Nya regler kring vaccination?

MaRomer

Trådstartare
Är det nya regler kring vaccinationerna??

Fick ett mail fr en som är fodervärd åt min shettis. Och påminde om vaccinationerna.
Varpå hon upplyste mig om att deras vet sagt att det var som med hundar. Vart 2-3 år??

Detta låter för mig konstigt då jag inte hört något om detta!

Så visst är det fortfarande 1 år resp ½år om du tävlar utomlands??

Sv: Nya regler kring vaccination?

Kopierat från Svenska ridsportsförbundet:

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen.
Till exempel; en häst som vaccinerades den 12 december 2006 ska omvaccineras senast den 12 december 2007.

Publiceringsdatum: 2004-10-29
Senast uppdaterad: 2007-09-13

Hundar vaccineras väl också varje år? Iaf gör mina det!

OM det kommit ett nytt vaccin som håller i 2-3 år så borde det slagit ner som en bomb, då borde vi inte ha missat det. Nej, ta du tag i din fodervärd, det verkar vara något skumt! Be henne tala om vilken vet som sagt det och kolla med vetten!

Lite onödigt att behöva göra om grundvaccinationen om hon slarvar med det.

Eller... du pratar väl om influensavaccinet? Stelkrampen görs ju vart 3:e år när grundvaccineringen är klar.

Det är ingen ändring influensa fortfarande minst var 12 mån (för att få fullt skydd skall man dock hålla 6 mån intervall då inget vaccin på marknaden idag ger fullt skydd mer än max 7-8 mån) samt stelkramp vart 3e år. Troligtvis har det väl blivit något missförstånd och att vet trott det bara gällde stelkramp för det är ju den enda vacc som har längre intervall.

Det är ingen ändring influensa fortfarande minst var 12 mån (för att få fullt skydd skall man dock hålla 6 mån intervall då inget vaccin på marknaden idag ger fullt skydd mer än max 7-8 mån) samt stelkramp vart 3e år. Troligtvis har det väl blivit något missförstånd och att vet trott det bara gällde stelkramp för det är ju den enda vacc som har längre intervall.

Har aldrig hört detta tidigare. Varken från veterinär eller annat löst folk.
Var kommer det i från, är det nya forskningsresultat?
*nyfiken i en strut*

Har aldrig hört detta tidigare. Varken från veterinär eller annat löst folk.
Var kommer det i från, är det nya forskningsresultat?
*nyfiken i en strut*

Det är bara att läsa innantill i FAS ingen vaccintillverkare rekommenderar 12 mån intervall på sina vaccin utan kortare.
Men det kommer även från veterinär, det var även så att när det stora utbrottet av influensa var här nere gick länsveterinären ut och rekommenderade att alla hästar som var mer än 7-8 månader ifrån sina vaccinationer rekommenderades att fylla på sina vaccin.
Jag har faktiskt haft influensa i stallet (utan att fatta att det var det förrän efteråt pga lindriga symtom). De som fick hosta blev hängiga utöver hästen som tog det med sig hit var två hästar en 8 mån sedan vacc och en 9 mån sedan vaccinering all övriga hästar var mindre än 6 mån från vaccinering och klarade sig helt från att bli sjuka.

Det är också anledningen till att man internationellt kräver 6 mån vacc, många andra länder har också ändrat till 6mån även nationellt bla Danmark, tror faktiskt vi är ganska ensamma om att ha 12 månaders på tävling fortfarande.

Tackar för upplysningen!
Tänk man lär sig nya saker varje dag.
Hänger man dessutom på buke så fylls hjärnkontoret på ganska fort! :)

Men beror det eg på kortvarig immunitet eller att viruset ändras och man måste ha ett nytt uppdaterat vaccin?? Just influensavirus muterar väldigt lätt och snabbt, jmf med tex stelkramp som sas är samma hela tiden.

Vid influensavacc av människor är det ju nytt vaccin varje år, dvs det är inte pga immuniteten "tagit slut" att man måste vacc igen utan pga viruset har ändrats.

Hundar vaccineras väl också varje år? Iaf gör mina det!

Beror på vad man vacc emot. Både för hund och katt har man dragit ut intervallet på vaccinationerna till just (lite beroende på) vartannat - var tredje år. T ex för kattpest och parvo osv.

Däremot så kattsnuva och kennelhosta måste man fortfarande vaccinera mot varje år om man vill vaccinera.

Så, nu är det bara kattsnuva resp kennelhosta (av de vanliga vaccinen, räknar inte in rabies osv) som man ger varje år. De andra ges med 2-3 års mellanrum. FÖRUT gavs även kattpest t ex varje år, men man har insett att det är onödigt och att katterna och hundarna har mycket längre skydd av vacc innan man trott.

MEN.. observera att de två som ligger kvar årligen (kattsnuva och kennelhosta) är de som är mest jämförbara med hästinfluensan..

Men beror det eg på kortvarig immunitet eller att viruset ändras och man måste ha ett nytt uppdaterat vaccin?? Just influensavirus muterar väldigt lätt och snabbt, jmf med tex stelkramp som sas är samma hela tiden.

Vid influensavacc av människor är det ju nytt vaccin varje år, dvs det är inte pga immuniteten "tagit slut" att man måste vacc igen utan pga viruset har ändrats.

Det är samma vaccin som används varje år till häst antagligen sker väl inga större mutationer på denna influensa stam eller så är vaccinet ovanligt brett tillverkat jämfört med människo vaccinet. Lite avvikelser har det väl troligen varit i virusstammen iom att det slår olika hårt olika omgångar när den dyker upp.

KL

Ridsportsförbundet har faktiskt gjort en ändring i sina vaccinationsregler.

Men det är att dom har sänkt tävlingskarensen på vaccinationerna från 7 dagar till 5 dagar.

Hittar dock inte detta på ridsportsförbundets sida, men fick den uppgiften vid telefonkontakt med dom.

KL

Ridsportsförbundet har faktiskt gjort en ändring i sina vaccinationsregler.

Men det är att dom har sänkt tävlingskarensen på vaccinationerna från 7 dagar till 5 dagar.

Hittar dock inte detta på ridsportsförbundets sida, men fick den uppgiften vid telefonkontakt med dom.

Ja men det har ju inte med vaccinskyddet att göra, för övrigt står det i TR gemensamma bestämmelser (som du intygar att du läst när du anmäler till tävling :angel: )

Nej det har inget med vaccinets skydd att göra, ville bara påpeka att det gjorts en ändring.

Jag har inte tävlat på flera år så jag brukar inte läsa tr...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
631
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka