Nya analysen

arabia

Trådstartare
Jag o kompisen har börjat köpa hösilage av samma bonde, så vi skickade in en gemensam analys. Ni som är bra på sånnt här, hur ser denna analysen ut?
Ts 61%
Smrp 67g/kg foder
mj 7,3g/kg foder

Hur var det nu man räknade kvoten? Smrp delat på mj eller var det tvärtom? Mineralanalys fick jag ingen tyvärr, det var kompisen som skickade in så jag vet inte vad hon begärde

Hästarna som äter detta är 4 shettisar, varav 2 dräktiga ston i månad 7och 8, 2 araber (d-ponnysar), alla går på fri tillgång, shettisarna käkar typ 10kg var o araberna någonstanns mellan 15-20kg

Kan det stämma att kvoten blir drygt 9? eller räknar jag fel? Är ju skitkass på sånt här, har ju andra som brukar räkna mina foderstater
 
Senast ändrad:
Sv: Nya analysen

Hur behöver jag komplettera med kraftfoder för de dräktiga stona? Tar för givet att de andra inte behöver nått kraftfoder alls.

Har aldrig haft så bra grovfoder till ett så bra pris tidigare, ger 250kr för storbal på ca 400kg, hemkört dessutom
 
Sv: Nya analysen

Jäklar! Vilket underbart grovfoder du har fått tag på nu!!! ;)
Stämmer som ameo säger..Man räknar Smrp delat med MJ = kvot.
en kvot på 9 är min dröm kvot!

Lyllos dig!!
 
Sv: Nya analysen

Ja nån gång i livet ska man väl ha lite tur:p
Inte nog med att det har bra värden, det är billigt oxå:banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp