Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har läst på lite. Finns det några avgifter man bör "akta sig för" eller se upp med? som man kanske inte tänker på när man startar ett fondsparande tex?
Den stora skillnaden mellan "aktie- och fondkonto" och ISK är beskattningen. Har du ett vanligt "aktie- och fondkonto" betalar du skatt när du säljer med vinst och du kan kvitta förluster. Du betalar också 30% på utdelningar. I ett ISK betalar du en skattesats baserad på statsräntan för innehavet på kontot. Du slipper också deklarera varje enskild affär du gör.På Avanza finns "aktie- och fondkonto". Vad är skillnaden mot ISK?
Du ska köpa fonder eller aktier på ditt ISK så du får avkastning på dina pengar. Om du bara har kontanta medel på kontot händer det inget med dem mer än att du betalar skatt för summan.När jag startade konto på Avanza fick jag ett ISK automatiskt. Men när jag läser på länken ovan som @BornAgain la in ovan står det att ett ISK kan man ha olika typer av sparande på? Ska jag välja något på Avanza? Nu förde jag bara över pengar dit men ska jag gör något mer?
Aha. Jag har suttit och läst en del på Avanza men tycker ändå att det är svårt att förstå.Du ska köpa fonder eller aktier på ditt ISK så du får avkastning på dina pengar. Om du bara har kontanta medel på kontot händer det inget med dem mer än att du betalar skatt för summan.
Ja, du ska öppna ett ISK-konto (om du nu vill ha ISK - men det är trots skattehöjningen förra året väldigt fördelaktigt om räntan är låg och om man vill kunna "leka" med sina pengar)När jag startade konto på Avanza fick jag ett ISK automatiskt. Men när jag läser på länken ovan som @BornAgain la in ovan står det att ett ISK kan man ha olika typer av sparande på? Ska jag välja något på Avanza? Nu förde jag bara över pengar dit men ska jag gör något mer?
Vad trist. Jag vet inte alls vad det finns för möjligheter som amerikansk medborgare, men det finns en bra fb-grupp som heter Economista där det säkert finns kunskap om det.Väcker igång tråden för jag blev bara så himla less. Hade äntligen satt mig in i hur jag ville göra med ett bättre sparande och kände mig både peppad och hann redan känna lite trygghet inför framtiden. Bara för att inse att jag ju är amerikansk medborgare och inte kan göra som tänkt. Jag hatar USAs jävla pissregler kring skatt och folk som inte bor i det där jävla pisslandet.
//skitsur
Väcker igång tråden för jag blev bara så himla less. Hade äntligen satt mig in i hur jag ville göra med ett bättre sparande och kände mig både peppad och hann redan känna lite trygghet inför framtiden. Bara för att inse att jag ju är amerikansk medborgare och inte kan göra som tänkt. Jag hatar USAs jävla pissregler kring skatt och folk som inte bor i det där jävla pisslandet.
//skitsur
Vad trist. Jag vet inte alls vad det finns för möjligheter som amerikansk medborgare, men det finns en bra fb-grupp som heter Economista där det säkert finns kunskap om det.
@lizan Surt!
Kan du inte boka in dig på möte med banken och be dem hjälpa dig gå igenom vilka regler samt depåer du kan ha?
Det är ju inget måste med ISK. Jag hade inte ISK de första åren, tyckte inte det var så krångligt att deklarera och idag har jag hälften i ISK och hälften utanför.
Eller vill de att du ska skatta i USA för att du har depåer i Sverige?
Jag tänkte kolla hur (om) ni sparar till era barn?
Skulle vilja spara i aktier till mitt barn men vet inte riktigt hur jag går till väga? Jag vill alltså att det ska vara separat från mitt eget ISK. Måste man ha två olika banker för det? Ska det stå i hennes namn (kan det göra det när hon inte har bankID och allt det där)?
Ärligt, hur gör man när man sparar till sitt barn?
/hälsningar pinsamt dålig koll