ufot

Trådstartare
Min säng har gjort sitt och jag måste köpa en ny. Problemet är att jag inte har några pengar att lägga på en ny säng egentligen. Efter att pratat med olika sängförsäljare i Lund har två alternativ dygt upp:

- Sverigesängen från Sängjätten, 2000 kronor.
- Hamarvik resårmadrass , 1000 kronor.

Jag har redan en sängstomme med ribbotten.

Det lutar mest åt ikea för tillfället eftersom jag redan har en sängstomme. Problemet är att jag inte vet kvalitén på den. Sverigesängen pratade försäljaren (såklart) varmt om. Den låter bra och kändes skön att ligga i, men är den värd en 1000-lapp till?

Finns det andra sängar/madrasser i max 2000-kronorsklassen som är värd att titta på?

Ytterliggare en madrass jag tittat på är HÖVÅG Pocketresårmadrass, också den från Ikea. Verkar bättre än den andra resårmadrassen, men är den värd 400 kronor till?

Jag köpte en till säng för när särbon är här (120cm är helt enkelt för smalt för två med lite stela kroppar) på Jysk. Det var en Plus B20 och då följer det med en bäddmadrass som duger. Vi köpte också en Gold T30 Wellpur bäddmadrass och den kombinationen blir riktigt bra, ingen av oss får ont i ryggen. Båda var på halva priset så det blev 2000kr plus 800kr för 80cm.

Kan tillägga att både jag och särbon vill ha hårda sängar, våra ryggar mår bäst då.

Lutar år sverigesängen, den billigaste, för tillfället.

Någon som har erfarenhet av denna?

Jag har haft Ikeas billigaste resårbotten + bäddmadrass som går loss på 400 spänn.
Tycker den ändå var prisvärd men den håller ju inte i 20 år.
Dock har jag kommit fram till att jag hellre köper billigare sängar och byter ofta, för med handen på hjärtat hur fräsch är en gammal säng?
För några år sen köpte jag nya sängar till mig och sambon i mellanprisklass och det blev fel, de användes väl i typ 6 mån för att sen hamna på vinden..
Därefter köpte vi madrasser på Jysk för 3000kr på kampanjpris, har väl haft dem kanske 2 år och tänker att de nog håller typ 2-3 år till innan vi vill byta och det tycker jag ändå känns helt okej.

Har resårbotten från ikea jag älskar, sonen har en också, hans är över 5 år nu. De är så bra, för oss.

Detta är en vetenskap.
jag köpte för 7 år sedan en IKEA Skien för runt 5 papp. Trodde i min enfald att jag skulle ha säng i ett antal år för de pengarna.

Nu är den rejält nedlegad och jag ligger som i en skål om nätterna. Med andra ord hålelr inte en säng för 5 ens 6-7 år. Det anser jag vara skamligt.

Detta är en vetenskap.
jag köpte för 7 år sedan en IKEA Skien för runt 5 papp. Trodde i min enfald att jag skulle ha säng i ett antal år för de pengarna.

Nu är den rejält nedlegad och jag ligger som i en skål om nätterna. Med andra ord hålelr inte en säng för 5 ens 6-7 år. Det anser jag vara skamligt.

Fast en säng för 100 000kr håller ju inte ens för 20 år utan att bli hängmatta så då är den ju prisvärd ändå..
Jag tror inte man kan förvänta sig att nyproducerade sängar ska hålla speciellt mkt längre.

@tanten glädjer mig att jag fått ett av de bättre exemplaren. Köpte billigaste madrassen för 5 år sedan och den är fortfarande den enda sängen jag inte får ont i ryggen av (är extremt känslig). Så man kan ha tur med en Ikea madrass också ;)

På Blocket (i samma område) får du en 120 säng med ben och bäddmadrass för 1400 kr. Jag hade inte varit rädd för att köpa en begagnad säng i rätt skick. Ny bäddmadrass kan man kosta på om man inte vill tvätta.

Annars finns samma mått för 400 kr, samma område.

Håller med om att man kan få mycket säng för pengarna om man vågar åka och titta på begagnat.

Min resårbotten är garanterad mer än 15 år och jag älskar min säng ( dock har jag köpt nya bäddmadrasser) ..den är "hård" och kostade 11 000 för typ 15 år sen då.

enda felet är att den knarrar när man ligger ;) ...men då kan man ta det i den billiga sängen bredvid

Min resårbotten är garanterad mer än 15 år och jag älskar min säng ( dock har jag köpt nya bäddmadrasser) ..den är "hård" och kostade 11 000 för typ 15 år sen då.

enda felet är att den knarrar när man ligger ;) ...men då kan man ta det i den billiga sängen bredvid

Äsch då, lite får man väl stå ut med! :p

Min IKEAsäng är nog 30 år i år :), en vändbar resårmadrass med en bäddmadrass som jag nog borde byta ut nu:idea:. Hur skön som helst fortfarande.

Säng är ju världens tråkigaste at köpa, vi har en från en väninna för 500 kr, ursprungligen IKEAs hårdaste madrass. Fungerar helt ok, haft i 5 år så långt (fjädrarna kanske gnisslar lite men vi sover som stockar). Lite oavsett så kan man lyxa till sängen genom tjock bäddmadrass om ett par år.

Tror det är jättesvårt att provligga sängar i tio minuter tills man har den perfekta och köpa den för 40 000, man måste nog sova några nätter innan man vet.

Dux kan jag annars rekommendera, gammelmormors Dux säng har fortfarande integritet (nog från ngnstans mellan 1930 o 1950), å andra sidan är den så uråldrig att den nog knappt är släkt med de moderna.

Vi hade inte heller många kronor när vi skulle köpa säng sist. Vi köpte 2 st 90-sängar begagnat från Blocket, tror vi betalade 400kr sammanlagt. Sen köpte vi ny bäddmadrass istället, kostar inte så mycket på tex Jysk. Totalkostnad var lätt under 2000 kr!

Håller med om att man kan få mycket säng för pengarna om man vågar åka och titta på begagnat.
Fast å andra sidan - om den samfällda åsikten här i tråden är att nya sängar ine håller speciellt många år (som min dyra som kollapsat efter 7 år) vad finns det för anledning att köpa begagnat då??

Min dyra begagnade är väl i samma skick som någon annans begagnade? Jag vinner inget.

...och så var det aspekten med vägglöss...huuuuu

Vi köpte nya sängar (resårbottnar) från IKEA förra året Sultan Sagvåg, samt att vi redan innan hade en bäddmadrass (Sultan Tafjord) från IKEA i memoryfoam. Vi är supernöjda och sambon har sluppit sin ryggvärk, jag kan ju tyvärr inte tala för hur länge de kommer att hålla eftersom de bara är ett år gamla. Däremot lämnar IKEA 25 års garanti på alla sängar så den dagen du inte längre är nöjd med den @tanten kan du byta den mot en ny (inom 25 år då givetvis, men även om den är 24 år så får du en ny). Garantin och priset var de största anledningarna till att vi valde IKEAs sängar.
Jag skulle nog aldrig köpa säng begagnat, av flera anledningar, visst kan man säkert göra klipp, men man kan ju även som @Trani få oönskade sänggäster..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka