Nyår och fyrverkerier

Flummflicka

Trådstartare
Vet att de kanske är tidigt att fundera på det här men snart är det nyår och i och med det massa fyrverkerier.

Min häst blir jätterädd och grymt stresad. Det är är 4:e nyåret vi tillbringar och för varje år har det blivit värre och värre.
Han blir som sagt jätterädd, svettas, skakar och blir jätteorolig. Han äter inte på flera dagar och är alltmänt superstressad i någon vecka efteråt. Han är en lugn och stabil kille i vanliga fall.

Nu till frågan: Vad kan man göra?
Har testat med bomull i öronen och radion på, täcka för fönstrena och ja, ni vet, allt sånt där. Men de funkar inte.

Han hörde raketer på radion för ett tag sen, det var jättelite och inte högt, men blev jätteorolig av bara det, svettas och skakr.

VAd ska jag göra?
Min mamma pratade med vet. idag men det finns inte plegg längre och hon sa att de kunde ge lugnande men det höll bara någon timme och hon tyckte inte det var någon idé.

Jag lider verkligen av att han blir så här, känns jättehemskt, han blir inte sig själv på jättelänge...:cry:

Han någon nån bra idé?

Sv: Nyår och fyrverkerier

När jag läste rubriken så tänkte jag rekommendera en radio, men det var visst för sent:(
Tror du att det skulle fungera att vänja honom vid ljudet?? Men han kanske är för stressad.. För det finns ju ljudband att köpa åt hundar som är rädda för fyrverkerier, det kanske fungerar på hästar:confused:

Annars har jag tyvärr inget tips:crazy:

Tack för svaret. =)

Radio funkar som sagt inte...

Har funderat på sånt där ljudband... har en kompis som har det som är för hund. Funderar på om jag kanske ska låna det.
Fast antagligen kanske han inte hinner vänja sig till nyår.
Men kan ju alltid börja, om man tar bara korta stunder borde han klara det.

Usch, tycker inte om raketer. :crazy:

Personligen förstår jag faktiskt inte heller vad man ska med raketer till:crazy:
Dom är dyra, låter illa, är kortvariga och skrämmer stackars djur:crazy:

Vi bor typ grannar med en liten fabrik som tillverkar raketer, så mina hästar är vältränade på sånt...

Det finns ju lugnande tabletter man kan ge till hundar iaf, kanske finns det något liknande för häst?

Du känner ingen som bor en bit ifrån allt smällande?? där du skulle kunna ställa hästen över nyår? Här där jag bor så är det inga raketer, jag brukar ha en vänninas hund som är otroligt skott rädd.

Sen finns det faktiskt något som motsvarar plegg... minns bara inte vad det heter. Men det är ett pulver du kan lösa i vatten å spruta in i munnen.

Ja, tycker inte heller om raketer... =S

Tyvärr kan jag inte flytta han, det smälls överallt här. folk är som tokiga och börjar redan innan nyår... Förra året kunde jag knappt rida 2 veckor innan för de sköt lite då och då. Han var helt svettig när jag hämtade han från hagen... sucka.

Ska prata med veterinäre igen och fråga om de där pulvret och eller om de finns nått annat. det borde ju finnas nåntong som hjälper lite iafl. ;)

Det du tänker på heter Ventraqil har jag för mig, är som plegicil i granulatform.
Fråga på appteket.
Hade det varit min häst hade jag självklart provat. Och allteftersom man ser att verkan börjar avta hade jag tryckt i mer, hellre det än en häst som är totalt hysterisk.

Flummflicka skrev:
Tack för svaret. =)

Radio funkar som sagt inte...

Har funderat på sånt där ljudband... har en kompis som har det som är för hund. Funderar på om jag kanske ska låna det.
Fast antagligen kanske han inte hinner vänja sig till nyår.
Men kan ju alltid börja, om man tar bara korta stunder borde han klara det.

Usch, tycker inte om raketer. :crazy:
Radio:D Min står ju ute dygnet runt. Det är ju bara att glömma veckan efter nyår. Jag har dessutom kvällsfodring på nyårsafton:crazy:

Stackare!

Känner igen problemet, vi har en häst i vårt stall med 9 hästar som reagerat likadant, extremt skotträdd också. Dock gjorde vi så att vi täckte över fönstren på stallet - vet att du redan testat det, men det blev bättre för den här hästen andra året vi gjorde det. dessutom har hans skott rädsla också avtagit betydligt. så kanske bara fortsätt med det du provat, öron proppar och täckta fönster, och hoppas att han också blir mer avslappnad med tiden... stackare - vet hur det är - hästen jag pratar om var helt ifrån sig, även om de andra hästarna inte reagerar så hjälpte det inte, han bara sprang och sprang i boxen, helt okontaktbar i flera dar. men som sagt, det hjälpte och blev bättre året efter och förhoppningsvis ännu bättre i år, vi kommer täcka fönstren nu också för att hjälpa honom.
lycka till

Vi TÄNDER upp hela vårat stall så det inte skall synas så mycket från raketerna. Numera så har vi inte några rädda hästar men med tanke på att stona fölar i feb så tycker jag det är bra att tända upp och att ha på radion.

Är ventraqil receptbelagt?
Det borde ju finnas någoting tycker man... skulle vara så skönt, även om det inte är skoj att droga ner hästen så klart =S Men det känns som det skulle vara bättre än att ha jättestressad häst i nån vecka efteråt... =S

Annars får jag som mackan skrev, forstätta med att sätta för fönster, ha radio och bomull i öronen, finns ju inte mkt annat att göra..

Vi har oxå haft stallet helt tänt för att det inte ska synas, men jag tror mer det är ljudet han är rädd för, det där tjutande och sen POFF, om ni förstår. ;)

Tack för svaren iafl =)

Vågar inte svara på det, men jag har för mig att man kan gå till apoteket och be om det, prova.
Jag har en 9 månader gammal arabkille som är väldigt känslig för ljud, jag kommer absolut oroa mig för honom till nyåret. Som sagt, stallet kommer stå tänt, radion på och gardin för de fönster som är på hans sida. Sen ber jag till gud att det är tillräckligt för honom, det är ju inte direkt en fördel att behöva droga redan första året.
Det återstår att se. Jag kommer att vara hos honom för att se hans reaktioner, är det lugnt lämnar jag stallet, hos oss börjar många skjuta tidigt så redan på kvällen kommer jag få svar.
Vi bor relativt nära en skjutbana, och den klarar han av utan problem, men raketer med färg och annat har jag ingen aning om.

Åh, stackars dig och hästen. :(
Mina hästar står ute på landet, några km från själva centrum så dom hör inga smällare men så byggs nya E4:an på andra sidan av ett fält, ca 500 m från deras hage så dom är vana vid oljud.
Tycker smällare och raketer borde förbjudas. Finns så många djur som mår dåligt av det.

Hoppas din arabpojke klarar av nyår utan problem björkis. =) är som sagt inte så kul att behöva droga hästen.

Jag bor oxå på landet men de skjuter som bara den överallt här... =S
Ja, tycker ox¨smällare och raketer borde förbjudas... Iafl kan inte jag se något nöje i det. ;P

Flytta din häst ut långt på landet om ni kan.Där det inte finns så mkt fyverkerier.:banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 014
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar