Nya licensavgifterna

movgli

Trådstartare
Finns ju hur mycket som helst att tycka/tänka omkring de nya avgifterna men utifrån min egen nivå så var det här det första som slog mig...

Hur tolkar ni detta?

Några grupper är undantagna från det åldersstyrda licenssystemet. Det gäller ryttare med funktionsnedsättning på lånad häst eller ponny, voltigörer och linförare, gymkhanaryttare, kuskar som tävlar upp till Lätt A samt distansryttare upp till 50 km. De får alla tävla på en lektionsryttarelicens. Lektionsryttare som tävlar på lektionshäst tävlar också med lektionsryttarlicens.

Upp till, menas det då att CR50 och T50 kostar 375:-/år eller är det under 50km som räknas dvs. max 49km? Måste ju vara att det första allternativet, eller?

I övrigt så blir det ju ganska mycket dyrare :mad: nu...

Sv: Nya licensavgifterna

Jag tänkte automatiskt att det gällde CR50 och T50, men jag kanske tänker fel. :o Det är kanske bara PP och CR40 som avses? :confused:

Jag kommer försöka hålla mig till max tre tävlingsstarter/år så jag håller licensen lite billigare i alla fall. :crazy:

Sedan har jag ju funderat lite om mitt sto skall mätas in nästa år och tävla som ponny (kostar minst 1500 kr extra) eller om jag skall ignorera hennes höjd och tävla som stor häst. I och med de nya bestämmelserna kommer jag licensera henne som stor häst innan årsskiftet, så jag slipper betala 2000 kr i licens för tio års tävlande...

Det står "upp till", och det innebär att 50 km, både CR och tävling, går att rida på lektionsryttarlicens.
Vill man bara rida enstaka tävling, så kan man lösa daglicens. Det är bra.
Jag antar att man, om man ridit en tävling på daglicens, bara kan uppgradera den med mellanskillnaden till nästa licens?
Eller det kanske är för bra för att vara sant?
Det som är bra är att hästlicensen betalas per år. Detta med hästlicens tror jag tidigare var en broms för att få upp ekipage på 80 km, nu blir inte den kostnaden så stor för de som bara vill rida nån enstaka 80 med sin häst.

Fast om jag förstod en bekant rätt, så skulle hästlicens krävas tidigare nu? Eller är det fortfarande från 80 km och längre? Alltså från regional nivå tävlingsmässigt oavsett disciplin? :confused:

Åh vad bra! Känns ju som om vi är ganska många som inte riktigt har kunnat/vågat/velat ta steget upp på 8 mil ännu och om det då hade kostat 750:- för att starta några femmor så hade det kännts dyrt.

Hoppas just som du att det skall räcka med att betala in mellanskillnaden mellen endags-lektion och lektion-"full" licens.
Å andra sidan så är det en fördel för den som redan tävlar på minimum 8 mil, och för hopp/dressyr och övriga ryttare som vill prova distans att licensen är 50:- billigare och på så sätt inte känns som en broms för att tävla längre.

Hästlicensen fattade jag också som att den skulle gälla alla hästar oavsett nivå, eftersom det även blir en lektionshästnivå (de tävlar kanske oftast inte så höga klasser? vet ej)

Endagslicenserna är jag också possitiv till, men med tanke på att den lokala avgiften var 200:- så tycker jag att 150:- är iaf 50:- för mycket.

kl

Hästlicens kommer krävas från lokal nivå.
Man kommer kunna uppgradera licensen som tidigare, dvs betala mellanskillnaden.

Ja blir till att fixa licens på 2 1/2 åringen känns det som men hur göra med "gammel" gubben som eg. inte är ett dugg gammal? Han är ju 13 iår, hästlicensen kostar väll 800:- och då räcker den livet ut... Men 200:- per år (förutsatt att den inte höjs) ger ju 4 år innan jag kommer upp i samma summa på 800:- och då är frågan hur mycket jag tror han kommer tävla som 17 åring...

KL

Tips! På tidningen ridsports hemsida finns en artikel om protester mot dom nya avgifterna. Där kan man klicka vidare till en namninsamling mot dessa! Så skriv på alla ni som tycker detta är fel!! Ska tydligen bildats en Facebook grupp mot detta också.

I och med de nya bestämmelserna kommer jag licensera henne som stor häst innan årsskiftet, så jag slipper betala 2000 kr i licens för tio års tävlande...

Jag tänker göra samma sak med min fjord, som idag inte har någon licens.

//Liten, som inte har något att tillägga förutom att nu blir det förbaskat dyrt (eller dyrare) att tävla...

Tråkigt att det blir dyrare att tävla.
Det jag undrar över är om det blir någon skillnad för oss som rider nationella tävlingar utomlands(Danmark). Vi skall väl inte behöva internationell licens? Nu tävlar vi på vår Svenska nationella licens. Vi går under Danskt TR och blandar inte in ridsportförbundet när vi anmäler oss.
Hur uppfattar ni de nya reglerna?

Tack så mycket för ditt svar! Jag blir kvar på nationell nivå...

*kl*

Men om jag löser licens på min häst nu, innan årskiftet, så kommer den som tidigare gälla hela hästens liv? Eller har jag fattat fel? Är grön inom området så jag har inte så stor koll :D

Nu funderar jag på om jag inte ska ta o lösa licens för både 2 åringen och 3 åringen innan årsskiftet... Finns det nån åldersgräns för sånt??

Nej du kan lösa för årsföl om du vill. Men skulle det hända något innan du kommer ut på tävlingsbanan så har du ju slängt ut en tusenlapp i onödan.

Jag fattar inte riktigt denna hysteri att lösa licenser på unghästar. Hur många häster, egentligen, gör 5 säsonger?

...fast om man betänker att licens ska behövas redan från T50 så är det väl ändå en himla många hästar som gör fler än 5 säsonger??? Det hoppas jag innerligt, annars kanske det är läge att se sig om efter en tränarkontakt så hästarna inte går sönder så tidigt... (eller varför gör de inte 5 säsonger menar du??)

Fast jag tänker på ett annat sätt när det gäller ryttarlicensen än vad som skrivits hittills... Förvisso blir det helt klart dyrare för de som samlar mil på 5-mils nivå (och för nybörjare). Däremot om man vill ligga runt 5-8-12-mils nivå och som jag, bara har en tävlingshäst, så kan det faktiskt bli billigare per säsong... (fast det är ju utifrån mitt eget tänk förstås) Jag anser mig hinna med (och ha råd!) att rida ca 4 ritter per år och enbart startavgiften blir ju lixom dyrare med ökat antal mil - för 4 ritter på ett år löser jag ju såklart endagarslicens för 150 kr per gång = 600 kr. Det ska då jämföras dels med nya licenskostnaden på 750 kr, men även med nuvarande nivå för seniorlicens (som ju behövs för 8-milare) som är 900 kr/år. Ser man det så blir det ju nästan vinst även om jag skulle behöva betala hästlicens per år... :devil: (nu har ju redan Bandy licens, men treåringen har inte - än).

...men då hör ju till saken att jag bara tävlar distans och helt kommer släppa tanken på att någon gång starta dressyrtävlingar... det får helt enkelt vika på foten eftersom det medför dyrare licens...

Jag instämmer för övrigt i protestkörerna - det nya licenssystemet missgynnar bredden, det missgynnar nybörjare och jag anser även att det missgynnar de som egentligen hade velat tävla fler grenar än en... för att inte tala om våra internationella ryttare - de får en höjning med 100% från 2000 till 4000 kr! För mig är det sanslöst - folksportstämpeln verkar vilja putsas bort med skarpa skurmedel och hård stålull!

...för övrigt är jag pissigt sur (och så här brukar jag inte uttrycka mig faktiskt) på att det nu är märkvärdigt att RGB (all heder åt honom som ryttare och person, han är väl värd alla framgångar) är tvåa på värlsrankingen... Maria H-E, som är ETTA PÅ TRE LISTOR, har bara fått smånotiser... gaaaahhh!!!! :devil:
(och jag har ändå jobbat mig trött genom att maila till kvällspressen både till höger och vänster... de fattar ju inte att det är ett scoop - visst har väl ingen svensk ryttare varit etta förut..??)

Tittar man på distanslistor så är det faktiskt många hästar som inte tävlar så många säsonger. Sen om det beror på skador, ekonomi, barnafödande eller annat låter jag vara osagt. (en av mina egna är i13 år, och har endera gjort galopp eller distans sen han var 3, och det känns som att han är en av få som hållt igång så pass).

Samtidigt tycker jag det är lite lustigt att det är sånt hallå om licenserna. Ridsportförbundet är en kostnadskrävande organisation.

Och jag tror medelhästägaren lägger enormt mycket mer pengar på matchande benlindor, flashiga träns, diverse paddar och annat jox, än vad en licens kostar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka