Ny kattunge i huset! Gammal katt sur som ett bär

J

Jangvik

Hej på er.

Idag har vi fått hem angelicas katt Kailua! Allt är fint med honom men mellan honom och Tea är sakerna inte lika ordnade.

Just nu så ligger Kailua under en hylla i badrummet och halvsover (ser lite rädd ut) och Tea är lite varstans och smyger. Hon sitter oftast under soffan eller bordet och är sur/rädd.

De har inte hälsat ordentligt än. Vi hade Kailua i buren, öppen bur, på bordet framför tv:n först och Tea lös på golvet. De hälsade lite och då började Tea resa ragg, gå sakta bakåt och fräste till. Nästa gång bar vi var sin, de nosade ett litet tag men sen fräste Tea till igen och sen dess har vi låtit båda två vara.

Finns det något bättre sätt än att låta det lösa sig själv? Jag är orolig, jag tycker inte om situationen, men jag förstår ju båda katterna. Tea ser en inkräktarjävel som inte alls får vara i hennes hem och lilla Kailua är svinrädd utan mamma och syskon.

Just nu sover Angelica. Hon är jättelugn och vet att allt kommer ordna sig. Jag är den nerviga just nu. Tänk om Tea slår till den lille? Tänk om något händer? Vi övervakar hela tiden (jag ser toalettdörren härifrån) ifall Tea skulle komma närmare. Hon vågade sig rätt nära förut men när hon kom inom en halvmeter fräste hon ett par gånger och ryggade tillbaka saaaakta saaaakta tills hon var "säker" igen.

Råd, tips, vad som helst!?

Tack på förhand!

Här är katten föresten:

Hennes hemsida:
http://www.jangvik.com/kailua/

Sv: Ny kattunge i huset! Gammal katt sur som ett bär

Känn lugnet. Sist jag tussade ihop okända katter tog det två veckor innan lugnet lade sig, men efter det var de oskiljaktliga.

De lär slåss och spotta och fräsa åt varann i början, för den stora lär vilja visa den lilla vem som bestämmer, men det är inget du behöver oroa dig för. Låt dem sköta det själva så kommer det bli bra till slut.

Ta det bara lugnt. Se till att båda två har klippta klor, och håll ögonen på dem i början. Det tar ett par veckor innan de är så här söta . Maja var livrädd för Hanoo hela första veckan, och fräste och skrek så fort hon såg honom. Äldre katter brukar inte vara elaka mot småttingar, och om Tea är riktigt förbannad så märks det... Fräsningar och slag med tassen är bara små markeringar. Jag tycker det låter som en väldigt lugn första träff :)

Då tar jag det lite lugnt då. Är det nån ide att titta alls? Kan jag göra någon skillnad? Tror ni ens att den stora katten, som är ganska feg, kommer anfalla den lilla eller kommer det stanna vid fräsningar?

Nu har jag klippt klorna på Tea. Jäklar så hon stretade emot. Det var första gången jag gjorde det på henne så hon förstod ju ingenting men det gick bra tillslut efter lite pip :)
Nu känner jag mig lite lugnare.

Uppdatering. Tea ligger mest under soffan. Jag tog snällt fram Kailua. Han ligger i sängen nu och vrålspinner med angelica (som är totalt kär i honom). När Tea rör sig nu, utanför sin trygga soffa, rör hon sig OTROLIGT försiktigt.

Jag tror allvarligt talat inte att lillen förstår att de skall bestämma vem som bestämmer. Han drullar på som vanligt medans Tea reser ragg.

Det blir en spännande natt. Jag tror nog faktiskt att både jag och tjejen kommer att vara vakna ett bra tag :)

Finns det någon på MSN som vill ställa upp och vara lite chatkompis till mig om detta med katten och så? Adda mig på christian@race.nu

Nu har han börjat gå på upptäcksfärd! Han är mycket mer framåt men gammel kissen ligger och surar under soffan. Blir nog bättre imorgon! Ska bara husse och matte försöka slita sig och få lite sömn ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka