Ny variant av "vikt på isisar"...

S

sleepy

Ny variant av \"vikt på isisar\"...

Vilken minimumsvikt man kan rekna med att dom grejar? (var det riktig svensk? :o

Hvilken vekt kan man regne med at en middels stor, middels trent (altså ikke superGODT trent) islandshest kan greie:

1.) En times tur en gang i mellom (en gang i uka)

2.) Som fast rytter, 4-5 dager i uka

:confused:

Re: Ny variant av \"vikt på isisar\"...

Ingen? Mer konkret; kan man regne med at en gjennomsnittlig islandshest kan ha en rytter på 65 kg daglig?

Hva med 75 kg daglig? :confused:

Hmmm, det finnns rätt många trådar som nyligen skrivits angående detta med vikt. Sammanfattningsvis: Om hästen tar skada av ridning eller inte beror ju på mer än ryttarens vikt, alltså om den bär sej korrekt eller inte. OM hästen rids på fel sätt, så ökar ju troligtvis risken för skador. Men det är klart vart går gränsen ju mer man väger desto större blir ju belastningen. Ytterligehter: 0 kg på en häst som bär sig fel gör ju mindre skada än 500 kg. Men sen finns det ju många andra faktorer som påverkar uppvärmning, bäörighet, underlag, återhämtning hästens ålder, exteriör. 10 kg hit eller dit har väl knappast ngn betydelse, eller om man rider varje dag eller varannan, men hästen måste ju få möjlighet att återhämta sig efter ridpasset, hur länge beror mer på hästens tillstånd än ryttarens vikt :smirk:

Jag väger 62 kg och skulle utan att tänka mig för rida "vilken islandshäst som helst" dagligen - givetvis med hänsyn tagen till hästens kondition när det gäller krav och ridpassets längd m.m.

65 kg skulle jag alltså anse att de flesta (alla) islandshästar klarar vid regelbunden ridning. Troligtvis även 75 kg, men det har jag ju ingen personlig erfarenhet av...

Skulle tro att det går en gräns kring 80 kg. Väger man mer än så behöver man kanske tänka på vilken häst man sitter på, hur länge osv.

Hej
Min häst är av den smalare typen 1,36 i mankhöjd - jag väger 73 kg. Med vinteroverall, sadel, hjälm, bamsedojjor, extrakläder så är jag lätt uppe kring 85 kg (vild gissning men min sadel är inte syntet). Jag har själv ridit in min häst för 5 år sedan och alltid ridit den själv. Rider idag 4-6 dagar i veckan, ofta rejäla pass med både mycket samling och höga tempon och peppar peppar - och utvecklingen har varit mycket positiv både gällande hästens muskelatur (kollad och med beröm godkänd av mkt duktig eqviterapeut) och utbildning. Jag har också ridit ett antal riktigt långa turer, upp till 7 timmar i sadeln (exkl. pauser men inkl. 5-10 minuter i timmen då jag går bredvid för att hästen ska få viktfritt). Hästen var efter dessa turer mer på hugget än innan vi start.

Jag har aldrig någonsin upplevt att min häst tycker att jag är för tung och jag skulle inte tveka att rida någon annan storlek av i-häst heller inte pga min vikt - det jag behöver göra är att anpassa sig till hästens träningsstatus - antingen orkar den 5 minuter eller hela dagen. Och jag kan med säkerhet påstå att det är inte min vikt som avgör hur mkt den orkar, utan det är oftast utbildningsgraden som avgör. Kondition och styrka hänger ju ihop med detta. Om jag rider in en häst så är det ofta balansen som är det jobbiga. Medan för en häst som är riden länge, men inte är utbildad så är det oftast styrkan för samling som är det jobbiga (och då menar jag att den outbildade hästen vanligen inte har blivit arbetad i samlad form utan måste lära sig det).

Målet är inte att få hästen trött utan att få den stark och utbildad för fortsatt arbete. Det har inte så mycket med ryttarens vikt att göra utan, att se vad hästen klarar och inte. Jag skulle tro att de riktigt duktiga ryttarna klarar att få en häst trött på 5 minuter om de vill - för de klarar att lägga den pressen på hästen gällande samling osv. Samma häst kan säkert lulla runt i skogen i timtals med sin lika tunga ryttare utan att bli trött alls.

Så min kontenta av ovanstående är att rid din häst oavsett om du väger 60 eller 100 kg men anpassa ridningen efter hästens fysiska status och utbilda den till att bygga upp sig på ett sådant sätt att den håller för ridning.

vänligen
kotte

Tusen takk for bra svar, båda två!

Jag frågar delvis fordi nogra (noen) mennesker mener at islandshesten min (133cm) är jättesvak siden han är ganska svankig i ryggen med ryttare på, særlig i holdt. Men ryggen rettar ju ut sig när han rör sig?!!! Dessuten har han ikke HELT flat rygg, bare nesten, och det är ju verkligen KRISE om hästens rygg inte är flat som ett köksbord, eller hur? :p

Men han er överbyggt och lite lång i ryggen, derfor tror jag det ser verre ut enn det är... Hästen är ju en pigg liten sak, som verkligen gillar att ridas. Litt dårlig kondis, JA, men masse pågangsmot!

For meg virker det som han bare slapper helt av i holdt (de vet jo å spare på krefter disse små hestene ;) Han gikk jo like fint avgårde med min samboer på ryggen (75kg) jeg har lyst til å prøve det flere ganger, men vet ikke om jeg bør trene opp hesten mye mer først... Förr mig verkar han att vara en fullstendig normal men lite ekstra överbyggt islandshäst, ni kan ju se bildar själv här

Sadelutprovaren jag hadde på hästen, sa at jag burde LEIE honom i bakkar, men ærlig talt... Så har hon inte kunnskap om islandshest heller. Min venninne på 85kg fikk beskjed om att bytta ras... :mad:

Så därfor undrar jag på det med "minimumsvikt"... Hoppas ni förstår SVORSK :rofl: Har prøvd å skrive halvsvensk, he he! ;)

Hej
Du har en fin häst! Tittade lite på din häst på de bilder du har av honom där. Jag tycker hans rygg ser helt ok ut - som du säger kanske ngt lång men den lär inte gå av för det. Inte har min häst någon flat/platt rygg och inte vill jag att han ska ha det heller. Och jo- min häst rygg sjunker ner om jag bara sitter på honom men när han jobbar rätt så lyfter han ryggen och bär istället.

Låt din sambo rida hästen, det är ju du som "vet" om det går eller inte - men utifrån bilderna så borde det gå alldeles utmärkt. Fortsätt bara att träna så att han blir duktigare och duktigare att bära sin ryttare på ett bra sätt. Det är ju det som ridträning går ut på egentligen.

vänligen
kotte

Tack! :)Kul at du tittade på bildorna! :) Ja, min häst lyftar VERKLIGEN ryggen i bland, men han är inte sterk nok til at lyfte den ordentligt hela tiden (men vem är vel det..) men det betyr ju inte att han inte tåler en ryttare :) Dermed rider jag vidare med god samvittighet! -Och min sambo skal få prova igjen! ;) Tack for bra svar och ursjekta svorsken min :rofl:

Svorsken är inga problem - är gift med en sådan. Det man inte hittar i Sverige finns i Norge... eller var det tvärtom?

kotte

Svorsken är inga problem - är gift med en sådan. Det man inte hittar i Sverige finns i Norge... eller var det tvärtom?

kotte

EXAKT!
13 år med en Norsk sambo har givit mig många glada skratt åt öjenvipper(stavning?), alfakrull, lydpotta och mycket mer ;) :D

Hva sier dere til øyenvipper, da??? :confused: ;)

:rofl: :bump: :banana: FRANSAR??? FRYNSER???! Det är ju sånne som sitter i kanten på tepper! :rofl: ;) he he :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka