Ny leverantör ny analys.

shlubberdubb

Trådstartare
Nu hade vår ordinarie leverantör slut på foder så fått fixa från annan leverantör. En nygammal bekanting. Leveransen kom i förrgår. Här kommer siffrorna.

TS 76.6%
Smbrp: 69
Mj: 7.9
Kvot: 8.73

Känns blötare än 76.6 då förra var 70 och var som hö i torrheten.

Eller så var det gamla torrare än 70. (54 smbrp 8 mj kvot 6.75)

Har helt tagit bort soja på hästarna. Tagit bort halvkilot musli på fullblodet och de få hekton havre unghästen får så nu är det bara betfor i hinkarna.

Vad tycker ni om hösilaget och vad jag skall göra med detta. 10 kg av detta gör att vallacken ligger mer än dubbelt i behov på protein och 50% över på energi.

Sv: Ny leverantör ny analys.

76.6% är ju nästan hö så det ska kännas torrt. Ta ett kilo hösilage och lägg det i ugnen, torka det på svag värme och väg det sen så vet du hur mycket vatten det finns i det.

Denna vintern har man inte så mycket att välja på. Mitt hösilage har snarlika värden och halvblodet ska egentligen bara äta 7 kg plus 3 kilo halm så får hon i sig allt hon behöver. Hon är fortfarande hungrig efter 7 kilo så har fått nästan 10 men hon är fet, har varit skadad så inte fullt igång.

Ta bort allt kraftfoder och gör en foderstats beräkning på hippocampus så vet du ju om du behöver något extra. Skaffa halm och blanda ut om du kan.

Mitt mål för nästa år är att få ett hösilage med mindre bra värden så att jag kan fodra mer utan att de blir feta. Det var en konstig sommar 2008 här i södra Sverige.

De står uppstallade på halm så där är inga problem att få in TS i dom den vägen. Ute i hagen är det värre. De ratar halm och tuggar på fruset gammalt gräs så där är vi illa tvugna att köra på med hösilaget.

Nu har jag dragit ner på givorna inne i stallet så de tuggar i sig mer halm, hoppas jag. Förutom fullblodet som är svårfödd och behöver allt hon kan få i sig och unghästen som växer. Den andra kan må bra av att bli av med några kilon.

Det var på hippocampus som jag gjorde beräkningen.

Är ju väldigt bra värden :) fast kanske inte om man har en lättfödd häst. Vad har du för häst? tkr 10 kg låter lite tuggmässigt om det är en stor häst, skulle vilja ge lite mer, men kanske kan byta ut lite mot halm? Då får du ner energin lite oxå, även proteinet, även om det inte spelar någon roll att det ligger över.

Suck, vill du byta?
Fick mitt analysresultat för några dagar sen (eller var den en vecka?). Marginellt bättre än förra partiet.
9 MJ
44 g smältbart råprotein
84,5 % torrsubstans (eller om det var 85,4%, har inte papret här..)

Fick slänga på en massa lucern och grejer för att få till en vettig kvot. Hade blivit överlycklig för ditt grovfoder!

Tror inte det ska vara någon större panik med i varje fall energiintaget, har hört att det ska bli helt ok ändå om kvoten är hög, då det tar energi att bränna protein. Hur mycket det ligger i det, och hur mycket hästen känner till om det :angel:, vet jag inte. Proteinbrist lär ju inte bli några problem med i alla fall!

Jag bytar gärna, mina blir bara fetare och är ändå hungriga!!!! Suck!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka