Nya lösningar?

B

Blue_moon

Priset på korn har gått upp häromkring så nu håller jag på att se mig omkring om jag kan lösa min kraftfoderfråga på annat sätt. Bönder har jag tagit kontakt med, känner en som gärna krossar till mig som jag får nästan "gratis" då min häst inte äter så mycket (ca 2 kg/dag). Däremot så är det inte rent korn, utan korn och havre. Hälften av varje.
Jag har testat att ge min häst havre tidigare. Även på ett par nävar så märker jag stor skillnad på honom, han verkar inte ha någon kontakt med sig själv, blir nervös, stimmig, kan inte stå still varken inne, i hagen eller i boxen. Inget annat är ändrat utan bara av en mycket liten mängd havre. Korn går jättebra att ge, dessutom behöver han fettet på revbenen (han är pigg i vanliga fall så extra sådan energi behövs inte). Efter att ha tagit bort havren så tar det någon vecka innan han är "normal" igen. Jag har testat detta med havre några gånger med samma resultat, märker även om han får i sig havre på annat sätt (snor från hagkamraten på sommaren som har lite havre i sin kraftfodergiva som ges ute i hagen).

Så frågan är om jag skulle våga prova krossad havre? Blandat med korn, ger jag samma giva så blir det knappt 1 kg havre.

Vad tror ni, testa och se? Eller är det ett hopplöst fall?

Sv: Nya lösningar?

Varför inte ge betfor istället (lite högre energiinnehåll=fett på revbenen) men mindre protein. Täck upp proteinförlusten med soja eller så. Då slipper du "havreskallen" men får ändå energi för fett och till ett jämnare pris. Ibland hjälper det inte även om amn får spannmålen billigt. Vissa hästar passar helt enkelt inte ihop med havre.

Sv: Nya lösningar?

Tack för svaret!

Men betfor går han ner i vikt av. Olja får han men kan inte få mer för då blir han dålig i magen (får f n 3 dl uppdelat på två gånger). Protein finns så det räcker och blir över i höet, dock tycker han om en hög kvot (blir fin om kvoten ligger på 7,5; i höet är det ca 8,5). Så det jag ger i dagsläget är han fin på. Har testat många olika fodersorter så jag vet rätt så bra vad som fungerar och inte.
(Idag får han fritt med grovfoder; ca 15 kg samt 1 kg krafft rehab, 2 kg korn och 3 dl olja).
Jag vet att min har svårt med havre, men har aldrig testat krossat. Det är nog mer därför jag frågar (och priset, om han KAN äta lite havrekross blir min plånbok 300 kr gladare per månad).

Jobbiga, svårfödda hästar, längtar efter en mer lättfödd som kan äta "vilket foder som helst".

Ha en bra dag! /Blue_Moon

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 035
Senast: MJLee
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·
F
Foder & Strö Fick höra av min tränare i förra veckan att jag verkligen borde ge min häst 3kg havre oavsett vilka värden jag har på mitt hösilage...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Senast: Narcissa
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 574
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka