Nya licensregler

Karros vantar

Trådstartare
Är det någon som har hört något om detta?

"Nya Bestämmelser på gång!
Det har flaggats för en del förändringar inför 2009. Bland annat så kommer innehavare av B -licens att få ha högst 5 delägda hästar.
En C-licens för lärlingar, med mer än 50 segrar som utestängs från vissa lopp.
En E- licensierad får även ha en B -licens för egen häst.
E- licensinnehavare anställd hos amatör skall ha ett fast arbete som omfattar minst 75% och arbetsgivaren skall ha minst 8 hästar."

Sv: Nya licensregler

Det med lärlingar har jag hört, det andra har jag aldrig hört om...

Jag förstår andemeningen med de ändringar du skriver om, men tror inte merparten gynnar sporten på något vis...

". Bland annat så kommer innehavare av B -licens att få ha högst 5 delägda hästar.
."

Om detta stämmer så undrar jag bara en sak - vad har varit tanken som har gett upphov till detta briljanta förslag?

Kan det ha varit: Nej fy vad det går bra för en del amatörer. De kan ju för tusan till och med nästan FÖRSÖRJA sig på sporten! Det måste vi stoppa. Hur ska vi kunna göra det svårare för människor som gör allt de kan för att överleva på sporten? Nya licensregler...

Slopa hela licenssystemseländet och skärp kontrollen på alla tränare istället.

Det har flaggats för en del förändringar inför 2009. Bland annat så kommer innehavare av B -licens att få ha högst 5 delägda hästar.
En C-licens för lärlingar, med mer än 50 segrar som utestängs från vissa lopp.
En E- licensierad får även ha en B -licens för egen häst.
E- licensinnehavare anställd hos amatör skall ha ett fast arbete som omfattar minst 75% och arbetsgivaren skall ha minst 8 hästar."

När ska STC inse att det spelar ingen roll för äganderätten till en häst vad det står i deras register? Om jag vill deläga 100 hästar och träna dem själv så kan jag skriva till STC att jag äger alla ensam. Sen kan jag ha vilket avtal jag vill med mina delägare.

en sån som Dan Åke Olsson är det väl dom vill åt...jag håller med dig, vafan ska dom blanda sig i bara för att det går bra för en halv % av amatörerna

Visst. Och Kent Knutsson förmodligen. De ska ställa sig i ledet och med mössan i hand be om STCs välsignelse att få proffslicens så att STC kan ha dem under kontroll sedan.

Jag undrar - exakt NÄR skedde detta att STC slutade vara en serviceorganisation och istället övergick till att vara ett granskande kontrollorgan i statens tjänst? Vilken organisation tillvaratar numera sportens och tränarnas (och för all del amatörernas) intressen?

Ja vad ska man säga... Jag är ju en av dem som drabbas. Måste jag då med de nya licensbestämelserna vara oärlig och helt skriva över en av hästarna på mig själv? Det är ju knappast rätt väg att gå.

vad i hela friden??
nu känner jag rent ut sagt att jag blir arg, har mer än 5 delägda hästar & en lärling men inte 8 hästar, vad i hela fridens dagar? snacka om att sätta käppar i hjulen! :confused:

Eller, man kanske skule vara full i f-n och ta in och ta ut hästar från träningslistan beroende på när dem startar så att det bara är fem åt gången...:devil:
Kul för dem på sekris om alla sätter det i system :D

Alternativet är ju om att man tar ut två amatörlicenser i de fall man nu har en amatörlicens och en lärlingslicens inom familjen i nuläget.

Oavsett hur man gör verkar det drabba de adminstrativa... :p

Alternativet är ju om att man tar ut två amatörlicenser i de fall man nu har en amatörlicens och en lärlingslicens inom familjen i nuläget.

Oavsett hur man gör verkar det drabba de adminstrativa... :p

Ja, fast nog är det bra att ha en lärling som känner hästarna när det finns startmöjligheter i lämpliga lärlingslopp.
Usch, dessa regler. Det känns ibland som att de gör allt dem kan för att sätta käppar i hjulet. OM det nu är för att sätta åt dem som "svartränar" så är det väl en sak men om man nu ärligt är delägare i ett antal hästar då ska man inte heler få hålla på. Blir så less.

Hur har dom riktigt tänkt för oss "här uppe" ? När det gäller tex. lärlingar, vissa proffstränare här uppe har ju inte ens råd med lärlingar (hästskötare, för det är ju samma arbete som lärlingarna för göra här uppe) om de DESSUTOM ska jobba 75%, alltså visst att dom jobar 25-30% eller dylikt. Men vad jag vet så finns det 3 st lärlingar i skellefteå & 2 av dem har fast jobb hos tränaren, annars är det - jobb när det behövs.

edit: Hur har dom tänkt att en amatör skall kunna ha 75% jobb till en lärling. då jet vi ju skaffa ett företag för att ens kunna betala utan att det ska vara olagligt

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att den här nya regeln med 5 delägda hästar för amatörer stinker! Fy f*n för STC om de gör så! Undrar hur de räknar delägda? Om man t ex äger sex hästar tillsammans med sin sambo/man/fru - räknas de också som delägda? Måste man registrera om dem då så de bara står på den av paret som har licensen?

ja det måste ju räknas som delägda det också..
men hur gör det med tex. kent knutsson?

Fast egentligen tycker inte jag att det ska finnas några begränsningar. Rättare sagt. De som VILL träna häst och VILL göra det på heltid ska få göra det. Tycker det är synd att de som vill försöka inte får licensen för det. Jag tror att de som inte får in hästägare sållar ut sig själv.

Sverige har redan ett knasigt system. Det här är det dummaste jag hört på länge....

Det lär inte komma åt de som svarttränar. Det lär inte göra att fler folk gynna proffsen med hästar (vi har till exempel en häst som de flesta kompisar är med på i en andel, men de hade ju troligen inte ens blivit intresserade om de hade behövt sätta hästen hos ett proffs med alla kostnader det innebär...).

Och hur blir det för oss som är två, nu deläger ju vi de flesta själv aoch har dem dessutom på två licenser... Men jag hade tänkt lämna in min licens vid årsskiftet, får sambon träna fler hästar då när det är nära anhörigs häst?

Lärlingsdelen i det hela kan jag förstå. Vissa lärlingar är mer catchdrivers än just lärlingar. Samtidigt ser jag inte heller hur detta ska gynna travet... Jag tror tvärtom att det blir enklare att få med häst i lärlingsloppen då de flesta vill ha den bästa lärlingen på sin häst. Å andra sidan är 50 segrar ganska mycket, det är ganska många lärlingar som inte kommit upp till den standarden men som kör mycket, jag vet inte,, har inte kollat lärlingarnas segerstatistik...

Och hur blir det för oss som är två, nu deläger ju vi de flesta själv aoch har dem dessutom på två licenser... Men jag hade tänkt lämna in min licens vid årsskiftet, får sambon träna fler hästar då när det är nära anhörigs häst?

Precis min undran också! Verkar inte klokt annars ju! :mad:

Utan att veta så tror jag STC med delägda hästar, menar sådana som delägs av utomstående (inte nära anhörig). Du borde få ha hur många hästar du vill med föräldrar, syskon, sambo osv.

Häst ägd av nära anhörig (maka, make, sambo, barn, syskon, föräldrar) jämställs som egenägd häst. Så har det alltid varit tidigare iaf och den delen tror jag inte att de kommer att ändra på.

Har bestämt för mig att för ett antal år sedan så fanns precis en sån här begränsning för amatörer men jag minns inte om det var 4 eller 5 hästar. Detta antal under ett och samma kalenderår så ifall man delägde en häst som sedan avyttrades och det kom in nya delägda hästar under samma år fick man hålla koll så man inte överskred maxantalet.

Lika sjukt det.

Liknande trådar

Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 789
Senast: F-Blod
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka