Ny utrustning...

diamonia

Trådstartare
Har haft ett längre riduppehåll pga unghästar men är nu igång igen. En del av min gamla utrustning passar inte, jag har flera hästar nu, en del känns omodern osv.

Det har hänt så mycket nytt inom "utrustnings-världen" så jag behöver lite uppdatering.

Är småbarnsmamma och har ekonomi efter det så jag har inga pengar att köpa mer än det allra nödvändigaste för. Jag prioriterar hellre träning än dyra grejor! Min tid är dessutom mycket begränsad när det gäller att hitta rätt saker, dessutom är jag otroligt kräsen med vad jag vill ha eller inte...

Hjälp mej med:

Hoppsadel. Är förtjust i Stübben och funderar på deras Artus...?

Träns. Vill ha ett svart-svart med något bredare nosgrimma. Ej rundsytt. Gärna Sübben där med, men tyvärr har jag inte hittat något utan tingel-tangel på och det kommer jag inte köpa!!!

Täcken. Mina hästar går bara i regntäcken. Men verkar behöva storlek 150 till min jättehäst. Vilka märken har det. Gärna billigt då en äv hästarna ÄTER täcken men ändå av bra kvalitet.

Mässings alt metall-bett/stigbyglar/spännen??? Är det hopplöst ute med mässingsprylar? Har BARA sånt nu.

Är absolut helt jätteallergisk MOT bling-bling, kommer aldrig köpa något sånt frivilligt!!!!

Tar gärna emot tips med länkar eller bara funderingar!
 
Sv: Ny utrustning...

Vad gäller sadel så hänger det ju på hur den passar hästen. Bäst är att ta ett snack med Novali01 här på sidan och visa foton på ryggen på hästen. Hon har varit till stor hjälp för mig och andra.

Är själv bling_bling allergisk. Lite kan jag acceptera men några jätte glitter gör mig galen. Stubben tränsen, visst det är bra kvalitet men jag är typen som gärna byter för skojs skull (det är min variant av bling-bling - olika träns) så jag köper hellre billiga på hööks eller horze. Hööks kommer ut med ny katalog den 7 januari.

Mässing kan vara snyggt om det inte är för mycket. Syrran har precis lagt sitt träns med massa mässing i högen av saker som skall avyttras. Själv har jag mässingsbett. Det påstås vara en varmare metall i mun på hästen. Jag har vanliga i rostfritt stål med.

Jag vill ha en häst som är varm och go i musklerna så för mig duger inte bara regntäcken. Jag har också en som svettas floder och måste därför klippas. Jag är illa tvungen att ha tjockare täcken oavsett vad. Man får liksom anpassa sig efter individen. Menfunkar det för dig att bara ha regntäcke så kör hårt.
 
Sv: Ny utrustning...

Jag har tidigare bara haft ett träns till hästen, det snyggaste jag kunde hitta som exakt motsvarade mina krav. Nu är det 12 år gammalt och börjar se lite dassigt ut. Jag har spanat påStübbens träns med bling bling på men bara det tycker jag är för mycket.

Min häst är en broyler med regntäcke, de har även lösdriftshall i rasthagen och har gått om päls och får gott om mat! Vissa täcken finns ju både som regn och fodrade...! Tips?

Angående sadel så vill jag ha en sadel som verkligen skall passa en unghäst i ridningen. Jag vet inte ens om man kan ha det kravet med jag inbillar mej att en hoppsadel med klossar både framför och bakom benet gör det lättare att sitta kvar även vid div hopp och skutt!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
772
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 346
Senast: Wera
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 203
Senast: EmelieR
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är...
2
Svar
24
· Visningar
2 877
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp