordna sig. :)

Har man en riktigt livrädd häst så kan man ju be sin vet skriva ut någon typ av lugnande, alternativt testa dem receptfria alternativen som finns. :)

Nu är detta egentligen fel plats för diskussionen, men jag anser inte att det handlar om att träna bort en naturlig instinkt. Det handlar snarare om att skapa ett sådant förtroende häst och ryttare emellan att hästen VILL stanna - för det gör ju flockledaren.

Jag har ingen lust att förmänskliga mina hästar så dom inte är rädda för t.ex. raketer, det är farliga grejer som jag vill att dom ska ha respekt för, inte tro att dom får godis av.

Det är inte att förmänskliga dom. Bilar är också farliga - men du vill väl inte att din häst ska få panik om det tex passerar en långtradare eller en traktor när du är ute och rider? Att vänja hästar vid saker som de troligen i vilt tillstånd skulle bli rädda för är klok politik och ren självbevarelsedrift.

En liten människa på an 60-90 kilo har ingen chans i världen att stoppa 600-800 kilo panik med sin egen råstyrka! Man blir liksom lätt klämd, översprungen och omkulldragen. Genom att arbeta tillsammans med hästen i olika situationer under kontrollerade former bygger man upp ett förtroende. Visar sig vara den gode pålitlige ledaren som hästen kan vara trygg hos.

Har man stått och gett hästen morötter och samtidigt pratat lugnande och berömt hästen i "läskiga" situationer på träningsbanan, så tenderar hästen att lyssna på en även i nya läskiga situationer.

Man kan ta som ett exempel när polishästen Utter en dag träffade på stridsvagnar som han aldrig sett förut. Där var det bara hans förtroende för hans polisryttare som gjorde att han stannade kvar på platsen och inte skenade genom ett publikhav. Ett förtroende som byggts upp genom samarbete och omsorgsfull miljöträning!

KL
Min häst och hans kompisar ska stå inne under natten. Jag vågar inte riskera att min pålle kommer lös på nyår. Vi har också skjutbanor nästan brevid hagarna där det skjuts mycket men det är en helt annan sak än fyrverkerier anser jag iallafall.

Speciellt under tolvslaget så är det otroligt mycket raketer och smällare runt omkring. Enstaka under dagen klarar dom av bra däremot.

Jag sänder en eloge till dig.

//Liten, som anser att det är vårt ansvar att se till att våra (stora) djur är vana vid saker som de utsätts för i sin miljö.

kl

Nu har jag precis släpat in mina fullblodsflickor :D

Det var bra mycket intressantare att stå och glo bort mot smällandet än att gå in i stallet :rofl:

Jag försöker köra så mycket miljöträning som möjligt, precis som hos Masse är eld och rök nåt de får vänja sig vid, liksom crossar, traktorer, bil i hagen och smällande.
Jag har slagit spik i boxen med hästarna inne, använt skruvdragare och värmepistol. Barnen har kört radiostyrda bilar i stallgången, "fallskärmsflugit" med pressenningar i hagarna och så brukar jag använda blommiga parasoll för att ge skugga i sjukhagen :)

Det enda jag inte lyckats övertyga dem om är att det inte bor troll under stora stenar med mossa på :angel:

KL

Mitt annars ganska så orädda sto kan inte riktigt med raketer och smällare :( Hon skulle lätt springa tills hon stupade och sen blir hon så stressad och paralyserad så hon mår bäst inne i stallet med extra hö, en radio och lyset tänt.

Ute i hagen står hon och bara trycker i ett hörn och kan inte slappna av för att äta av höet alls :(

Jag tycker att det är väldigt oansvarigt av folk att skjuta på landet om det finns hästar och andra djur i närheten. Vill de se raketer kan de väl åka in till samhället? Visserligen finns det djur där också..

Ingen av mina hästar är skotträdda eller rädda för andra saker. De är miljötränade med traktorer, bilar och har bott bredvid en skjutbana, mina hästar är väldigt miljövana och normalt sätt orädda. På nyår däremot förvandlas vår gård till en skytegrav. Vi bor på en jordbruksfastighet på landet men men i ett platt landskap. Från kl 18:30 - 01:45 var hela himlen upplyst av fyrverkerier i alla olika vädersträck. Jag som normalt har unghästar på lösdrift fick plocka in och fylla boxarna, ställa hästar i stallgången mm. Två hästar ficks stå bundna vid sina krubbor i ligghallen. Vissa brydde sig inte utan låg och sov i halmen. En sparkade sönder en vägg och en enormt matglad häst rörde inte sin havre på hela kvällen. Fyra hästar skakade som asplöv, en for som en jojo runt i boxen och rullade med ögonen. Jag tog in alla hästar i år efter att tidigare år ha börjat de nya året med att hämta hem en hästflock i panik som har sprängt staketet. Jag har elstängsel med tre elrep med ström i. Nyårsraketer i sådan mängd som vi har där jag bor är ett enormt lidande för djur och säkert även för människor.

Fast jag undrar om man inte gör dom en otjänst genom att ta in dom i stallet ?

Mina reagerade på smällarna men inte så mycket som man kan tro .Sprang från ena sida av hagen till andra och men inte hysteriskt ,dock gick dom inte in i lösdriften på hela natten (inget bajs iallafall ) jag upplevde att dom hellre hade kollen ute och att det var otäckare inne i lösdriften där dom inte såg på samma sätt ?

Och det smällde ordentligt här igår mycket mer än vad det brukar göra ..

Mia

Fast hästar påverkas ju mycket av sin ledares sinnestillstånd. Jag (och alla övriga människor) är ledare över mina hästar, hästarna tyr sig till mig när dom blir rädda och blir lugna om jag är lugn. Det första man lär en häst enligt mig är att ha förtroende för människor, det är en självklarhet.

Mina hästar är rädda för raketer och det hade redan börjat skjutas när jag tog in dom igår och dom var oroliga i hagen. Båda kommer snällt fram till mig när jag kommer och i och med att jag är lugn blir dom lugna, jag har inga problem att hantera mina hästar när raketer skjuts. Jag kan stå med mina hästar vid eld, dom litar på mig. Mina hästar skulle aldrig dra omkull någon människa, utan stannar kvar då vi är en trygghet för dom.

Det jag reagerade mest på (vilket kanske inte framgick så tydligt i mitt inlägg?) är att jag tycker absolut inte man ska lära hästar att smällande ljud är något positivt, dom ska inte bli nyfikna (eller sugna på godis) och därmed gå fram och undersöka det som låter. Den dagen det inte finns någon människa närvarande och kan ta hand om mina hästar så vill jag att dom ska dra sig ifrån smällande ljud och inte gå fram och undersöka det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 354
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter