*KL*
Jag tycker att dom här bestämmelserna är rent horribla! Här slår man sig (dvs Djurskyddsmyndigheten) för bröstet och påstår sig värna om alla djurs väl och ve, och i nästa stund skapar man regler som totalt urholkar hästens rätt att vara häst - hur fan går det ihop?
(Med parentes för det där med täcken då, fast det kommer ju folk skita i ialla fall...)
Hästen är ett flocklevande nomaddjur - inte ens hingstar i vilt tillstånd utan egen stoflock lever ensamna, dom lever i flock med andra hingstar! Men här i Sverige, där man minsann vet hur djur ska skötas!, här behöver hästar inte ha sällskap av andra hästar.....?! Vad var det nu det stod i artikeln....? Jo, jag citerar: "Det går bra med något annat flockdjur eller för den delen en människa som har tät kontakt med sin häst."
Va??! Och då VET vi ändå att hästen faktiskt bara har ett ordentligt socialt utbyte av just andra hästar!
Nej, istället ägnar man sig åt att bestämma hur stallet ska vara utformat..... Och DÄR ska hästens sociala behov tillgodoses!? Javisst ja, den skulle ju faktiskt få röra sig "fritt" i sina naturliga gångarter också. Jag citerar igen: "Går det inte att bygga en hage, kan rörelsebehovet tillgodoses i ett ridhus eller paddock." Men vad bra! Och därmed är vi tillbaka på ruta ett.
Jag får mjäll! Hur kan man begära att folk ska kunna lära sig något om hästar när vi har lagar och regler som undergräver alla fakta om hästens fysiologi såväl som dess verkligt naturliga beteende?
Hur många tycker att det är okej med burhöns? Som tycker att det är alla tiders med hönor packade som sardiner i en bur med nätgaller att stå på? Utan möjlighet att picka och sprätta eller sitta på pinne. Hur många tycker att det är okej att ha grisar i bås? Utan strö. Där dom inte kan vända sig eller ens lägga sig ner? Utan möjlighet att böka och bädda som grisar gör.
Jag blir så jäkla less när jag träffar hästägare i affären, handlandes sprättägg och KRAV-kött. Och så vet man att deras häst står inspärrad på 9 kvm, vacuumförpackad i täcken, och utan att få gå i hage tillsammans med andra hästkompisar....!
Men den blir ju borstad. Och får pälsglans i svansen. Och så rids den faktiskt en timme om dan...