Ny variant av PMS - nedstämd? Tips önskas.

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har kunnat få vissa drag av häxa när jag haft PMS. Dock inte varje månad haft PMS och det har även när den slagit till gått att hantera, särskilt med godis och prata snällt med mig ;)

Men nu tycks saker förändrats. Och de två senaste cyklerna har jag blivit extremt nedstämd och deppig. Mått skitdåligt och utan anledning. Dessutom allmänt överkänslig. Känns som dag från annan bli djupt deprimerad (jag har varit det med så har referensramar). Skitjobbigt både för mig och såklart för folk omkring mig. Känns inte riktigt hållbart om det ska vara så varje månad :S

Googlade (såklart..) och det som erbjuds i behandlingsväg om det är ett rejält problem är hormoner eller antidepressiva. Tyvärr är ingetdera ett alt jag kan använda. Och då verkar det inte finnas någon hjälp alls mer än typ prova naturläkemedel och liknande

Men jag insåg också vid googling att det tycks relativt vanligt eller iaf inte ovanligt. Så tänkte höra om någon här har erfarenheter och tips på hur man kan mildra eländet?

Jag har erfarenheter, men tyvärr inga tips. Jag blir precis så som du beskriver och kommer alltid på efteråt, när mensen kommer, att ”jahaaa, var det därför jag var så ledsen (etc...)” :banghead:
Jag mådde underbart när jag var gravid så säkert har det med hormoner att göra men jag har aldrig ätit p-piller eller så så vet ej hur det fungerar. Något som härmar graviditetshormoner skulle (högst ovetenskapligt) hjälpa mig iallafall :D
Jag har mest lärt mig leva med det hela och kanske har det blivit liite bättre efter jag fick barn, men det är ändå kvar.

Jaghar börjat inse att jag också blir nedstämd och deprimerad vid "mens". Jag använder p-ring och hoppar oftast över att ha någon mens men lik förbannat mår jag som en påse skit när jag skulle haft det. Har tyvärr ingen lösning på det. Har dock en remiss till gyn (vi har bara en gyn mottagning i hela länet:down:) om en vecka och ska ta upp det med dom då.
Jag tycker dessutom att det har blivit värre med åren, är snart 29, och det är jävligt jobbigt att helst vilja gå och dö ett par dagar varje månad.

Jag har erfarenheter, men tyvärr inga tips. Jag blir precis så som du beskriver och kommer alltid på efteråt, när mensen kommer, att ”jahaaa, var det därför jag var så ledsen (etc...)” :banghead:
Jag mådde underbart när jag var gravid så säkert har det med hormoner att göra men jag har aldrig ätit p-piller eller så så vet ej hur det fungerar. Något som härmar graviditetshormoner skulle (högst ovetenskapligt) hjälpa mig iallafall :D
Jag har mest lärt mig leva med det hela och kanske har det blivit liite bättre efter jag fick barn, men det är ändå kvar.

Första gången fattade jag ingenting. Trodde jag fått nån slags "känslomässig baksmälla" då allt var toppen i livet i övrigt då (nykär, nyas flyttat och trivs kanon mm).

Nu andra gången så konstaterade att jag inte mådde bra och var ledsen "utan anledning". Sen överreagerade jag, avbröt ett telefonsamtal för jag skulle börja gråta annars och betedde mig allmänt koko. Fattade inte alls varför jag reagerade så knas eller mådde aom jag mådde. Tills jag kollade mens-appen. Började undra när den där "känslomässiga baksmällan" var och kollade det. Kände "ah kanske". Sen kom mensen och jag mådde utmärkt igen trots mensvärk från helvetet...

Jag har precis fyllt 40 så känns lagom kul med den här "nya" utvecklingen :S

Jag har pmds. Två veckor i månaden (mellan ÄL och mens) kastas jag ner i något jag upplever som djup depression.
Jag har ätit medicin, men med hjälp av nattljusolja kunde jag först minska ner antalet dagar jag åt tabletter.
Ett antal månader efteråt hittade jag en förpackning med rosenrot hemma och provade det med, sen dess har jag inte tagit några mediciner.
Motion hjälper också.

Jag har pmds. Två veckor i månaden (mellan ÄL och mens) kastas jag ner i något jag upplever som djup depression.
Jag har ätit medicin, men med hjälp av nattljusolja kunde jag först minska ner antalet dagar jag åt tabletter.
Ett antal månader efteråt hittade jag en förpackning med rosenrot hemma och provade det med, sen dess har jag inte tagit några mediciner.
Motion hjälper också.
Äter du rosenrot varje dag eller bara när du brukade må skit?

Motion hjälper mig nada.

Kollega tipsade om ett preparat med olika pollen (naturläkemedel). Tar dock ett par månader innan man ser ev effekt.

Hur fort hjälpte nattljusolja och hur tog du det?

Det är tydligen inte alls ovanligt att det kan bli så när man kommer in i något förstadium till klimakteriet, och det kan man tydligen göra redan i typ 35-års-åldern. Har själv upplevt att jag inte längre automatiskt får samma lättnad när mensen kommer. Jag kan tvärtemot må SÄMRE, till och med. Men det varierar en del från månad till månad numera - också.

Jag har kunnat få vissa drag av häxa när jag haft PMS. Dock inte varje månad haft PMS och det har även när den slagit till gått att hantera, särskilt med godis och prata snällt med mig ;)

Men nu tycks saker förändrats. Och de två senaste cyklerna har jag blivit extremt nedstämd och deppig. Mått skitdåligt och utan anledning. Dessutom allmänt överkänslig. Känns som dag från annan bli djupt deprimerad (jag har varit det med så har referensramar). Skitjobbigt både för mig och såklart för folk omkring mig. Känns inte riktigt hållbart om det ska vara så varje månad :S

Googlade (såklart..) och det som erbjuds i behandlingsväg om det är ett rejält problem är hormoner eller antidepressiva. Tyvärr är ingetdera ett alt jag kan använda. Och då verkar det inte finnas någon hjälp alls mer än typ prova naturläkemedel och liknande

Men jag insåg också vid googling att det tycks relativt vanligt eller iaf inte ovanligt. Så tänkte höra om någon här har erfarenheter och tips på hur man kan mildra eländet?
Jag använder progesteronkräm och tycker min PMS blev bättre efter ett par månader. Jag var på nivån att jag startade gräl, grät av oklara anledningar och hade rätt rejäla humörsvängningar.

Jag använder progesteronkräm och tycker min PMS blev bättre efter ett par månader. Jag var på nivån att jag startade gräl, grät av oklara anledningar och hade rätt rejäla humörsvängningar.

Jag har tidigare som sagt kunnat bli lite PMS-häxa (irriterad, kort stubin, humörkast). Det är helt borta. Istället är då den extrema nedstämdheten och ledsenheten. Som inte svänger alls tyvärr.

Osäker på om jag får/kan använda progesteronkräm. Har totalt förbud mot hormoner av neurolog, fick en sinustrombos (blodpropp i ven i huvudet) av min P-stav och sen dess förbud mot alla hormoner (Dvs oavsett minipiller eller lokalt verkande hormonspiral etc)

Känner igen mig!

Har tidigare inte märkt någon pms men nu när jag börjar bli äldre (30-35 år började det) så kan jag bli såå deppig veckan (ibland två veckor) innan mens. Värst var det den månaden jag gav blod. Efter det var allt nattsvart tills mensen kom då lättade det. P.g.a. det har jag börjat äta järntabletter (trots att mitt hb var bra när jag gav blod). Vet inte om det hjälper...

Det är riktigt jobbigt att må dåligt 1/4-1/2 delen av tiden!! Jag vill inte heller ha hormoner. Mår inte bra av det heller.

Jag har köra-in-i-bergväggen-och-avsluta-allt pmds :cry: Jag tål inte antidepressiva mediciner och inte heller hormoner. Av jättenattljusolja blev det bättre (äter den dagligen och det tog några månader innan jag fick effekt) men tillsammans med ett naturläkemedel som heter Ashwagandha med sensoril är jag nu bara låg någon/några dagar. Det tog några menscykler innan den gav full effekt men redan första månaden blev dagarna färre.
Vill du ha inköpsinfo så skicka pm.

Jag känner igen mig tyvärr, dessutom får jag feber också och blir rätt orkeslös. Har inget tips att komma med mer än att vetskapen om vad det handlar om gör att man kan hantera det lite bättre. Fast när man är som deppigast hjälper inte ens det, vill bara ligga kvar i sängen och dra täcket över huvudet och sova. Blev nyfiken på Rosenrot, ska prova det. Följer tråden för mer tips. Kram.

Motion hjälper mig nada.

Kollega tipsade om ett preparat med olika pollen (naturläkemedel). Tar dock ett par månader innan man ser ev effekt.

Hur fort hjälpte nattljusolja och hur tog du det?

Jag tar det i kapslar och fick liten effekt efter en månad, lite mer nästa etc.
Försökte börja med min medicin så sent som möjligt och med nattljusoljan kunde jag till slut skippa flera dagar med medicin innan det blev för jobbigt.
Likt @TinyWiny mår jag överjävligt av PMDS 'en. Det är hemskt att dagen innan ÄL må fint, för att sen hjälplöst dyka ner i svartaste mörker med panikångest som enda följeslagare, där livet inget är värt.
Men jag är så himla glad över att äntligen förstå varför jag mår såhär :)

Jag har varit så sen jag började få mens, och sen har det bara blivit värre och värre.
Förutom att jag blir extra nedstämd osv så får jag feber och känner mig allmänt kass vid ägglossning. Brukar ligga och sova några dagar i sträck däromkring. Detta trots att jag äter antidepressiva.

Men sen började jag med p-piller för att minska blödningarna och när mensen tillslut försvann så försvann även pmsen. SÅ skönt och inte förrän då insåg jag hur mycket det påverkat mig.

Men är hormoner inget alternativ för dig så har jag tyvärr inget tips att ge :(

Svar ja, erfarenheter.
Det minskade i och för sig när jag fick medicinering för mina återkommande depressioner.
Pga hormonspiralen har jag i princip ingen mens alls nu heller. Kan förvisso få som mensvärk i en halv dag eller så.
Och jag vet också att det är "normalt" för mig att vara ledsen då.

Är resten av livet i balans?
Har det varit mycket och stressigt så det kan komma lite "i efterhand".
Sover du bra?

Jag har något liknande, jag blir ledsen för ingenting och gråter ofta (i kombination med att vilja bita någon blir det... intressant :D). Det är inte så illa att jag blir självmordsbenägen så jag håller koll på när jag ska ha mens och ser till att ha i bakhuvudet att det ger sig så fort mensen kommit igång. Alla PMS-symptom har blivit värre med åldern, speciellt de senaste åren när jag börjat komma i klimakteriet.

Jag har tänkt (och börjat med det flera gånger) att ta jättenattljusolja men sedan börjar jag glömma att dem och det rinner ut i sanden :o Får väl ta tag i det igen, min torra hud blir nog glad för lite olja inifrån också.

Jag har köra-in-i-bergväggen-och-avsluta-allt pmds :cry: Jag tål inte antidepressiva mediciner och inte heller hormoner. Av jättenattljusolja blev det bättre (äter den dagligen och det tog några månader innan jag fick effekt) men tillsammans med ett naturläkemedel som heter Ashwagandha med sensoril är jag nu bara låg någon/några dagar. Det tog några menscykler innan den gav full effekt men redan första månaden blev dagarna färre.
Vill du ha inköpsinfo så skicka pm.

En liten varning bara, sådana örtpreparat kan ge ökade levervärden så det är något man ska ha respekt för. Jag tog ett preparat med ashwagandha och mina levervärden drog upp rejält (jag tar ju regelbundet prover pga medicinerna) så jag slutade. Värdena blev bra direkt. Väldigt synd att det inte fungerade att ta det för jag mådde bra på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka