DressyrBecca

Trådstartare
Min lilla birma-tjej på 4 månader trivdes inte ensam, så hon har nu fått en sällskapsherre! En 4,5 åring kastrathane, även det en birma.
Problemet är att lilltjejen inte verkar uppskatta sitt sällskap...
Han är cool och lunkar omkring i hela lägenheten, men råkar han komma för nära henne så morrar och fräser hon som värsta vildkatten. Han bara suckar och vänder på klacken och lunkar vidare, medan tjejen ligger kvar och morrar.
Försöker ge henne rätt mycket uppmärksamhet så att hon inte ska känna sig "utbytt", men hon verkar mest bara missnöjd med allting, även om hon står i dörröppningen där han är och smygkikar på honom med stora ögon när han inte ser.
Antar (hoppas :crazy:) att det är ett ganska normalt beteende som kommer att lägga sig. Men hur länge ska man vara beredd på att vänta ut dom? Ett par dagar, ett par veckor? Vill ju inte att lillan ska må SÄMRE av sällskap, det var ju inte tanken..
Eller har jag gjort nått helgalet som tagit in en vuxen katt till en kattunge?? :confused:

Sv: Ny katt!

och när kom sällskapet?

Räkna med att det tar några veckor innan de accepterat varandra helt.

Det löser sig nog med tiden. Den vuxna katten verkar ju ta det hela på rätt sätt iaf. Kanske ska ni ge kattungen ett eget utrymme där hon kan känna sig trygg (om ni inte redan gjort det) och inte behöver vara rädd för intrång. Så kan ni försöka sammanföra dem kortare stunder senare.

Jag tycker att nätdörr är oslagbart. Då kan katterna se, höra och känna lukten av varandra utan att behöva känna sig hotade av varandra. De kan fräsa och låta en del men de kan aldrig skada varandra. Det brukar vara till stor hjälp.

vi hade en 8år gammal bondkatt när vi bestämde oss för att skaffa en till katt, då en kattunge.
Det var mycket fräsande från den stora katten kan jag lova ;)
den lilla krabaten förstog inte varför :angel:
nu, efter 4 månader ungefär, så bryr sej inte den stora katten så mycket längre, se låt de ta sin tid på sej så löser sej nog allt tillslut ska du se :)

Det är väl på väg åt rätt håll i alla fall, hela fm har dom legat under soffan i varsin ände och tittat på varandra. Men kommer han för nära så säger hon ifrån, men nu är det inte han som backar undan alla gånger längre. Han står kvar, gör ingenting, men han springer inte iväg som han gjorde igår. Då blir hon paff och springer och gömmer sig :p
Aja, det blir nog bra till slut känns det som...!

Det kan ta en stund för dom att vänja sig vid varandra.

Kommer ihåg våran perser var väldigt kinkig i början när vi skaffade en ny efter bondkattens bortgång. Det var måna långa sura miner å allmän kinkighet ett tag innan han accepterade den nya katten.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 952
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej Jag har sedan en tid tillbaka velat skaffa en lekkamrat till min lilla kille, som är en lekig 2-årig bondkatt. Nu hittade jag en...
Svar
3
· Visningar
1 489
Senast: Sorbe
·
Övr. Katt Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt? Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på...
Svar
2
· Visningar
4 078
Senast: zassoo
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama