nya monte regler

Sv: nya monte regler

gonkan skrev:
jo klarar av gör de säkert men är det rätt mot hästen är en annan fråga, själv skulle jag aldrig fallit mig in att hoppa u på en B-ponny när jag vägde den vikten och( det var bara för 2 år sen innan jag slutade röka) trava i full fart på en banan sen får den vara hur grov som helst den är ändå bra max 130 cm. Men det är ju bara vad jag tycker. Sen är det ju så faktiskt att shettisarna är starkare än russen och orkar ju egentligen mer än russen hm...

det beror ju helt på hur ponnyn är byggd och hur ryttaren behärskar ridning och kroppsbyggdnad. Om vi säger att jag skulle väga 65kg med utrustning(vilket jag inte väger, väger 58kg) jag sitter ner på ponnyn och blir trött efter halva loppet och hänger i tyglarna= En ponny som aldrig orkar i mål och kommer att ha ont överallt. Men om jag i stället står upp och rör varken hästan/ponnyn i munen eller har dålig kondition så anser jag inte att ponnyn ska ta någon större skada. de handlar om max 10 på banan. loppet tar ca 4-4½ minut och prisutdelning och defilering kanske 4-6 minuter. Tycker de e snällare mot russet att göra så än att väga alldeles för mycket (på vilken häst/ponny som helst) och rida dressyr på små volter eller hoppa rida väldigt fort. Sedan tycker jag de är jätte bra att SPTF tagit detta beslutet så att vi slipper se överdrivet långa ryttare rida sina stackars ponnier!!! och vikten tycker jag e bäst, kanske skulle kunnat ha 60kg men 65 är bättre än inget. Har sett många ryttare på säkert över 70(!) kg rida fort och tävla!! och man vill ju inte ha anorexi heller.

nä det vill man verkligen inte ha några anorexi men det jag menar med detta är tyvärr att *många* inte är så duktiga att de behärskar den ridkonsten som du gör, ser många små som jag hellre hade inte sett rida alls då de inte behärkar det riktigt och tyvärr hänger hästen i munnen.
Fast det enda jag tänker på är det här med armhöjden , kan inte bli många ryttare kvar på shettissidan då för de barnen måste ju vara micro små ;-)

ne, de e många som kommar att falla ur både från russ o shettis, men de tycker jag är rätt. är man för lång/tung så ska man inte utsätta ponnyn för de. Jag själv tränar som sjutton för att gå ner 2kg och landa runt 56-57 med utrustning (simmar som sjutton). tyvärr e de så att travponnyer är starka och heta och de behövs vana ryttare. tyvärr är de oxå så att många bara hoppas upp efter några ridlektioner och tror att man e bäst. jag själv har typ ridit i 8 år och även för instruktör och jag asner inte mig själv som bäst eller fullärd. men jag håller med dig, jag tycker oxå att 65 är för mycket och hade gärna sett en gräns på 60 men de finns ju de"stora" russen oxå. :)

Liknande trådar

L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 221
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: cassiopeja
·
I
Trav Éftersom många ställer frågor om monte´så klistrar jag in detta från www.travsport.se. Aktuell information om Monté 040429 kl 14.57...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: alma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka