_CorpseBride_

Trådstartare
Hejsan!

Nu vill jag och min sambo skaffa katt, dock så har vi inte riktigt koll på allting längre då vi inte haft katt sedan barnsben ungefär.

Det jag funderar över är när man ska vaccinera? Ska vi avmaska då också eller blir det för mycket att både vaccinera och avmaska ungefär samtidigt? Ska man göra detta direkt när den kommer hem eller vänta lite? Och sedan, när är bäst att kastrera?
 
Sv: Ny katt

Hejsan!

Nu vill jag och min sambo skaffa katt, dock så har vi inte riktigt koll på allting längre då vi inte haft katt sedan barnsben ungefär.

Det jag funderar över är när man ska vaccinera? Ska vi avmaska då också eller blir det för mycket att både vaccinera och avmaska ungefär samtidigt? Ska man göra detta direkt när den kommer hem eller vänta lite? Och sedan, när är bäst att kastrera?

köp en katt som redan är avmaskad, grundvaccinerad (2ggr), vanligast kring 8v och 11v. ID-märk och veterinärbesiktad innan köpet. Det är värt pengarna och sållar bort de mesta oseriösa "uppfödare".
Köper man en renrasig med stamtavla ingår detta + lite till.
Kastrering kan göras från 12v ålder men de flesta gör det inte före 6 månaders ålder. Jag kastrerade en hane vid 4månaders ålder pga tidig könsmognad.
 
Sv: Ny katt

Kattungar och katter från katthem brukar vara avmaskade och vaccinerade.De vuxna katterna brukar även vara kastrerade.

Det minsta man borde begära är i alla fall att katten är avmaskad.
Det är inte bra att ta avmaskning och vaccinering samtidigt.
 
Sv: Ny katt

Tack för era svar!

Vi var förbi djurhemmet där vi bor men de hade ingen katt som de direkt sålde just nu då de katterna behövde mer tid/inte mådde så bra osv.
Vi har även vart och tittat på en kull där föräldrarna är abessinier och somali, renrasiga och med stamtavlor. Ägarna hade haft svårt att sälja ungarna då de var av aby-variant och sålde dem nu väldigt billigt. Dock har de sagt att de inte står för några övriga kostnader. Funderar på att höra lite närmare kring det, ifall man kan betala lite mer om de avmaskar och vaccinerar innan vi tar någon åtminstone.
 
Sv: Ny katt

Tack för era svar!

Vi var förbi djurhemmet där vi bor men de hade ingen katt som de direkt sålde just nu då de katterna behövde mer tid/inte mådde så bra osv.
Vi har även vart och tittat på en kull där föräldrarna är abessinier och somali, renrasiga och med stamtavlor. Ägarna hade haft svårt att sälja ungarna då de var av aby-variant och sålde dem nu väldigt billigt. Dock har de sagt att de inte står för några övriga kostnader. Funderar på att höra lite närmare kring det, ifall man kan betala lite mer om de avmaskar och vaccinerar innan vi tar någon åtminstone.

om kattungarna är renrasiga med stamtavlor så ingår allt jag tidigare skrev då de är bundna till regelverk. De får varken vara under12v, måste vara grundvaccinerad med 2 sprutor + ett veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än 7 dagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny katt

Men kattungarna var ju inte riktigt renrasiga då föräldrarna är av två olika typer, så det kanske inte gäller då?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny katt

Men kattungarna var ju inte riktigt renrasiga då föräldrarna är av två olika typer, så det kanske inte gäller då?

Om föräldrarna är renrasiga med stamtavla: en abessinier och en somali. så får man para dem och få ut stamtavlor på kattungarna. Om den sk uppfödaren påstår att man inte får ut stamtavlor så är nog fuffens med parningen. tex att ena har avelsförbud pga PRA eller liknande.

"Man har sedan parat somali med aby för att bredda den smala avelsbasen. Kattungarna efter en sådan parning blir alltid korthåriga, men bär på långhårsanlaget, dessa kallas för Aby-Variant. Enklast förklarar man det med att säga att det är en abessinier med långhårsanlag. "
 
Sv: Ny katt

Ja nu har jag fått reda på att de tar 3000 för en om man vill vet.bes., vaccinera osv. och då fixar de även fram så att man stamtavlor med sig, annars tar de en hundring för en unge.
Nu har även en annan kvinna hört av sig med vanliga bondkatter där man inte vet vem pappan är. Dock känns första alternativet säkrare för en frisk katt.
 
Sv: Ny katt

Det är inte bra att ta avmaskning och vaccinering samtidigt.


Avmaska en vecka före vaccination ungefär, så inte katten är full i mask och därför har ett nedsatt immunförsvar vid vaccinationstillfället.(vilket ger ett sämre immunsvar på vaccinet.)
 
Sv: Ny katt

Ja nu har jag fått reda på att de tar 3000 för en om man vill vet.bes., vaccinera osv. och då fixar de även fram så att man stamtavlor med sig, annars tar de en hundring för en unge.
Nu har även en annan kvinna hört av sig med vanliga bondkatter där man inte vet vem pappan är. Dock känns första alternativet säkrare för en frisk katt.

Är det verkligen möjligt att bara registrera en del av en kull som det låter som om de tänkt göra?

Jag tycker det låter som en hyfsat oseriös uppfödare och hade nog fortsatt leta på annat håll.
 
Sv: Ny katt

Ja nu har jag fått reda på att de tar 3000 för en om man vill vet.bes., vaccinera osv. och då fixar de även fram så att man stamtavlor med sig, annars tar de en hundring för en unge.
Nu har även en annan kvinna hört av sig med vanliga bondkatter där man inte vet vem pappan är. Dock känns första alternativet säkrare för en frisk katt.

nyfiken på vilken annons sida du hittade aby-varianterna.. bli inte lurad utan se till att få stamtavlan i handen alt ett papper som är stämpat av uppfödares kattklubb att katten är under registrering
 
Sv: Ny katt

Ja, jag tror det är tillåtet i vissa förbund. Inte SVERAK och inte heller det som förr var IDP (minns inte nya namnet). Så är det nått av dessa förbund är det nått fuffens.
 
Sv: Ny katt

Jag tittade inte på någon annons, utan hörde om dem genom en bekant så det vet jag inte. Inte visste vi heller att det skulle vara så svårt att skaffa katt nu för tiden. Då man var liten fick man ju oftast vanliga bondkatter med okänd far och det var aldrig några problem med dem. Jag tror att vi kommer att chansa på dessa eller vanlig bondkatt iaf och se till att de blir vaccinerade och avmaskade innan flytten till oss iaf. Kastrering och så tar vi på oss själva sedan. Eller är det helt fel att göra så?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny katt

Det blir vanlig kisse nu. Mamman är en blandning med norsk skogskatt och pappan okänd, men de avmaskar och vaccinerar innan och verkar måna om att katterna får bra hem.
 
Sv: Ny katt

Jag tycker att du gjorde att bra val att inte köpa aby-varianten. Så där får det inte gå till hos en seriös uppfödare! Dom ska man inte "hjälpa" genom att köpa en katt. Vill man helst inte regga så är det ju en parning man helst inte vill stå för. Sedan är det ju konstigt att dom utan stamtavla osv. kostar 100 och med 3000, det kostar inte 3000 att regga, chippa och vacc.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
171
Senast: MJLee
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Elbe92
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp