Ny kastrerad & ute hela dagen i - 20 grader

R

Rikkan

Kan det verkligen vara bra?
Hur pvekrar det såren, som fortfarande är öppna, att hästen står ute hela dagen? :confused:

Sv: Ny kastrerad & ute hela dagen i - 20 grader

Jag skulle iaf ALDRIG slippa ut en häst med stora öppna sår i -20 grader... :crazy:

Nykastrerade herrar ska ju gärna gå ute hela dagen så de får röra sig. Hur kyla påverlar sårläkning på just det stället vet jag inte, men jag vet att jag av två olika vet bedyrats att fula, stora bensår (där du inte har så strålande cirkulation från början direkt) inte är någon fara att ha ute i kyla och snö, det tar liite längre tid att läka men som veterinärerna (båda två) sa 'å ena sidan tar det lite längre att läka men det är marginellt, å andra sidan så är infektionsrisken liten'.

Så, jag tror inte det är någon fara, men då med reservation just för att jag inte funderat på saken ang kastrering, 'bara' låga bensår.

Men, alla (isär lite äldre människor) varnar ju för att man kan få "frost i såren" vilket kan´vara farligt.. Menar du att det är en myt?

Det er riktig at risikoen for infeksjoner avtar med kulde,men dersom ett sår får en lavere temp enn 37,7,slutter det helt enkelt å gro,sårtilhelingen vil ta til igjen når temperaturen i såret igjen kommer opp i kroppstemperatur...
Naturlig vil det vel kanskje ikke bli så veldig kaldt mellom bakbena på en hest,så jeg tror nok dette skulle gå greit...

Centaur skrev:
Men, alla (isär lite äldre människor) varnar ju för att man kan få "frost i såren" vilket kan´vara farligt.. Menar du att det är en myt?

Aldrig hört det, och omd et är en myt eller ej kan jag inte svara på.

Men jag har haft en hel del sår på benen på valacken, och av någon mystisk anledning nästan alltid vintertid och då oroat frågat både vet på fältet och ringt klinik (veterinärhögskolan) och frågat hur jag ska göra och båda de har tyckt att 'ingen som helst fara, ut med hästen bara'. Hemmavet tyckte till och med att jag skulle ha hästen OLINDAD ute, och lindad inne, för det var ju idealiskt om såret kunde få lufta i garanterat bakteriefri miljö (djupsnö och minus 25).

Såren har läkt så fint så, men jag antar (eftersom båda vet sa att det tar lite längre tid när det är kallt) att jag kanske tjänat lite tid om det varit trevligare temp.

Apropå kyla, jag har KALLSTALL, är det minus 25 ute är det minus 25 inne med, och jag vet när jag var tvungen att ringa Ultuna och fråga om det gjorde något att hovgipset FRÖS istället för att stelna genom att torka, när valacken hade sitt fula spiktramp, men enligt vet var det skitsamma om det frös eller stelnade, bara det blev hårt var det bra :devil:

Så om sår inte klarade frost så skulle mina vara fulla i sår som aldrig läker hela vintern, eftersom jag har lika jäkla kallt båda inne och ute.

Ja,jeg vil nok tro at ett sår som spikertramp vil gro alikevel..
Temeraturen inne i såret vil jo være riktig..det gror jo innenifra..
Det jeg snakker om er at når selve såret er direkte eksponert for kulden og sårflaten (det synlige såret) kommer under kroppstemperatur vil det ikke gro der hvor vevet er under 37,7.. små sår gror jo greit,for der vil varmen fra det levende omkringliggende vevet sørge for å holde temperaturen riktig..
Når du snakker om store sår på bena til din hest,hvor store er de egentlig?

hästen ska ju som sagt röra på sig, men det är ju inte så säkert att de rör sig när det är kallt iaf :smirk:
Kyla måste ju vara bättre än värme men jag vet inte

Man vill ju helst kastrera under vintern just för att få rena fräscha sår och inte under rötmånaden t.ex. augusti eller sommaren med alla flugor och liknande. Tror inte att det är något att bekyrma sig för. De syr väl ihop snitten ändå. Det är väl värre om hästen får stå still inne i en box (som ju aldrig kan vara lika ren som ute) och riskera att ligga mycket på sina snitt.

Hälsning Maja

ludda skrev:
Ja,jeg vil nok tro at ett sår som spikertramp vil gro alikevel..
Temeraturen inne i såret vil jo være riktig..det gror jo innenifra..
Det jeg snakker om er at når selve såret er direkte eksponert for kulden og sårflaten (det synlige såret) kommer under kroppstemperatur vil det ikke gro der hvor vevet er under 37,7.. små sår gror jo greit,for der vil varmen fra det levende omkringliggende vevet sørge for å holde temperaturen riktig..
Når du snakker om store sår på bena til din hest,hvor store er de egentlig?

Jag pratade inte om spiktrampet soms år, förutom anekdoten med gipset.

Det jag haft på mina, och där vet (2 st) intygat det är helt okej med kylan har varit stora, fula benskador. Och hästarna har 12 h per dag gått i minus 25 och djupsnö, och 12 h per dag stått på box i minus 25. Inga problem med läkningen.

Läker inte såren alls i kyla skulle mina vara fulla i små och stora sår hela vintern iom att jag har kallstall.

När jag kastrerade min häst förra hösten sa veterinären att de helst kastrerar i mars-april eller oktober-november. Helst varken för kallt eller för varmt, alltså. Och kastrerar man hemma syr de inte ihop såret, det läker av sig själv.

He he. jeg tror ikke du forstår meg helt les innlegget mitt engang til..Jeg sier ikke at det ikke kommer til å lukke seg før til våren..Hadde det vært min mening hadde det jo falt på sin egen idioti,da det sjelden er en snitt temperatur ute på 37,7 grader,hvilket jo betyr at såret aldri ville grodd..Det som er poenget er at hesten selv må klare å holde temperaturen isåret,noe som er meget vanskligere når de går i dyp snø,inne på stallen,selv om det er kaldt vil hesten holde varmen i såret ,da det ikke utsettes for direkte nedkjøling..
Men hvor store og dype er egentlig "stora, fula benskador".det var bare det jeg lurte på.. Synd å missforstå hverandre fordi vi egentlig ikke vet hvor store sår vi snakker om..

ludda skrev:
He he. jeg tror ikke du forstår meg helt les innlegget mitt engang til..Jeg sier ikke at det ikke kommer til å lukke seg før til våren..Hadde det vært min mening hadde det jo falt på sin egen idioti,da det sjelden er en snitt temperatur ute på 37,7 grader,hvilket jo betyr at såret aldri ville grodd..Det som er poenget er at hesten selv må klare å holde temperaturen isåret,noe som er meget vanskligere når de går i dyp snø,inne på stallen,selv om det er kaldt vil hesten holde varmen i såret ,da det ikke utsettes for direkte nedkjøling..
Men hvor store og dype er egentlig "stora, fula benskador".det var bare det jeg lurte på.. Synd å missforstå hverandre fordi vi egentlig ikke vet hvor store sår vi snakker om..

Mycket möjligt jag missförstår, inte så lätt att få grepp på alla ord ibland :angel: ber om ursäkt isf.

Och det jag menade (jag tror vi är överens egentligen) är att YTTERTEMPERATUREN inte spelar så stor roll eftersom hästens kroppstemperatur inte sjunker i takt med termometern.

Det ena såret var två parallella fyra centimeter långa, rätt djupa (minns inte exakt djupet, men det gick in till benet och senor etc var synliga) som satt i karleden/över ballen på hästen. Syddes såklart av veterinären, men stygnen höll inte så det gick upp. Dvs inte stort om du placerar det på ett baklår, men det tog upp en stor del av nedre delet av benet och gick djupt och glipade rejält.

Det andra var ett sår med hudförlust, fanns multipla sårskador, men de flesta satt över snödjup (dvs ovanför knä resp has), men ett par av dem var placerade lågt. Ett av dem var inte så djupt (en halv cm kanske?) men med total hudförlust på en yta av *måttar med händerna* 5*10 cm på utsidan av ett framben, det andra satt på knäet och var också det med stor hudförlust, och djupare. Det skulle egentligen ha sytts/opererats, men eftersom hästen ådragit sig det genom att gå omkull på asfalt med grus på och såret var ganska fullt med grus och skit (som inte riktigt gick att få bort allt) så lät man det läka öppet (blev fuuult ärr dock). Där provades sätta drän först men dränet fick tas bort för det frös i DRÄNET så det blev stopp.

Och just en kastraktion, dit når ju inte snö, du har inte så farlig vindavkylning och det liggr så skyddat så där borde inte finnas problem att hålla kroppstemperatur, det ska vara om du har tunn hudflik med sämre blodförsörjning som kan få frostskada, men om man betänker hur dålig blodförsörjningen och cirkulationen är till ett ben jmf med tills kapet så borde det som sagt vara okej.

Jag går bara på vad vet sa om de bensåren, och på mina erfarenheter och JAG skulle släppt ut omd et var min nykastrerade valack (om inte vets agt annat). men omd et eg finns någon risk eller ej det vet jag inte soms agt (vilket jag sagt från början)

Om du ser på det første innlegget mit,ville jo jeg også sluppet den ut...

ludda skrev:
Om du ser på det første innlegget mit,ville jo jeg også sluppet den ut...

Jo, såg det redan från första inlägget, det jag menar med att vi nog är överens egentligen, lite språkförbistring bara =)

Jag har sett fall där kastrationssår krånglat efter utevistelse i sträng kyla, 25-30 grader.
Kan dock inte säkert säga om det berodde på kylan eller ej.
PL

Tack för svar.
Jag ville bara hör mig för, eftersom jag i dag såg en nykastrerad kille som gick ute och skrek som en stucken gris. Han ville in!
Hade själv aldrig låtit hästen gå ute i så många timmar.

Flingan rekomenderades att inte var ute så många timmar vid sträng kyla under dom första veckorna, för att det då kunde "finnas risk för att nedersta delen av såret kunde få frostskador". Å då var det svinkallt.

Jag har en hingst som snart ska kastreras.
Den ena veterinären jag pratade med kastrerade inte vintertid just pga frostskador. Jag hade aldrig hört om det förr och ingen annan vet. har nämnt det heller.

Nu kanske det var "tur" att jag inte fick tid för kastrering förräns 8 april(hos en annan vet). Då borde det ju vara ganska riskfritt ang frostskador.

För tillfället har vi -25 grader...Burr.

Jag skulle själv inte vilja byta och vara den som ska stå ute med öppna sår i denna bistra kyla.
Hästen anses ofta vara ett känsligt djur, men plötsligt i vissa hänseenden så visas ingen hänsyn till detta. Jag finner det mycket märkligt. Är människan så egoistisk och utan empati?
I detta fallet så fick dom "friska" hästarna stå inne på grund av den stränga kylan men den nykastrerade fick var ute hela dagen. *hua*

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 332
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka