Nya kontrakt

S

Skalmeje

Vi är ett helt gäng med uppstallningar som har fått besked om att vi ska få nya kontrakt. Vi har fått dessa för påseende, och vi är inte nöjda med vad som är upptaget där.

Någon som vet var man kan få läsa välskrivna och korrekta kontrakt? Någon som har något som ni är jättenöjda med?

Vi har helinackordering inkl allt utom helgerna som sköts enligt rullande schema.

Vårt största problem i nuläget är: Vad får stallägaren göra med någon annans häst utan att fråga?:confused:

Riskerar vi bli uppsagda på stående fot om vi inte accepterar de nya kontrakten.

Har massor med frågor, kan inte dra alla här och nu............

Någon?!

Skalmeje

Sv: Nya kontrakt

Ni kan bli uppsagda enligt det gamla kontraktets regler om ni inte godtar det nya. Så det blir ju inte på stående fot om inte det gamla redan är uppsagt för om förhandling till ett visst datum.

Ja vi är ju inte uppsagda än och enligt de gamla kontraktet är det 2 månader som gäller........ på båda håll.

Men man är ju lite orolig ändå

Ja, det är ju detta med att ändra.............. Vad får man ändra utan att det ska tas upp i ett kontrakt? Får stallägaren göra i princip vad dom vill?

Tex min häst trivs utmärkt bra med att gå själv i sin hage. Flera andra hagar ligger intill, så kusen är ju inte ensam.

Måste jag gå med på att släppa in någon annan bara för dom har tagit in 2 nya hästar? Har jag nåt att säga i detta läge? Jag tycker ju att jag har det eftersom det är min häst och det är jag som betalar veterinärräkningarna.:confused::confused:

Är det inte rimligt att innan nya regler börjar gälla så måste uppsägningstiden gå (i detta fall 2 mån) så att man hinner hitta ett annat stall om man inte kan acceptera den nya regeln?

Skalmeje

Jag har ingen aning vad som gäller egentligen ang kontraktsändringar och när det börjar gälla sådär på rak arm, men vad jag har hört så får inte kontraktsändringar göras hur som helst. Utan det måste ske per omröstning med alla hyresgäster innan det kan gälla.

Men sen kan man ju tycka att det inte är ens ansvar om det inte finns hagar så att det räcker till.
Vad står i kontraktet?
Att det tilldelas en hage o box?
I så fall så har du blivit tilldelad den hagen o då bör inte någon annan häst kunna slängas in i den hagen hur som helst.

...men vad jag har hört så får inte kontraktsändringar göras hur som helst. Utan det måste ske per omröstning med alla hyresgäster innan det kan gälla.

Självklart får stallägaren göra kontraktsändringar och förändringar i rutinerna - det är ju dennes stall och inte någon demokrati!

MEN om det ska ske kontraktsändringar som vissa motsätter sig, kan man inte införa dessa ändringar förrän de nya kontrakten börjar gälla, vilket alltså är efter uppsägningstid enligt de gamla kontrakten.

Rätt ordning är alltså: säga upp ALLA gamla kontrakt enligt uppsägningstid, lämna ut nya kontrakt för påskrift. De som inte godkänner de nya kontrakten och dessa förutsättningar får under uppsägningstiden leta ny stallplats och försvinna till uppsägnignstiden löpt ut.

Mindre förändringar i rutiner bör kunna göras efter stallmöte och överenskommelse med inackorderade.

Ja du har ju rätt att det inte är någon demokrati som gäller. Helt klart.

Men kan stallägare friskriva sig för ansvar? tex under helger och storhelger? De äger ju fortfarande stallet trots att det är helg.

Kan man skriva vilka kontrakt som helst, i detta finns det meningar som går att tolka på 2-3 olika sätt. Det känns som det är en bra grogrund för problem i framtiden.

Visst kan man delegera, både ansvar och sysslor.Men då ska detta vara klargjort och mottaget från bägge sidor (kontrakt)

Har man besittningsrätt när det gäller hästar eller gäller det bara "bostads frågor"?

Har hyresvärden rätt att på eget initiativ ändra på en foderstat som den anser är fel? Enligt kontraktet är det inte angett några minimun eller max gränser för havre och hösilage.......

Stallägaren har ju i många fall del av ansvar inför djurskyddet. Om man inte är överens med stallägaren tycker jag man ska flytta, det går ju inte att jämka ihop gigantiska meningsskiljaktighter.

Ja det verkar som det blir till att flytta..... tråkigt men sant. De andra känner nog likadant.

Har hyresvärden rätt att på eget initiativ ändra på en foderstat som den anser är fel? Enligt kontraktet är det inte angett några minimun eller max gränser för havre och hösilage.......

Det står väl i kontraktet vem som ansvarar för utfodring?

Jag ansvarar för utfodringen av dom hästar som hyr plats i mitt stall. Hästägarna sätter en foderstat som jag följer, men jag fodrar inte mindre än vad djurskyddslagen säger och jag skulle vägra om någon ville att jag skulle ge en häst något som var helt tokigt, (4 kg hö, 8kg havre och en säck betfor t.ex.)

Egen hage har du bara rätt att kräva om det står så i kontraktet. Rimligtvis till en förhöjd avgift i så fall.

*kl*
Men är det verkligen så svårt som du får det att låta?

Ni har ett kontrakt nu och det gäller i två månader till från att ni blivit meddelade om att det kontraktet kommer att sluta gälla.

Ni har fått ett nytt kontrakt för påseende, har ni funderingar eller synpunkter på vad som står så ringer eller knackar man väll på hos den som skrivit kontraktet och diskuterar igenom det som du har synpunkter på?!
Sen så är det upp till dig att antingen skriva på och gilla läget eller flytta och gilla läget på nya stället.

Jag misstänker att de förra veckan hade stallmöte och hittade lösningar och omformuleringar som går att acceptera.

Men det är bara min gissning...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka