Nya licensavgifterna

Sv: Nya licensavgifterna

För min egen del är jag inte missnöjd.
Kommer att lösa licens på 4-åringen i år så slipper jag det sen men hade han varit 2-år nu hade jag inte gjort det. Mycket kan hända på vägen.
Eftersom min gamling gick 8 säsonger med tävlingar där han behövde licens + ett par år före o efter med 5:or så räknar jag att det lönar sig för MIN del att lösa livstid. Kan absolut förstå att en del tycker det är bra med mindre summa varje år eftersom man inte behåller hästarna.
// Linda

Jag kan ju faktiskt tycka att höjningen av den internationella licensen är skamlig. Jag tyckte att den var hutlöst dyr tidigare, men en fördubbling i ett slag är ju sanslöst.

Och 4.000 kronor är MYCKET pengar.

Framförallt för distansryttare som inte kan göra så många starter. Speciellt om man bara har en häst. Och ännu mer så om man rider på hög nivå. Är du uppe på 16-mils nivå så gör du kanske 2 - 3 internationella starter per år med en häst. Det blir dyrt per start

Men om du bara gör 2-3 internationella starter så löser du givetvis meetinglicens (2400 för tre starter).

Och om du efter tre-fyra starter ser att du kommer göra några ritter till så är det ju "bara" att uppgradera licensen, har du ridit 3 tävlingar på meetinglicens så betalar du mellanskillnden upp till den internationella licensen. Fortfarande skitmycket pengar, men kanske inte fullt lika blodigt att punga ut med 800kr i taget istället för 4000 på en gång.

Vet inte hur bevandrad du, toughcookie, är i distansritt, men det är inte direkt möjligt att "tre-fyra starter ser att du kommer göra några ritter till så är det ju "bara" att uppgradera licensen" - om man bara har en tävlingshäst och rider på nivåer över 80-120 km så blir det knappast fler än 3-4 starter på ett år. I allafall inte om man vill tävla nästa och nästa säsong på samma häst...

Sen kan man ju även fundera på om distansritten verkligen har tänkt rätt när SM går som CEI***-ritt? men det hör ju inte till den här tråden.

Nog om det.

Jag kom på ytterligare en vinkel på varför jag tror att ridspott (medvetet felstavat) förbundet höjer licenserna - det är såklart att de inte vill ha fler starter i hoppning och dressyr eftersom det sedan flera år är ett problem med bortlottningar till tävlingar. Nu rensar man bort många redan innan och slipper dessutom administrationen med att lotta bort några och återbetala deras pengar... :bump: En toppensmart idé ju!
(jag är inte bara ironisk faktiskt, det kan nog ligga lite i det ändå...)

Fast bortlottningen är borttagen ;).

Men om man bara gör tre starter så är det väl ingenting att bråka om, då kostar ju den internationella licensen 2400, då är höjningen 400kr och det måste väl vara acceptabelt?

Jag fattar inte riktigt denna hysteri att lösa licenser på unghästar. Hur många häster, egentligen, gör 5 säsonger?

Haken är att INGET garanterar att det ligger kvar på 200 kr/år.

Inget hindrar SvRF att nästa år höja hästlicensen till 900 kr/år, och då sitter alla utan livstidslicens (inkl då alla med hästar som inte kan lösas livstidslicens på, för de inte är födda eller inte har 'alla papper i ordning än', dvs en stor del av årsfölen med) där. Och plötsligt gick inte brytpunkten vid 5 säsonger.

Jag kände först att 'jippie' ang hästlicensen. Jag som inte har den blekaste om hur mycket L kommer hålla för och inte om jag övht har några ambitioner över lokal nivå (det ska i så fall vara i distans då, knappast någon annan gren) inte behöver hosta upp 950 kr nu för en hästlicens bara för det krävs licens från lokal.

Sen insåg jag det ovan, att det finns INGEN garanti att hästlicensen ligger kvar på 200 kr/år.. utan de kan ju fritt höja den hur f*n de vill from nästa år. Nu kommer jag avstå att lösa livstidslicens ändå, för OM han mot ALL förmodan tävlar i 10 år och jag som lägst lagt ner 2 000 kr i licensavgift under de åren, så summan försvinner i den allmänna konkursen. Däremot, om det ska kosta 800 kr/år kommer jag vara skitsur att jag INTE löste livstidslicens..

I övrigt så just distansmässigt gynnas jag av de nya reglerna då jag kan tävla på lektionsryttarlicens och skita i vad det är för status på tävlingen, jmf med att ha behövt lösa en regional ryttarlicens t ex. Men de där lokala dressyrstarterna t ex blev plötsligt hialöst dyra...

Och jag tror medelhästägaren lägger enormt mycket mer pengar på matchande benlindor, flashiga träns, diverse paddar och annat jox, än vad en licens kostar.

Garanterat.

MEN.. SvRF talar gärna vitt och brett om att värna om bredden i sporten. Det är exakt samma bredd de nu mångdubblar kostnaden att tävla för...

För att citera vad jag skrev på FB i gruppen mot licenshöjningarna:

Frågan tycker jag inte är enbart om 'man' kommer ha råd eller inte. Vissa kommer det, andra inte.

Men oavsett så är ju SvRF förtjusta i att orda om att de minsann vill satsa på bredden - men gång efter gång kommer nya ändringar som gör det markant dyrare för just bredden. Ponnymätningar på klinik är kanonbra för att komma undan mätfusk - men VAD hände med 'det kommer inte bli dyrare att mäta på klinik'. Priset sköt i höjden, och då INTE inräknat kostnaden att transportera hästen till klinik (och ÄNDÅ får jag betala mätmannens resa).

Och nu licenserna. Många, många av de 'glada amatörer' som liksom jag själv tillhör just nämnda bredden tävlar en säg handfull lokala tävlingar/år. Att betala några hundralapppar i klubbmedlemskap och 200 kr i licens för det ger en slutsumma på säg 500 kr/år, dvs 100 kr 'extra' per tävling vid 5 tävlingar. Nu kommer samma sak utan livstidslicens på hästen kosta cirka 1200 kr, dvs en slutsumma på ca 240 kr/tävling. Det är en extrem ökning. [...]

Argumentet de vill se hur mycket hästarna tävlar är ju trams. Det säger antalet lösa licenser INGENTING om. Utan det kan de se via TDB och vilka hästar som de facto startat. Det är väl bland annat det via betalar den extra tian för? Det kommer säkerligen lösas ett stort antal livstidslicenser nu - på hästar och ponnyer som aldrig någonsin kommer komma ut och tävla. Som en kompis sa 'man kan undra om SvRF fått en akut pengabrist och snabbt behöver in pengar?'. För inte kommer de se antalet tävlande hästar via antalet lösta licenser inte. Och vill de verkligen se, så lägg till en extra knapp i TDB då som du får klicka på när du anmäler till tävling - om inte anmälan i sig är nog för de ska kunna räkna..

Sorry alla men jag frångår också ämnet efter att ha sagt att det är jädrigt mycket att höja den internationella licensen till 5000 kr till och med (som jag förstått). Det enda är att man kan betala 800 kr per tävling i meetingavgift. Men ändå, jag har inte lust att rida mer FEI någonsin nu och funderar på att byta landstillhörighet. Men, men.

BandyBoy, jag håller HELT med. Pissigt sur jag också och du har rätt i att ingen annan svensk ryttare i någon disciplin har legat etta. Jag unnar visst RGB uppståndelse, good for him. Men vad fasiken. Dagen listan kom ut var Ridsportförbundet duktiga och lade genast ut uppgiften om Maria och Power. Men på Tidningen Ridsports hemsida inte ett pip. Alla var på hopptävling verkar det som. Jag skrev till Malin på förbundet och undrade om de inte visste och hon sade att de brukade ta uppgifterna från förbundssidan. Då skrev jag till Ridsport och påpekade att de missat något stort här. Mer en ett dygn tog det innan det ens kom upp på Ridsports web. Och samma sak på WEG förra året. Reportern för Ridsport dök upp i Kentucky samma dag som distansen gick. Inte ett ord om den tävlingen på hennes rapportering, däremot en hel del om hur fina blommor det var, hur dressyrträningen såg ut och annat irrelevant. Ledsen, men jag blir förbannad. Det är ju inte konstigt att de nationella medierna inte hakar på när man inte ens kan få stöd från den egna sporttidningen.
Lite är det väl distansens eget fel också att det är så svårt att få press. Vart finns mediastrategin? Det är lite samma problem som längdskidåkningen hade för 20 år sedan men sedan har de bättrat sig.

Fast bortlottningen är borttagen ;).
Istället kör man först till kvarn så det gäller att klicka på anmäla-knappen direkt i TDB när tävlingen öppnas för anmälan om man ska vara säker på att komma med. Med andra ord kan man ha löst sina licenser förgäves i alla fall.

Är det inte så att man måste lösa "vanlig" licens innan man betalar för internationell meetings-licens? :confused: För ska man rida nationella tävlingar så behöver man ju licens då oxå? Eller är det bara jag som inte är med.:confused::confused:

Och var på Ridsports sida hittar jag det här om licenserna? Jag går in på Licensguiden och där hittar jag inget om daglicens och inte heller citatet om distansryttare på lektionsryttarlicens??

Man får klicka på licenser på vänster sidan. Står över häst- och ryttarlicenser. Ser ut som en huvudrubrik. Får scrolla ner för att se priserna, när man väl kommer in. Mycker lurigt att hitta. :crazy:

Tråkigt att det blir dyrare att tävla.
Det jag undrar över är om det blir någon skillnad för oss som rider nationella tävlingar utomlands(Danmark). Vi skall väl inte behöva internationell licens? Nu tävlar vi på vår Svenska nationella licens. Vi går under Danskt TR och blandar inte in ridsportförbundet när vi anmäler oss.
Hur uppfattar ni de nya reglerna?

Detta är ju solklart! Vi sticker till Danmark/Tyskland och rider nationellt. Då behövs ju ingen licens alls!! billaigast för alla! Vi anmäler oss själva- det kan ju inte SVRF ta betalt för då! Våra kval räknas inte förstås men vi kommer ju aldrig att ha råd att tävla Fei iallafall.... så det kvittar ju. Detta innebär : MEST ROLIGT FÖR PENGARNA!! . Och SvRf kan ägna sig åt sina OS-grenar. Tack för mig!!

Jag kan ju faktiskt tycka att höjningen av den internationella licensen är skamlig. Jag tyckte att den var hutlöst dyr tidigare, men en fördubbling i ett slag är ju sanslöst.

Och 4.000 kronor är MYCKET pengar.

Framförallt för distansryttare som inte kan göra så många starter. Speciellt om man bara har en häst. Och ännu mer så om man rider på hög nivå. Är du uppe på 16-mils nivå så gör du kanske 2 - 3 internationella starter per år med en häst. Det blir dyrt per start

Jag hörde någon siffra på att den som startat flest gånger i Sverige/år är en hoppryttare som gjort 800 starter/år. För honom/henne är licensen billig. JAg röstar för att ALLA betalar en licens/start - då blir det rättvist.

Men om du bara gör 2-3 internationella starter så löser du givetvis meetinglicens (2400 för tre starter).

Och om du efter tre-fyra starter ser att du kommer göra några ritter till så är det ju "bara" att uppgradera licensen, har du ridit 3 tävlingar på meetinglicens så betalar du mellanskillnden upp till den internationella licensen. Fortfarande skitmycket pengar, men kanske inte fullt lika blodigt att punga ut med 800kr i taget istället för 4000 på en gång.

heja Arab-galoppen - here I come! !! Nu får det vara nog! Har jobbat idellt för SVRF i flera år. Åkt på möten för EGNA SKATTADE PENGAR.... Varsågod att ta över! Jag har fått nog!
Innom galoppen så finns det iallafall chans att få lite tillbaka. Mer än ett diplom! Och kostar inte hälften så mycket. Synd bara att det är utmaningen i distansritten jag brinner för. Känslan att gå i mål efter 160 k är oslagbar!

Nu läser jag kanske galet men är man inte i landslaget eller gör 5 internationella starter eller fler så behöver man inte internationell licens.
// Linda

Det står ju så, jag tycker inte det går att tolka annorlunda. Gör man 1-4 internationella starter behöver man bara seniorlicens och FEI-registrering.

Enligt texten så gäller licenskravet inte för distanslandslaget.

Nu läser jag kanske galet men är man inte i landslaget eller gör 5 internationella starter eller fler så behöver man inte internationell licens.
// Linda

Jag läser som du. Och inte bara det, det gäller bara vissa landslag:

"Denna licens skall lösas av samtliga ryttare tillhöriga landslaget i hoppning, dressyr och fälttävlan samt övriga ryttare som gör 5 eller fler internationella tävlingar per år. "

Min tolkning på Era gissningar är följande:

Citat www.ridsport.se
Internationell 800 kr/meeting
Internationell*** 4000 kr/år

*** Denna licens skall lösas av samtliga ryttare tillhöriga landslaget i hoppning, dressyr och fälttävlan samt övriga ryttare som gör 5 eller fler internationella tävlingar per år.
Ryttare som tävlar utomlands måste dessutom ha en FEI-registrering.
Ryttare upp till 18 år tävlar även internationellt på sin licens och behöver inte lösa internationell licens.

Därför att gör man 5 eller fler internationella tävlingar per år så ska det inte kosta mer än 4000 kr/år. (5*800=4000)
Gör man däremot mindre än 5 internationella tävlingar per år kommer dessa att kosta 800 kr/tävling (meeting).
Annars borde det inte stått "Ryttare upp till 18 år" utan "Övriga ryttare".

Rätta mig GÄRNA om jag har fel!

:angel:

Det jag funderar på är om jag betalar in min nationella licens och sen rider flera internationella tävlingar, sej 4 st då är jag ju uppe i 3200kr + 750 kr . Räknas inte den nationella med eftersom det står 5*800. Nån som vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka