Jag har alltid haft det så, aldrig haft direkta humörsvängningar eller annat, utan bara blivit otroligt nedstämd. Som ung misstog jag det för depression, då jag inte alls kopplade ihop det med mensen. Har dock blivit hjälpt av p-piller, om än inte helt och hållet, då mensen bara är borta i ”perioder” (som dock ibland kan vara ett par år).
Det som främst hjälper mig nu är att veta om det. Efter några år utan mens var det liksom lätt att glömma bort och tog väl nåt år innan jag fattade vad det handlade om nu. Även om det inte direkt hjälper så är det ändå en liten tröst att veta att det är pga hormoner som jag kan sitta och gråta en hel kväll utan anledning, t.ex och då känner jag mig betydligt mycket bättre och gladare första dagen det är lite mildare sen istället för att fortsätta deppa.
Jag har kikat lite på naturläkemedel, men är inte jättesugen på att stoppa i mig saker dagligen för att få lindring två dagar i månaden, men har man större besvär kan det nog vara bra att kolla upp ordentligt. Jag skulle dock personligen göra det i samråd med läkare, eftersom även naturpreparat kan ha inverkan på kroppen, olika mediciner osv. Men jag kanske är onödigt nojig.
Ensam är du inte i alla fall och ja, det är tyvärr lite av ett helvete att inte kunna kontrollera den typen av känslor trots att man vet anledningen.