Ny sadel, igen...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 063
C

Cronis

Det verkar inte va nån sadel som passar... Kul. Men jag ska ta ut sadelprovaren, men jag tänkte höra om det finns nån som har lite tips på vad för sadlar som kan passa?

Jag vill ha en hoppsadel, flatback, inte för flat, den bör iaf finnas till 18", och finnas till XW i bommen, ej syntet sadel. BLÄ.
Hästen är bred, och rund över ryggen, låg manke.

Red i en Stübben Lancelot (30) när han kom hem, den låg som en smäck, men den va ju för smal i bommen tyvärr. Annars älskar jag den sadeln.
Har nu en Stübben Stigfried (32), men den verkar oxå va för smal, trots att den ska vara bredare, men jag tror att den är smalare än en 32, för den är så gammal å en äldre 32:a kanske är smalare. Så Lanceloten låg bättre än denna.

Stübben sadlarna ligger ju bra, problemet är ju bomvidden, om nu Stigfrieden visar sig va 32 och det är för smalt...
Jag har en Prestige hemma, men den kan jag ju inte rida med eftersom hästen inte har banan-rygg, tyvärr. Jag älskar den sadeln.

Nån som har nån fundering.

Sv: Ny sadel, igen...

Centaur skrev:
Stubben går väl att specialbeställa upp till 34 nu?

Ingen aning faktiskt.
Jag hade tänkt att slippa lägga ut "en miljard" på en sadel, om det råkar finnas en sadel på marknaden som passar oss båda, utan special.
Men jag får kolla upp det.

Den nya Bates momentum :love: :love: Köpte en sådan i förrgår och jag tycker den är superskön.

Kika på Jacsons (Santa Cruz) Celine-sadel. Kostar 6900 kr ny så det är ingen högkvalitetssadel, men prisvärd. Finns från normal till xxvid och upp till 18".

Jag brukar inte trivas med flatback, men denna är riktigt bekväm. Såvitt jag kan bedöma passar den häst med rygg åt det rakare hållet alt. häst som har lite svängd rygg, men som kommer upp vid arbete. Min häst har parallellt med Celine i wide för närvarande en Siegfried VSD på 32". Celine är vidare än Siegfrieden.
www.jacson.se

Edit: Oops! Jag surfade till Jacson nu och upptäckte att jag lurade dig. Sadeln verkar bara finnas upp till 17,5". Jag har den storleken på båda mina sadlar, men får bättre plats i Celine än i Siegfried. Inte så konstigt kanske eftersom den ena är flatback. Däremot har de en som heter Jean Luc också och den finns t o m 18". Du kanske kan hitta sadlarna i en affär och provsitta?

Senast ändrad:

Jag har XX-vid bom till min pålla. En Griffin Haflinger dressyr.

Det kanske finns i hopp också :)

Tegelsten skrev:
Jag har XX-vid bom till min pålla. En Griffin Haflinger dressyr.

Det kanske finns i hopp också :)

Dom finns i allround, men jag vill inte ha syntet, skrev jag i det första inlägget.

maran: tack för inlägget, ska kolla Jacson.

Okej, läste inte så noga men om du inte hittar nåt annat så kan det ju va ett alternativ.

Vissa Prestige sadlar passar även hästar som inte har svängda ryggar.

Stübben lager nå saler i ekstra vid bomvidde, dvs 33,5.Jeg har hatt en til islenderen min.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Mearas
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?