Ny katt till familjen, hur gå till väga?

jerseyko

Trådstartare
Sambon och jag hittade på ica en lapp idag.

18 veckor gammal persier/skogskatt bortskänkes.

Sambon undrade om vi skulle hämta honom direkt:eek:

Men vi är borta imorgon så det känns inte så bra, tänkte ringa på söndag och höra.

Men mina 2 tjejer, 1½ år gamla, verkligen hatar andra katter och min är så grymt svartsjuk att inte ens sambon får hålla om mig i soffan, då ska hon ligga mellan:smirk:

Hur har ni gjort när ni fått hem nya katter? Hur har de andra beteet sig? Jag är orolig att Butch och Meduza kaxar ihop sig och mobbar ut honom.

Sv: Ny katt till familjen, hur gå till väga?

pmm skrev:
Hur har ni gjort när ni fått hem nya katter? Hur har de andra beteet sig? Jag är orolig att Butch och Meduza kaxar ihop sig och mobbar ut honom.
När jag hade katt så hade vi först en, efter ett år skaffade vi ytterligare en och efter ytterligare ett år den tredje.

De flesta katter ser inte en kattunge som ett "hot" även om det kan bli lite fräs och ivägschasning de första dagarna.

Vi gjorde som så att vi faktiskt som första åtgärd tog in den nya katten i badrummet och badade den i handfatet. Inte så kul för nykomlingen, men detta gjorde vi på inrådan av uppfödaren för då luktar inte katten lika mycket "främmande katt" som den gör annars. Sen såg vi till att ta hem kissarna då vi var hemma i några dagar och kunde "vakta". Behövde vi sticka iväg någon sväng och handla eller liknande innan de verkade vara kompisar så stängde vi in dem i olika rum. Men för oss gick det riktigt smidigt; efter bara några dagar var den nya katten accepterad.

Liknande trådar

Träning 2 veckor sedan från idag fick jag hem en ny häst eftersom den andra jag har är konvalacent sen Juni & är inte ridbar. Nu min "gamla"...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Perto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama