Nya kaninen dräktig??

T

Tingla

Startar en ny tråd för att förhoppningsvis få lite tips och råd. Den nya kaninflickan som ska få vara sällskap åt Pontus verkade dräktig när hon kom och jag pratade med tidigare ägare som bekräftade att hon för ca 2 veckor sedan träffat en hane för en kort stund och kan ev vara dräktig nu.
Tjejen fick heta Snoffsan och är en ursöt svartvit dv vädur på 8-9 månader. Hon är lite skygg men gör stora framsteg hela tiden och hr idag kommit fram till mig självmant istället för att gömma sig.
Men det jag reagerade på var att Snoffsan var så rund om magen och äter enorma mängder hö, dricker nästan lika mycket, äter en hel del pellets också och gräver väldigt i buren och alldeles nyss såg jag massor med päls som hon boat med i huset. Jag kastade mig direkt över alla böcker om kaniner och den mesta info jag kunde hitta på nätet om dräktighet, men undrar fortfarande över om hon verligen är dräktig på riktigt eller bara skendräktig?? Nånstans (flera ställen) läste jag att om en kanin börjar boa med päls så tidigt som hon gör så är de oftast skendräktiga, annars skulle de börja samla päls först ca en vecka innan födsel. Det är nu två veckor kvar om hon ska ha bebbar.

Någon som vet något säkert tecken eller kan beskriva skillnaden på ett tydligare sätt?

Det är svårt att "undersöka" henne eftersom hon fortfarande är lite rädd och jag vill inte tvinga henne utan låta allt ta den tid det tar.

Vad tror ni? Väntas det smått?

Sv: Nya kaninen dräktig??

Hon kan vara dräktig lika väl som hon inte kan det... att hon är rund om magen är absolut inget tecken på att hon är dräktig.. hon kan lika gärna fått lite för mycket mat...

När min hona fick ungar syntes det inte ett dugg att hon var dräktig... utan vi upptäckte det då min lillasyster en dag kom ut och sa att det låg ungar i boet...
Visst misstänkte vi det, men vi visste inte och hade inte sett några tecken på det.. Hon ryckte ju päls och så, men det var mitt i sommaren då det var som varmast, så vi tyckte inte det var så konstig om hon ville bli av med pälsen pga värmen...

Dock har jag aldrig haft någon skendräktig hona än.. så sådana tecken kan jag tyvärr inte berätta om...

Och om hon är dräktig tycker jag det är ganska oansvarligt av ägaren att sälja/skänka bort henne... en vanlig flytt är stressande nog för en kanin, och sen till råga på allt kanske den är dräktig... jag hade väntat att sälja henne tills hon fått ungarna och de var tillräckligt stora att flytta själva... men men... gjort är gjort....

Senast ändrad:

De brukar inte vara dräktiga om de drar päls så tidigt men så har din ju dessutom flyttat. Så vem vet. Den som väntar han får se;)

Nä det är just det att rund om magen kan hon vara iallafall, så det är svårt att veta. Men pälsen som hon samlar i boet tyder väl på något, mina gissningar går åt att hon är skendräktig eftersom hon startat så tidigt.

Men jag hoppas att hon faktiskt är dräktig på riktigt, från början blev jag jätteställd och visste inte vad jag skulle tycka. Har aldrig haft kaninsmått hemma förut och det kändes lite läskigt, men nu har jag nog hunnit vänja mig vid tanken och tycker att det skulle vara bara roligt om hon skulle få bebbar. Har hört mig för och tror inte att det skulle vara några problem att hitta hem åt dem heller. Så jag får använda väntans tider till att lära mig så mycket jag bara kan så att jag på bästa sätt kan ta hand om dem, ifall Snoffsan ändå skulle visa sig vara dräktig...

Håller er uppdaterade på hur det går :smirk:

Ninni,
du har så rätt. Snoffsan skulle nog mått bättre om hon slapp byta hem just nu. Det märktes att Snoffsan blev stressad av flytten. Jag vet ju inte hur hon varit innan, men när hon kom hem till mig så var hon så lugn och inga problem alls att hantera när jag skulle flytta över henne från transportburen till hennes bur som jag gjort iordning. Hon var inte alls som min Pontus som alltid sprattlar och har sig (förutom vid kloklippning konstigt nog). Snoffsan var i stort sett likgiltig med vad jag gjorde, men det ändrade sig fort. Nån timme senare skulle jag gå in i det rum hon fick bo i första dygnet och hon reagerade med total panik och kastade sig in i sitt hus. Så upprepades det första dygnet hela tiden. Så det där lugna i början måste mest varit chocken över flytt och resa och allt nytt. Dag 2 fick Snoffsan flytta med bur och allt intill min andra kanin Pontus bur. Sen har jag låtit dem turas om att vara ute en i taget och undersöka den andra och omgivningen. Snoffsan var ff livrädd för mig, men jag satt där timme efter timme och läste en bok och tillslut var hon framme och nosade :smirk: Nu idag kan jag fixa och dona i hennes bur utan att hon blir rädd och hon gömmer sig inte längre för mig utan följer nyfiket vad jag gör. Däremot låter jag bli att lyfta henne, ifall hon skulle vara dräktig, och sen vill jag inte stressa henne mer... Hon verkar jättego och jag tror att hon snart kommer att slappna av helt i min närvaro...

Och så här ser hon ut, pluttan...
Bild3.jpg

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 584
Senast: JLoveJ
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30