Nya Vaccinationsregler, vad gäller??

Arabis

Trådstartare
Har läst ngn stans, ( fråga mig inte var) att det kommer krävas vaccinering 2 ggr/ år. Hörde av en kompis att det gäller alla större tävlingar även i Sverige, då även de lägre klasserna ( 50 km), om det är på tex en Nationell tävling. Men hur funkar det??
Du behöver ju inte mer än lokal licens om du rider 50 km, även fast NM kan gå på samma tävling.
Kan det vara så att det gäller bara den nationella/ internationella klassen??
Ngn som är mer insatt än jag? Om jag vill rida en 50, el 80 km, skall jag behöva vaccinera om för det?
Likaså de som vill testa distans för första gången, dom vet kanske inte att du måste ha vaccinerat 2 ggr/ år, då går vi ju miste om VÄLDIGT många nya som kanske vill prova på vår sport. Kan det verkligen vara så??
Jag som fattat fel?- Rätta mig..

Sv: Nya Vaccinationsregler, vad gäller??

Nåt sånt har jag inte hört...inte heller när jag pratade med FEI ansvariga för några dagar sen angående vaccinationsregler för större tävlingar...:confused:

På FEI-ritter i Sverige och utomlands krävs från och med nästa år vaccination var 6:e månad, det finns info om det på Ridsportsförbundets hemsida under fliken tävling. På "vanliga" tävlingar i Sverige räcker det med 1gång/år som tidigare.

Gäller det bara FEI - klassen här i Sverige då, eller alla klasser på tävlingen om där går en FEI- klass??

Alltså måste hästen vara vaccinerad en gång inom de närmaste sex månaderna vid en FEI-tävling. Vill jag tävla i juli tex och har vaccinerat i april så räcker det. Även om vaccinationen innan dess var ca 12 mån tidigare? Eller hur gör man annars?

Det var ju skönt för mig ivf, för så långt kommer nog inte vi..
80 km, det är max, sen blir det för jobbigt!! :D

Men det måste ju ställa till det för er som skall delta, att behöva vaccinera tex mitt i sommaren, mitt i hårdträning. Går ju ändå inte att träna för fullt under ett par dagar. Litet avbrott blir det väl? :confused:

Mellan tävlingarna blir det ändå inte mycket träning för min del, det är mest "hålligång". Jag har mina hästar i så stora hagar med lekkompisar så mycket får man gratis därifrån. Valacken som går de längre klasserna, har tre unghingstar till sällskap, och då är det inte mycket till att stå still om nätterna!!! tjohej :)

du sofia som hade lite mer koll här än oss andra ;) om jag nu startar i 2x80 km (som jag antar är CEI klassen) i mars på Svegritten (eller nån annan "stor" tävling i vår för den delen), hur skulle jag då göra med min häst som normalt vaccineras i januari, ska så även vaccineras i januari i år...

Måste jag vaccinera två gånger innan den eller räcker det med att jag vaccinerar i januari och sen nästa gång efter 6 månader?

blidde krångel detta....

Camilla

Vaccinationen måste vara gjord 6 månader innan eller närmre inpå, men vaccinerar du i januari så kan du tävla FEI i mars, men om du ex skulle rida i Sveg i juli så måste du vaccinera i juni också.

Men då betyder det att om du vaccinerar i mars, t ex så kan du tävla nästan hela säsongen (på FEI-ritter) och ändå bara vaccinera en gång om året. Eller?

Om du vaccinerar i mars måste du vaccinera om i sept om du tänk tävla nästa säsong också...

Betyder det att man måste bestämma sig ett år i förväg om man ska tävla FEI-ritter?
Och om man inte gjort det, får man stå över en säsong bara för att man inte vaccinerat varje halvår året innan säsongen??

Låter besvärligt, tycker jag.

Tack för svaret. Säg att jag åker till CEI ritten dronninglund i danmark i slutet på april där, räcker min vaccination från januari då eftersom den var inom 6 månader om jag fattat det rätt? Och så vaccinerar jag om i juni, efter 6 månader från den första...

Man vill ju inte pallra sig hela vägen dit för att få vända eftersom vaccinationen är fel...

Mina fortsatta vaccinationer kommer alltså äga rum i januari och juni...

Nej om jag fattat det rätt så behöver du kunna uppvisa en vaccination som inte är äldre än 6 månader.

Det räcker alltså med att fortsättningsvis hålla vaccinationerna inom 6 månader? Man behöver inte grundvaccinera om, för att det alltid ska ha varit inom gränsen?? :confused: /// Linda

Hej Hej...vill bara för upp detta till diskussion igen.

Pratade med en person som är lite mera insatt i Distanstävlingar än vad jag är och hon sa att om man vill tävla distans så måste man vaccinera 2 ggr/år även om man bara vill rida Clear round...stämmer det?
Har hon rätt och jag fel?
Behöver ha svar på detta!!!

Hjälp! :p

Jag vet ej ifall jag kan svara riktigt, men när jag frågade min veterinär om detta så viste han knappt om detta. Men han berättade att det är influensan som inte är riktigt säker vid vacc en gång om året, han tyckte att två gånger om året skulle täcka upp mycket bättre. Men inte ens han kunde ge mig ett bra svar, då frågade jag i februari.

Liknande trådar

Dressyr Nya vaccinationsregler från 1:a juni, men jag har lite svårt att förstå (alternativt jävligt stressad med tanke på att vi är anmälda...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Mirabilis
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar