nya monte regler

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
har ni läst de nya monte reglerna för ponny monte? nu ska max vikt införas och hur de ska se harmoniskt ut.

kat A -45 kg
kat B 60-65 kg

"om hästen går under ryttarens armhöjd så är ponnyn för liten för att ridas av ryttaren oavsett vikt"
(vad nu armhöjd e?)

vad tycker ni ? låter de bra eller skulle de vara annorlunda?
man måste även kvala ponnisarna som inte gått monte förut och ryttare som aldrig ridit måste rida upp för klubbens utbildningsansvarige. Kval tiderna i monten är den samma som i travet.

mvh

Sv: nya monte regler

haha, 65 kg? :eek:

GALET. Jag skulle kunna få tävla shettis med dem där reglerna, om jag var nåt år yngre.

Om man läste ponnyronden idag så kunde se att det stod inga förändringar , de du nämner var väl förslag som kom upp på ungdomsrådet

väger du inte mer än 45 kg så kan du göra de...de e ju bara för att de inte ska bli anorexi...och 45 på en shettis tycker jag absolut inte är fel men 60 på ett russ e lite m,ycke men de finns ju de stora och grova russen oxå... e de ingen som vet vad de menar me armhöjd?

Om du står brevid hästen och lägger upp armen(axeln) på manken/ryggen(vet inte exakt vilken det är)så får inte armen/axeln vara lägre än manken/ryggen.

Jag vet inte om denna mätmetod fungerar eller gäller. Den gjorde det förr.

gäller de med eller utan sadel? de måste ju nästan gälla med då ekipagekontrollanten kollar på en i defileringen, för man ska väl inte behöva sadla av?! fast jag tror inte de kommer vara så hårda på den biten, om de inte ser att ryttaren är alldeles för lång redan då denna sitter på ponnyn de va ju bara ett förslag...

Jag vet inte vad det är för regler i ponny monten.Men jag skulle tro att dom Kollar upp dom ekipage som inte ser ok ut /att ryttaren ser för lång ut.

då får många ponnyryttare som tävlar monté sluta tävla.jag e 170 å testade det här med armhöjden....min armhöjd kom upp i 144 cm å då tänkte jag ojjj!så då räknade jag ut att en ponny på 130 får inte en ryttare över ca 155 cm tävla :eek:

Nya reglerna finns nu på SFTF´s hemsida, de är inte längre förslag.
45 kg för shettis ,65 kg för russ är inklusive sadel, hjälm,säkerhetsväst och övrig klädsel invägning sker före loppet.
Ponnyn får inte gå in under armhålan om man står vid sidan av ponnyn och håller ut armen över manken.

ja och om man läser på sptf så ser man att de inte är förslag utan kommer att stå med i reglementet för nästa år!!!!

jag är 1.60 drygt och jag får (enligt måtten) rida ponnyer på 1.30! sedan kommer ju sadeln på oxå och då ser/blir ju ponnyn lite större.

var någonstans såg du det på sptf ,för i sista ponnyronden som kom så stod det att det var förslagoch när man går in och tittar på domarådets mötesprotokoll under förslag till nya tilllämpnigsanvisningar 2005 så står det inte § 47 inga vikter , inte så att jag är emot det men alls då det inom ridsporten är regler på att ryttaren inte får väga mer än 40 kg för att få tävla en A-ponny men ingen vikt på B-ponny.

Senast ändrad av en moderator:

de står under nyhetsarkiv, tillämpningsanvisningar "Ersätter stycke: § 47 Körsvens/ryttares utrustning
Körspö, snärten inräknad, skall vara minst 70 cm långt och får vara högst 100 cm långt för kat. A och 125 cm långt för kat. B.
- Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör, skall före lopp inte väga mer än 45 kg för kat. A och 65kg för kat. B. Ekipaget skall dock vara harmoniskt avseende ryttarens längd och vikt i förhållande till ponnyns storlek.
- Nummertecken och tävlingsdress skall användas vid all körning/ridning på banan fr.o.m. två (2) timmar före första loppets start." och jag har pratat med en som har jobbar inom sptf och allt gäller from 2005!

oki jag hittade det , iof sig tycker jag att det hade räckt 40 kg för ryttaren utan sadel precis som det är inom ridningen på A-ponny. Sen kan jag ju tycka att det är lite tungt däremot för B-ponny hm när jag vet att det finns vissa ridskolar som har max vikt 70 kg för att man ska få rida D-Ponny

men sedan är ju russen olika byggda, grova hingstar och ston klarar säkert av 65kg medans de lättare byggda kanske bara ska bära 55 men de e ju upp till ägaren o ryttaren. sedan hoppas jag ekipagekontrollanterna är noggranna och kör ut de som faktiskt e förstora. jag satt o kolla i en gammal ponnyronden och såg ett skräckex (enligt mig) då ryttarens hälar nästan var nere vid knäna på russet... förstår inte hur de fick komma in på banan då de såg så oharmoniska ut som bara går...men men

Det jag själv reagerar mest över är trots allt, att man anmäler på en tid bara. Det innebär, antingen bara auto eller volt starter, för "min" ponny klarar åtminstonde in att springa samma tempo på volt som på auto.

jo klarar av gör de säkert men är det rätt mot hästen är en annan fråga, själv skulle jag aldrig fallit mig in att hoppa u på en B-ponny när jag vägde den vikten och( det var bara för 2 år sen innan jag slutade röka) trava i full fart på en banan sen får den vara hur grov som helst den är ändå bra max 130 cm. Men det är ju bara vad jag tycker. Sen är det ju så faktiskt att shettisarna är starkare än russen och orkar ju egentligen mer än russen hm...

Det är som någon ovanstående sa väldigt olika från häst till häst. Och här hade jag tänkt lägga in en bild på ett stadigt russ men det kunde jag visst inte... :confused:

Liknande trådar

L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 221
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: cassiopeja
·
I
Trav Éftersom många ställer frågor om monte´så klistrar jag in detta från www.travsport.se. Aktuell information om Monté 040429 kl 14.57...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: alma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka