Ny stamtavla till kanin?

S

sally_lipton

Hejsan!
Jag köpte i slutet av mars en kaninhona av en uppfödare. Hon var då runt året, och hade haft en kull hos uppfödaren. När jag såg annonsen på deras hemsida stod det att jag skulle få med stamtavla. Men när jag väl var där för att hämta henne, fick jag ingen med. Jag ville inte fråga, för jag trodde det var jag som hade tittat fel i annonsen och desutom är jag ganska blyg :o. Jag brydde mig inte om det så mycket, för än nu, när jag har blivit lite nyfiken. Jag mejlade uppfödaren och frågade, och det visade sig att hon nyligen hade slängt stamtavlan i och med att den ena av de två uppfödarna startade eget, och lämnade den dåvarande uppfödningen.
Kaninhonan (Wimsan) har märkningar i båda öronen (hö-D66, vö-900, tror jag i alla fall. Det är inte samma uppfödarnummer som de jag köpte henne av har), kan man få fram stamtavla/härstamning/annan information om henne? Det är mest det att jag är nyfiken och tycker det är intressant, men också om jag i framtiden skulle vilja ta en kull på henne.

MVH Mimmi L :)

Sv: Ny stamtavla till kanin?

Hmm tycker vänstermärkningen ser konstig ut... Den brukar bestå av år (gissar på att kaninen är född 2009), kullnr och öronnr. Men på de två sistnämnda brukar man ju inte använda sig av 0or. Är dock inte säker på att det är fel att göra så, kanske bara ovanligt.

Maila i första hand uppfödaren och fråga. Jag tror man är skyldig att spara pappren i 5 år, däribland stamtavlekopian. Vem D66 är får du reda på genom att maila KAF (Sveriges kaninavelföreningars riksförbund, http://come.to/kaf). Det kan också finnas folk som vet på kanin-net.nu.

Hmm tycker vänstermärkningen ser konstig ut... Den brukar bestå av år (gissar på att kaninen är född 2009), kullnr och öronnr. Men på de två sistnämnda brukar man ju inte använda sig av 0or. Är dock inte säker på att det är fel att göra så, kanske bara ovanligt.

Reagerade också på detta.
Korrekt märkt är den ju inte.
Frågan är ju huruvida den skulle nollas pga det eller ej.

Vet inte vad det är för kanin men jag funderar på om den är märkt, men såld enbart till kel. Dvs inte har korrekt märkning med flit. Men det är som sagt bara spekulationer.

Kanske är någon inofficiell ras som inte finns med i KAF och därav har egna märkningar...

Fast då borde de inte ha i övrigt korrekt märkning. :)
Dvs korrekt uppfödarnummer i rätt öra och individmärkning i rätt öra, bara det att själva individmärkningen inte är rätt i sig.

Tack för svaren, allihopa! :) jag har också tänkt på 0-orna, men jag kan inget om märkning, så jag trodde det kanske skulle vara så. Men då gör jag så att jag ska försöka få tag på den riktiga uppfödaren. Tusen tack för hjälpen! /mimmi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka