Ny shettisfoder-tråd..

T

Tican

Okej, ny tråd. :crazy: Frågar såhär istället, vad behöver en shetlandsponny som: springer i hagen hela dagarna, står inne på nätterna (spån), körs 1-3 gånger i veckan och rids, longeras eller löshoppas kanske 1-2 gånger i veckan? Ca 3-10 år gammal, sto eller valack. Ska, som jag skrev i förra tråden, köpa shettis och vill lära mig lite mer om deras matvanor, eller vad man säger.

Vill alltså ha hur mycket protein, energi, fosfor och kalcium den här ponnyn vill ha.
 
Energi (MJ): Ungefär (0,5 * hästens vikt upphöjd i 0,75)*1,25

Protein: MJ*6

Calcium: MJ*0,4

Fosfor: MJ*0,3

Magnesium: MJ*0,15
 
Behovet varierar även mellan shettisar, som hos andra hästar... ;)
Men en normalstor shettis som motioneras litegrann brukar klara sig bra på runt 30 MJ och 6 g smb.rp/MJ.

Kom ihåg att det ät kvoten mellan energi o protein som är viktig, så ett grovfoder med högt proteininnehåll är faktiskt ännu viktigare för en shettis än för större pållar, eftersom man har så små mängder foder att bolla med... Det är nästan omöjligt att få ihop bra foderstater till shettisar med ett lågproteinhö, utan att det blir överskott på energi eller underskott på protein... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 533
Senast: Mia_R
·
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
2 031
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp