Nya ridanläggningar i Stockholm

Horzelover

Trådstartare
Har tänkt på att det byggs fler och fler exklusiva och dyra ridanläggningar här i Stockholmstrakten. Det är väl inte så konstigt men det jag funderar på är att de äldre stall som inte är så "lyxiga" skiljer sig inte så mycket i pris utan kan ligga rätt högt de också.

Borde inte marknaden bli mättad någon gång? Dvs att de äldre stallen måste sänka sina hyror för att få hyresgäster? Det är ju det jag hoppas på iallfall :laugh:

Vad tror ni?

Sv: Nya ridanläggningar i Stockholm

De äldre, inte lika lyxiga stallen kan ju ha andra fördelar som berättigar hyran. Nära till kommunala förbindelser, t ex.

Sen kan man ju fråga sig vad som innebär lyx. Bara för att en anläggning är nybyggd behöver den väl nödvändigtvis inte ha fler faciliteter än en äldre sådan? Eller hur menar du? :)

Nu vet jag en nybyggd anläggning som ersatte en annan, dock var den anläggningen utdömd och om den inte har rivits så kommer den att rivas. Så i just ett fall finns inte det andra stallet kvar. Hur det förhåller sig med andra nybyggda anläggningar känner jag inte till.

Hej!

Och jag vet en nybyggd lyxanläggning jag aldrig skulle ställa min häst på. Där de var innan- no problem, nya fina stället aldrig nånsin. Tyvärr är det fortfarande så att de flesta lyxanläggningar är mer anpassade för människor än hästar (stor fin reception tex istället för hagar..)..

Så jag tror inte det är några problem, de finna olika typer av människor med olika krav. Jag stormtrivs i "mitt" hopplöst gamla stall där vattnet fryser och vi jobbar som galningar och skulle aldrig kunna stå på en lyxanläggning.

/Lavinia

Fast de gamla stallen har garanterat samma omkostnader som unnan. Att sänka priserna kan då innebära förlust för ägaren o då tror jag de hellre har tomma boxar.

Klart att de med gamla (omoderna) anläggningar inte har lika dyra kostnader som nya. Eventuella lån blir förhoppningsvis lägre med tiden (om man nu amorterar). De verkar ibland resonera att hellre tomma boxar än att sänka hyran.

Med lyx menar jag: spolspilta, fint fikarum med kök, omklädningsrum med toalett :o, skrittmaskin.

Fast egentligen, varför blir hästhållningen annorlunda för att det är ett dyrt, nytt stall? Tror man att alla som har pengar vill överbeskydda sina hästar i små ruthagar, ensamma, och bara får gå ut en kort stund på dagen?

Jag frågade en stallägare på ett nytt, stort stall varför de inte hade stängslat in sina ängar som med tidigare ägare fungerat som beteshagar.
Då sa hon: "folk vill inte ha sina hästar på bete längre". Tragiskt, tycker jag.

De nya, "fina" anläggningarna är oftast fullserviceanläggningar som alltså behöver anställd personal för att fungera. Har du då tex ett stall med 35-40 boxar som ska mockas varje dag så behöver man x antal anställda = kostar mkt pengar.

Men lån kan ju finnas även på en äldre anläggning, till det kommer sedan underhållet och ev reparationer. Även en äldre anläggning kan ha både fikarum, spolspilta och skrittmaskin skillnaden är ju bara att allt är äldre än i en ny anläggning.

Haha gör det? Vart då?

Det enda jag kan tänka är att det byggs fler rena tränings och tävlings-anläggningar och det får vara precis hur bra som helst, men att inte ha daglig ridmöjlighet p.g.a. träningar och andra grejjer - njaeh...
Jag betalar hellre lika mkt (eller så vitt jag vet i mitt fall - rätt mkt mindre), står inte lika modernt, men allting funkar och man behöver aldrig trängas någonstans!
Modernare anläggningar som kan hålla mycket folk, parkering, hästar tränings och tävlingsmässigt går ju självklart med mer vinst men jag tror att allt som är så bra förtas om man ska stå där själv och försöka göra något på en vettig nivå. Säger inte att det MÅSTE vara så men jag tror det. Inte för alla, självklart.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 696
Senast: Luff
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka