Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"
Jag tycker det är så himla synd att dessa raser fått så dåligt rykte. Har själv haft en Staffordshire bullterrier och vi har nu en American Staffordshire terrier, Staffordshire bullterrier är grunden för vad både american staff och american pitbull kommer ifrån och american staff kan registreras i USA som pitbull, så de är i mångt och mycket samma ras. En sak som man ska ha klart för sig är att kommer det en i Sverige och säger att han äger en pitbull så ljuger han mest troligt, 99% är blandraser korsade med cane corso, rottweiler, bullterrier, dogo argentino... Att dömma halvblod efter halvblod-travarkorsningar avlade på de allra sämsta individerna med allra sämst psyke är ju ganska orättvist eller hur?
Ingen av mina hundar har någonsin visat aggressivitet mot varken människor eller andra djur. Trots att både blivit attackerade av andra hundar. Den första av en Borderterrier och en tax, den andra av en pitbullkorsning (som blivit tränad av sin ägare av sin ägare till aggressivitet och är avlad efter föräldrar som använts till riktig hundkamp, ägaren tycker det är cool och skryter med det)
Jag tycker det är så himla tråkigt att läsa hur folks uppfattningar om dessa hundar är, jag hade själv en uppfattning om att hundarna var aggressiva och alla som hade den typen av hundar var blåsta, men efter att ha lärt känna raserna kan jag säga att det är de inte, de är helt underbara, livliga, positiva, lättlärda, vänliga mot både barn och djur, kärleksfulla... MEN de är också ganska okänsliga för smärta, envisa, lättpåverkade av sina ägare, och väldigt starka, detta är en kombination som vissa tyvärr utnyttjar.
Jag hoppas att jag kan få er att tänka efter ett varv extra efter att ha läst mitt inlägg. Tro mig, det är inte raserna det är fel på utan ägarna till de hundar som visar sånt här beteende, jag ska inte förneka att det säkert finns individer, som i alla raser, som föds med dåligt psyke eller vid sjukdomar blir aggressiva, men i alla fall jag träffat på sitter sjukdomen i andra änden av kopplet, dessutom, vad tjänar det till att förbjuda rasen, när det inte ens är den rasen de har utan någon lustig blandras?