Nya Akademin!

Lena Furberg

Trådstartare
Nu kan man rösta på vem man tycker ska få det alternativa litteraturpriset (kan man väl säga) från Nya Akademin, sedan den gamla rört till det för sig och ställt in årets Nobelpris i litteratur.

Ett spännande initiativ men ska det verkligen vara likställt med Nobelpriset? Jag är kanske dåligt insatt. Men J K Rowling är ju inte precis nån stor författare, framgångarna till trots. Ulf Lundell??? Patti Smith ... hm. Neil Gaiman är bra men..... Och VÄLDIGT många svenskar, lite väl många för att kännas rättvist.

Nån med tankar kring Nya Akademins pris?

Jag håller med om att listan kanske inte känns helt klockren, men jag är väldigt glad över att hitta Chimamanda Ngozi Adichie där så min röst kommer att gå till henne! Tyckte väldigt mycket om En halv gul sol, även om jag håller med @mandalaki om att hennes Americanah är strået vassare.

Men på själva akademiens sida (https://dennyaakademien.wishpondpages.com/nobel-literature-2018/) kan jag inte se att det står någon specifik bok under författarna. Är det meningen, tro? Eller är det jag som missar något?

@Mineur Så konstigt! I så skulle jag välja Chimamanda förstås
Ja, jag börjar fundera på om det var Boktuggs initiativ att skriva ut en bok författaren var särskilt känd för, eller något? Men det känns ju inte heller särskilt logiskt, många av dem är (enligt mig i alla fall) kända främst för helt andra böcker än vad som stod där...

På Nya Akademins sida hittar jag i alla fall bara en lista av nominerade med namn och land, inga titlar (https://www.dennyaakademien.com/kopia-pa-voting-process).

Vad är det som avgör vem som är en "stor författare" och inte? Ska erkänna att jag inte läser så värst mycket "fina böcker", så nobelprisförfattare brukar jag sällan ha koll på. Men i min värld är en "stor författare" en som är känd och omtyckt av många, och det är ju Rowling.
Vad krävs för att klassas som "stor författare"?

Vad är det som avgör vem som är en "stor författare" och inte? Ska erkänna att jag inte läser så värst mycket "fina böcker", så nobelprisförfattare brukar jag sällan ha koll på. Men i min värld är en "stor författare" en som är känd och omtyckt av många, och det är ju Rowling.
Vad krävs för att klassas som "stor författare"?
Jag gillar ju Harry Potter, i filmversion, men som bok tycker jag inte den var så märkvärdig att den förtjänar ett stort pris. Eller Rowling som författare, då. Boken är ju väldigt mycket Sagan Om Ringen i sitt innehåll..... Sen vet jag ju heller inte vilka kriterier Nya Akademin har haft när de valt ut sina författare.

Jag gillar ju Harry Potter, i filmversion, men som bok tycker jag inte den var så märkvärdig att den förtjänar ett stort pris. Eller Rowling som författare, då. Boken är ju väldigt mycket Sagan Om Ringen i sitt innehåll..... Sen vet jag ju heller inte vilka kriterier Nya Akademin har haft när de valt ut sina författare.
Men du kan ju läsa på sidan @Mineur länkar till, det är 40 nånting bibliotekarier som valt ut böckerna. Och nu vidtar ju en läsaromröstning där var och en kan rösta på den som hen TYCKER är en stor författare.

Men du kan ju läsa på sidan @Mineur länkar till, det är 40 nånting bibliotekarier som valt ut böckerna. Och nu vidtar ju en läsaromröstning där var och en kan rösta på den som hen TYCKER är en stor författare.
Ja, det är ju det jag säger, jag har inte läst på....... :o Jag gör ju (...) det ibland; pratar utan att ha riktig koll....!

Röstade på Paul Auster. Sedan är jag lite kluven till fenomenet, kom spontant att tänka på melodifestivalen även om det är ett fint initiativ, haha.

Nu har jag röstat. Har läst 23 av de 47, det fick bli Chimamanda även om jag gillar Ian McEwan också.

Hoppas hon kommer med bland de fyra som en expertjury till slut ska välja mellan.

Nu kan man rösta på vem man tycker ska få det alternativa litteraturpriset (kan man väl säga) från Nya Akademin, sedan den gamla rört till det för sig och ställt in årets Nobelpris i litteratur.

Ett spännande initiativ men ska det verkligen vara likställt med Nobelpriset? Jag är kanske dåligt insatt. Men J K Rowling är ju inte precis nån stor författare, framgångarna till trots. Ulf Lundell??? Patti Smith ... hm. Neil Gaiman är bra men..... Och VÄLDIGT många svenskar, lite väl många för att kännas rättvist.

Nån med tankar kring Nya Akademins pris?
ASTRID LINDGREN ska ha nobelpriset!! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka