ny katt, svårigheter med toa

L

LinneaAntonsson

hej. Nu behöver jag hjälp. Jag kan inte sitta hemma och se till att min kisse gå på toa.

Han lärde sig gå på katttoan hemma hos sin mamma och det funkade bra. Nu bor han hos mig sedan en liten tid tillbaka. Men har ett dilemma. Katten vill inte längre gå på toa själv. Varför gör han så?

Det funkade jätte bra första dagen. Andra dagen kissade han på sig i en fotölj. Sedan dess så kan han inte gå på toa själv, utan vi måste gå med honom för att han ska göra sina behov. (tror att han helt enkelt glömmer bort det eller är rädd för att gå själv) Idag har han bara kissat två gånger och bajsat en och båda gångerna har jag varit nära lådan. Jag har satt fram en extralåda närmre till hands just för att det inte ska vara långt till toan och för att förhoppningsvis få honom att gå som han borde.

Varför gör han inte sina behov själv?
Gör jag något fel?
Har ni tips på vad jag kan göra? Jag kan omöjligt sitta hemma hela dagarna för att se till att han verkligen gå på toa. Han äter och dricker normalt för en katt i hans lilla ålder. vad kan jag göra?

Snälla snälla hjälp mig.
Har inte så stor erfarenhet så är öppen för allt!

kram

Sv: ny katt, svårigheter med toa

Var står lådan? Ställ lådan på en plats där katten känner sig trygg. Om katten är otrygg, begränsa området där den är, till ett rum t.ex. så han känner sig trygg där. När han är ordentligt inbodd och trygg där kan du öppna så han får vara i hela lägenheten men låt lådan stå kvar i hans trygga rum.

Har katten nyss flyttat från sin mamma och syskon och befinner sig i ny miljö kan den tycka att det är läskigt .Det kan ta tid att vänja sig. Sen instämmer jag med Haukurs råd.

det fungerar inte att stänga in honom. vi har inga dörrar i lägenheten och sätta för t.e.x. ett bord i en öppning fungerar inte han tar sig över ändå. vi provade första dagen men som sagt det gick inte. Nu häromdagen kom vi på honom att kissa i min ikeablomma (en sån där stor grön växt) som står på golvet. bättre där än på möblerna iaf. men jag bytte plats på lådorna (den större stod längre bort) och nu tror jag att det fungerar bättre. igår hade han bajsat två gånger å kissat 4 kanske.. medans vi varit borta så det är väl positivt. Nu ska jag åka bort två dagar så vi får se hur det gått medans jag varit borta.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar