Ny kastrerad & ute hela dagen i - 20 grader

Sv: Ny kastrerad & ute hela dagen i - 20 grader

Förra vintern red jag en häst som kastrerades i december. Han bodde då i utebox (=utetemp) nattetid, och gick i hagen som vanligt dagtid. Samt longerades dagligen första veckan efter kastreringen, därefter normal ridning. Hans sår läkte fint, och han verkade heller inte störas av sitt sår eller av att vara ute.

Det beror nog mest på hur mycket det rinner om såret. Är det mycket blött och mycket kallt så är det nog inte så bra. Men dom ska ju röra på sig så mycket som möjligt. Ev att hästen kan stå inne några timmar extra när det är kallt men då måste du nog longera hästen eller så troligvis.
Men ring veterinären och fråga. Då får du bäst svar.

Just hur mycket kyla påverkar vet jag inte, men jag skulle nog hellre släppa ut hästen i kylan så den rör på sig än att ha den inne i värmen och stå stilla.

Jag har sett ruggiga kastrationssår där hästen stått inne och inte rört sig tillräckligt. :eek: En krake hade som en fotboll mellan bakbenen och veterinär kunde inte komma. Jag fick order om att ta på plasthandskar och pilla upp såret så det blev öppet, kyla och sen gå mycket med honom.

Men då snackar vi inte minus tretti, utan minus 2...

/C

Rikkan skrev:
Tack för svar.
Jag ville bara hör mig för, eftersom jag i dag såg en nykastrerad kille som gick ute och skrek som en stucken gris. Han ville in!
Hade själv aldrig låtit hästen gå ute i så många timmar.

Flingan rekomenderades att inte var ute så många timmar vid sträng kyla under dom första veckorna, för att det då kunde "finnas risk för att nedersta delen av såret kunde få frostskador". Å då var det svinkallt.

Att han gick och skrek borde väl berott på att alla kompisarna var inne och INTE haft någonting med kastraktionen att göra? (Syftar på ditt andra inlägg om att alla andra hästar stod inne pga sträng kyla).

/Alexandra - som aldrig skulle komma på tanken att ha hästarna inne pga ren kyla enbart. Här åker de ut med mat (och täcke för de som behöver det) och de får ropas in om kvällningen, inget hängande vid grinden. Oavsett om det är minus 20 eller minus 30 (under minus 37 har jag aldrig upplevt så under det kan jag inte uttala mig om hur jag skulle göra men ner till minus 37 går de ut, med mat och soms agt täcke för de som fryser och de brukar vara lika nöjda och glada som annars)

Rent logiskt borde kyla fördröja sårläkningen, eftersom cirkulationen i huden försämras. Frågan är dock hur mycket det verkligen påverkar. Vad gäller kastrationssår så är ju meningen att det ska läka inifrån och ut sas, om hästen står stilla så finns det risk att hudsåret läker först och därmed stänger inne sårvätska och annat gojs som ska dräneras. Finns det sedan minsta lilla bacill i såret kan man ge sig den på att en infektion à la fotboll uppstår.

Att hästen springer i hagen och vill in tycker jag inte är det minsta anmärkningsvärt, detta sker knappast pga ägarens "brist på empati" utan pga av densammes kunskaper om sårläkning. Jag skulle också föredra att hålla hästen ute, trots kylan. Risken för infektioner om hästens får stå still inomhus är troligen större än risken för frostskador. Man ska nog inte heller förmänskliga hästen - att en nykastrerad häst går ute i kall väderlek går inte att jämföra med att en nyligen blindtarmsopererad farbror får stå ute i trädgården utan en tråd på kroppen. Liksom..!

Däremot skulle man ju kunna låta hästen gå ute i omgångar och däremellan komma in och tina upp, förutsatt att man har ett uppvärmt stall alltså. Rent allmänt tycker jag kanske inte att man ska kastrera i värsta vinterkylan, sen vår är en bättre tidpunkt.

får man flytta in med häst å allt hos dej... vill hitta ett stall med hästar ute så mycket häromkring finns inte...*sucka*

LadySara skrev:
får man flytta in med häst å allt hos dej... vill hitta ett stall med hästar ute så mycket häromkring finns inte...*sucka*

Sure, det finns en ledig box =)

(dubbelt).....

Senast ändrad av en moderator:

Rent logiskt borde kyla fördröja sårläkningen, eftersom cirkulationen i huden försämras.
Det är min erfarenhet.
Att hästen springer i hagen och vill in tycker jag inte är det minsta anmärkningsvärt, detta sker knappast pga ägarens "brist på empati" utan pga av densammes kunskaper om sårläkning.
Jo, i detta fall säger jag just så. ;)
Jag skulle också föredra att hålla hästen ute, trots kylan.
Det beror väl på hur vädret är, hoppas jag. Du kanske inte menar samma kyla som mig?
Risken för infektioner om hästens får stå still inomhus är troligen större än risken för frostskador.
Om det rinner ur såret, så att det hålls fuktigt, bör det inte då vara större risk för att dom yttre kanterna ska förfrysa?
Man ska nog inte heller förmänskliga hästen - att en nykastrerad häst går ute i kall väderlek går inte att jämföra med att en nyligen blindtarmsopererad farbror får stå ute i trädgården utan en tråd på kroppen. Liksom..!
Nej, men man behöver väl inte uppenbart plåga dom i onödan, bara för att?
Nånstans bör det väl finnas gränser?
Däremot skulle man ju kunna låta hästen gå ute i omgångar och däremellan komma in och tina upp, förutsatt att man har ett uppvärmt stall alltså.
Ja, och det är just det som är så märkligt i detta fall. Först inne i flera dagar, när vädret varit ok, sedan ut en hel dag på årets hittils kallaste, värsta dag. Sedan inne igen osv...

jasså?? vart?
kunde ha bott kvar så kunde min madam bott hos dej ..

finns inga stall där hästarna går ute så mycket som ja vill... fast om 3 mån kanske ja flyttar till nytt.. om de blir som jag tänkt med allt...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 332
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka