Nya trådar, trådlåsning m.m.

M

Madelene

Retar mig ibland på att moderatorer låser en massa trådar och hänvisar till redan befintliga trådar.

Ur min synpunkt leder detta till:
* Inga nya trådar skapas.
* Gamla trådar tas upp på nytt utan att det blir någon mer diskussion i dom.
* Jag tror man får färre svar. Detta tror jag därför att om man ser en tråd där det redan finns över 50 svar så anser nog många att den som ställer frågan redan har fått svar och att det är för mycket att orka läsa igenom för att sedan ge svar på.
* Många diskussioner leder till att det plötsligt diskuteras något annat, då kan det vara svårt att gå tillbaka till huvudämnet kanske?

Jag tycker det är roligare med många nya trådar, där vederbörande får beskriva just sin egen situation. Jag tycker det blir krångligt också när det är en egentlig trådskapare och så kommer kanske tre till med liknande frågor och ska också anses som lite av trådskapare. Det blir rörigt tycker jag.

Det låses även trådar med hänvisning till att man ska använda sökfunktionen. Måste man, då man skapar en ny tråd, skriva att man inte hittat något via sökfunktionen för att slippa detta?

Bara något jag funderat på ett tag.

/M

Sv: Nya trådar, trådlåsning m.m.

Gör ett tillägg.

Hittade t.ex en tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=757237

En gammal tråd som någon lånat för att ställa en ny fråga. Resultate hittills är att de som svarat endast fortsätter svara på den "gamla" frågan och den nya frågan liksom blir bortglömd känns det som.
Då faller ju systemet med att använda redan befintliga trådar.

/M

Vad ger? och vad väger?, är enligt mig två helt skilda frågor, så att folk har missat det inlägget i den tråden, det förstår jag.

Men i övrigt, är jag överlycklig för att moderatorerna låser och hänvisar. :love::bow:

Ett tag, fick man bläddra fem sidor för att komma förbi "Titta vilket gulligt nosludd min häst har" med femhundra trådar på hästhuvuden med lika många olika färg på nosludd, ja... inte riktigt, men ungefär. Jag tror folk känner igen sig. Likadant på ridning eller där det ligger numera, grundutbildning. Då fanns det en miljon trådar de första tjugo sidorna som bara handlade om "hur lär jag min travare galoppera". För att inte tala om utrustning, femhundratjugosex trådar... "Vilket bett ska jag ha på min stora, starka häst" och "Är pessoabett bra?"

Vad är det som är farligt att fortsätta i samma trådar och ställa liknande frågor i samma tråd.

Då menar jag inte att man behöver skriva "Hur lär jag min häst att göra capriole" i en tråd som handlar om "vilket nedsittningsben ska jag ha vid lättridning i trav".

Senast ändrad av en moderator:

Men om man söker innan man skapar en ny tråd så kanske man hittar en tråd där precis det problem man själv har tas upp. Då kan man ju bara läsa där :idea:.

Jag blir irriterad på att folk inte kan använda sökfunktionen, särskilt när det finns en tråd om precis samma sak på sidan 2 ;).

Skriver någon att man ska använda sökfunktionen så är det för att det redan finns en likadan tråd.

Men om man söker innan man skapar en ny tråd så kanske man hittar en tråd där precis det problem man själv har tas upp. Då kan man ju bara läsa där :idea:.

Jag blir irriterad på att folk inte kan använda sökfunktionen, särskilt när det finns en tråd om precis samma sak på sidan 2 ;).

Skriver någon att man ska använda sökfunktionen så är det för att det redan finns en likadan tråd.

Fast jag håller med trådskaparen här.

I många olika sammanhang utanför nätet får man leva med upprepningar så varför inte här? Som exempel:
*när man IRL ställer en fråga till arbetskamraterna i fikarummet så hänvisas det inte till gårdagen då någon annan ställde en liknande fråga.
*Tidningarna skriver om bilolyckorna idag också(fastän det fanns att läsa igår också om liknande olyckor) osv,osv...

Ny människa-ny fråga tycker jag, oavsett om någon annan ställde en liknande igår, man vill ha färska svar och nya diskussioner. För egentligen; vilken fråga har inte blivit ställd tidigare, någonsin?

Vad ger? och vad väger?, är enligt mig två helt skilda frågor, så att folk har missat det inlägget i den tråden, det förstår jag.

Men i övrigt, är jag överlycklig för att moderatorerna låser och hänvisar. :love::bow:

Ett tag, fick man bläddra fem sidor för att komma förbi "Titta vilket gulligt nosludd min häst har" med femhundra trådar på hästhuvuden med lika många olika färg på nosludd, ja... inte riktigt, men ungefär. Jag tror folk känner igen sig. Likadant på ridning eller där det ligger numera, grundutbildning. Då fanns det en miljon trådar de första tjugo sidorna som bara handlade om "hur lär jag min travare galoppera". För att inte tala om utrustning, femhundratjugosex trådar... "Vilket bett ska jag ha på min stora, starka häst" och "Är pessoabett bra?"

Vad är det som är farligt att fortsätta i samma trådar och ställa liknande frågor i samma tråd.

Då menar jag inte att man behöver skriva "Hur lär jag min häst att göra capriole" i en tråd som handlar om "vilket nedsittningsben ska jag ha vid lättridning i trav".

Men om du nu fick bläddra fem sidor förbi sådana trådar så betyder det väl att det fanns så många användare med intresse för just de frågorna? Återfinns de nu i den enda samlade tråden eller har de försvunnit? Om de slutat ställa frågorna för att någon tyckte att de var tjatiga så betyder det bara att man prioriterat de som inte orkar bläddra till förmån för de som vill ha aktuella diskussioner.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 925
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 817
Senast: IngelaH
·
Bukefalos Gunnar skriver i den: ”Det kom en fråga varför jag låste tråden. Någon påpekade att det var synd att en tråd som denna förvandlades...
Svar
14
· Visningar
2 405
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama