Vi köpte nya sängar (resårbottnar) från IKEA förra året Sultan Sagvåg, samt att vi redan innan hade en bäddmadrass (Sultan Tafjord) från IKEA i memoryfoam. Vi är supernöjda och sambon har sluppit sin ryggvärk, jag kan ju tyvärr inte tala för hur länge de kommer att hålla eftersom de bara är ett år gamla. Däremot lämnar IKEA 25 års garanti på alla sängar så den dagen du inte längre är nöjd med den @tanten kan du byta den mot en ny (inom 25 år då givetvis, men även om den är 24 år så får du en ny). Garantin och priset var de största anledningarna till att vi valde IKEAs sängar.
Jag skulle nog aldrig köpa säng begagnat, av flera anledningar, visst kan man säkert göra klipp, men man kan ju även som @Trani få oönskade sänggäster..

Detta var ny information.
Jag ska kontakta IKEA och höra vad de säger om sängar köpta innan garantin infördes... Min är köpt 2007

Jag ska kontakta IKEA och höra vad de säger om sängar köpta innan garantin infördes... Min är köpt 2007

Gör du så, men jag skulle gissa på att du nog får byta den ändå, IKEA är inte svåra så när det gäller byten vad jag förstått...

Jag jobbade på B&Å på IKEA runt 2000-2006 och redan då hade vi den garantin så det är inget nytt.
Och ojojoj vilka sängshistorier jag har från den tiden ;)

@tanten berätta gärna om du får reklamera den.
I garantisedeln står det att det inte täcker normalt slitage och att de blir nedgångna med tiden och rekommenderar att byta madrass ca var 8-10år trots att de har 25års garanti.

I garantisedeln står det att det inte täcker normalt slitage och att de blir nedgångna med tiden och rekommenderar att byta madrass ca var 8-10år trots att de har 25års garanti.
Det där begrep jag inte.

Alltså - för mig är en säng en resårmadrass. Det har gått nästan 8 år så enligt det du skriver så ska den bytas. Men hur går det ihop med garantin???? eller menar du byte av bäddmadrass? den höll sisådär 3 år så den är bytt.

En kollega till mig hade flyttat upp från Malmö och berättade vad som hänt när han jobbade där.
En dag kom det en kille som skulle köpa en 180 säng, när han kom ut så gick sängen inte in i bilen. Som tur är (?) så ligger IKEA i Malmö bredvid en brädgård så kille gick dit med sängen och bad dem såga den mitt itu....
När han kom hem kunde han inte sätta ihop sängen så han åkte tillbaka till IKEA för att reklamera, sängen var ju trasig. :banghead:

Skulle gärna ha hört det samtalet.. :angel:

Sen var det den killen som kom och ville reklamera en säng från Coop Forum, han kunde inte förstå varför vi inte ville ha den....

Det där begrep jag inte.

Alltså - för mig är en säng en resårmadrass. Det har gått nästan 8 år så enligt det du skriver så ska den bytas. Men hur går det ihop med garantin???? eller menar du byte av bäddmadrass? den höll sisådär 3 år så den är bytt.

Nu är det länge sedan jag jobbade på IKEA och höll på m reklamationer, men man får förvänta sig ett visst slitage, ex att tyget slits, samt att fjädrarna ger efter en viss del. Vi brukade rekommendera att man vänder på sängen (dvs byter fotända mot huvudända) eftersom man då förlänger livslängden på sängen.

När det gäller att sängen blir nedsjunken så kan du ta ett snöre och dra diagonalt över sängen (snöret ska ligga direkt på madrassen i hörnen), sträck snöret (måste vara två personer) beroende på hur stort avståendet mellan snöret och madrassen är så kan man se om det är normalt slitage eller inte. Nu vill jag inte säga antal cm skillnad för jag har glömt bort vad vi gick efter.

Sedan som någon säger ovan, man brukar vara väldigt tillmötesgående för reklamationer och jag tror inte att IKEA har ändrat sin policy så orkar du släpa dit sängen å har med kvittot så bör det inte vara några problem ;)

Det där begrep jag inte.

Jag fattar det som resårmadrassen. Ja inte vet jag? Det var ju därför jag ville höra en fortsättning om du reklamerar sängen om det anses vara normalt slitage eller ej.
Jag tolkar det som 25 år garanti mot fabrikations fel men att man kan räkna med att sängen är slut efter 8-10 år.
Jag har bara läst garantisedeln som det länkades till här i tråden.
Men det är ju som jag tolkar det, personalen kanske tolkar det annorlunda.

Sedan som någon säger ovan, man brukar vara väldigt tillmötesgående för reklamationer och jag tror inte att IKEA har ändrat sin policy så orkar du släpa dit sängen å har med kvittot så bör det inte vara några problem ;)
Enklaste är väl bara att lägga en ribba tvärs över och fotografera?
Inte ska jag väl börja med att släpa dit skiten. Det krävs åtminstone tre personer att få ner den för trappan och tillbaka samma väg. Och vad ska jag sova på under tiden de behandlar ärendet?
Nåväl - jag hinner inte den här veckan men när jag väl gör slag i saken lovar jag att rapportera vad de sa.

Ytterliggare en madrass jag tittat på är HÖVÅG Pocketresårmadrass, också den från Ikea. Verkar bättre än den andra resårmadrassen, men är den värd 400 kronor till?

Jag provlåg den på IKEA häromveckan, den kändes superbekväm och helt okej i kvalité för det priset :)

Tack för alla svar.

Som tur är, för min plånbok, slipper jag köpa en ny säng eftersom en avlägsen släkting hade en Ikea- säng, använd enbart ett år i förrådet. Hon hade dessutom några bäddmadrasser hon inte använde så jag ska dit imorgon, bestämma mig för vilken madrass + köra hem eländet. Jag ser mycket fram emot en ny säng. Ingenting och då menar jag verkligen ingenting kan vara sämre än den jag har idag.

En del av er kommer ju att bli grymt mycket besvikna. Ingen säng är tänkt att hålla i 25år, allra helst inte Ikeas. Deras och alla andras, utom tempurs, gäller vid ram eller fjäderbrott, inget annat. Försök att gå tillbaka med en nedluggen 5år gammal säng till IKEA. Visst jag säger inte att det aldrig har hänt, men de lika lite som någon annan ger garanti emot sättningar. Sedan att IKEA blir bäst i test, det är ju inte jättesvårt när de betalar testet. Kolla testfaktas första test, där fick IKEA inte direkt något toppbetyg .

En del av er kommer ju att bli grymt mycket besvikna. Ingen säng är tänkt att hålla i 25år, allra helst inte Ikeas. Deras och alla andras, utom tempurs, gäller vid ram eller fjäderbrott, inget annat. Försök att gå tillbaka med en nedluggen 5år gammal säng till IKEA. Visst jag säger inte att det aldrig har hänt, men de lika lite som någon annan ger garanti emot sättningar. Sedan att IKEA blir bäst i test, det är ju inte jättesvårt när de betalar testet. Kolla testfaktas första test, där fick IKEA inte direkt något toppbetyg .

Fast jag har haft samma säng i snart 20 år (vissa perioder inte använt dock). Men känns inte alls dålig, gropig eller nått sånt. En hästens säng.

Fast jag har haft samma säng i snart 20 år (vissa perioder inte använt dock). Men känns inte alls dålig, gropig eller nått sånt. En hästens säng.
Hästens säng är jättebra och den har jag sovit många nätter i. Hur hård den blir beror bara på hur tjock halmbädden är. Här gick den till knäna när det var nybäddat. :p

Enklaste är väl bara att lägga en ribba tvärs över och fotografera?
Inte ska jag väl börja med att släpa dit skiten. Det krävs åtminstone tre personer att få ner den för trappan och tillbaka samma väg. Och vad ska jag sova på under tiden de behandlar ärendet?
Nåväl - jag hinner inte den här veckan men när jag väl gör slag i saken lovar jag att rapportera vad de sa.

När vi reklamerade våra Ikeamadrasser ringde jag och förklarade läget och det kom då hem en person och kollade madrasserna. Vi behövde inte åka till Ikea med dem för att de skulle kolla dem på plats. När reklamationen var godkänd kom de och hämtade madrasserna och vi fick åka till Ikea och prova ut nya madrasser.

Nu hade vi "bara" haft våra madrasser i några år men det var inga problem att få dem reklamerade. De var nedlegade båda två.

Mina föräldrar hade en Duxsäng som vi barn och barnbarn använde som studsmatta i många år, inköpt på 50-talet :D

Jag har också en Dux. Jag minns att den anlände vid en renovering av vårt hus och den renoveringen gjordes 1971.

Nu borde sängen bytas, men inte för att det är något fel på den utan för att den är sunkig. Men jag drar mig. Jag har inte råd att köpa en ny Dux, så det känns som om jag kommer att byta ner mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka