Ny karriär för travisar? *Hyllningstråd*

majola

Trådstartare
Nu skrattar ni väl för det här har ni säkert alla tänkt på i flera år redan... :o

Borde inte alla travisar som lämnat tävlingsbanorna ha en jätteviktig uppgift som läromästare i körning? Snällare och mer lätthanterliga hästar får man leta efter, de är oftast inkörda av proffs, och jag har svårt att se en travare börja dum-backa i vagn och bli istadig eller något sånt (fast det förekommer säkert ibland).

Jag var ute med min änglahäst igår och kan bara häpna över hur snäll och säker han är. Det spelar ingen roll hur fumlig och klumpig och långsam jag är. Han står som ett ljus medan jag selar på, helt obrydd av att det hänger och slänger remmar som matte tappar.

Så fort man kommer ut så är han gåvillig (lite väl ibland) och är på hjälperna hela tiden. Visst blir han lite het, men han sticker inte utan taktar på sin höjd (och undrar försynt om vi inte borde kuta ifatt små ponnyhästar som han ser i horisonten). Gullehästen! :love:

Nog är det lite konstigt att det inte är fler som kör med sina travare efter att de slutat tävla? Man kan förstås rida på dem också, men frågan är om man inte har mer roligt med dem (eller åtminstone lika roligt) i vagn.

Sv: Ny karriär för travisar? *Hyllningstråd*

Jag tror det beror på att många som kör stor häst vill köra halvblod, dels för att man ofta ridit innan och därmed är "mer inne" på hbl, dels för att det är mer status med ett hbl, en frieser eller något annat stiligt - i stället för en travare.
Dressyren i körning bygger på samma idéer som riden dressyr, och där är ju halvblodet standard vad gäller utseende, rörelser och så vidare ... Alltså köper man hellre ett halvblod med ridhästutseende och kör, än en travhäst som ju ofta har utseendet och rörelserna lite emot sig på en dressyrbana.

Personligen gillar jag vbl och var för några år sedan inne på att köpa ett sådant att köra med, men så blev det av olika anledningar inte. Och jag håller helt med dig om att det är synd att inte fler kör med sina fd tävlingstravare.
Läste dock någonstans att många av fyrspannskuskarna nere i Europa numera har travare längst fram i spannen. De är vändbara, snabba och bra att köra. kanske blir så här med, på lite sikt?

:banana:

Om man vill tävla på lite högre nivå så stämmer det säkert. Det gör det ju å andra sidan inom alla ridgrenar också (*hukar mig för alla argument om att travare blir toppenbra tävlingsridhästar*).

Men för dem som kör på samma nivå som de rider sina travare, kanske upp till motsvarande LB eller så? Ut i skogen och kanske någon klubbtävling eller lätt klass?

Här är det många som kör med gamla travare. Dock nästan bara kallblod, men även några varmblod. Ett tag var alltid kallblodklassen störst men nu börjar ponnyklassen ta över! Hästklassen har alltid varit den minsta på våra tävlingar...När vi ska skaffa häst ska vi ha ett kallblod, billiga, trevliga och snygga!! Då har vi ju inget mål att köra VM men i lätt och msv kan du också komma långt med en travare.

Jag har uppfattningen att dom som vill sattsa på körningen köper kallblod eller ponny...dom som har halvblod sattsar mer ridning och nöjeskör....

Där ser man. Här är finns det ganska många ridtravare men inte så många som kör med sina travhästar om de inte går lopp.

Vill bara tillägga att de travare som används i fyrspanns körningen oftas är Orlov travare vilket inte kan riktigt liknas med de travare som kommer från våra banor i sverige. Dessa går oftast heller ej med i dressyren utan bara i maraton och presision, då deras gång inte är till sin fördel i dressyren då de har svårt för samling.
Tycker själv inte att en travare är en bra nybörjar körhäst, då det allra oftas är väldigt sneda i kroppen och det blir mycket svårt för en orutinerad att rätta till. Men snälla är det nog ofta!
/M

Fördelen är ju att du kan sitta upp och rida den också, för jobba bort snedheten måste man ju göra vare sig man ska ha den att rida eller köra med. Och det finns ju gott om hbl som också är sneda, på grund av felaktig ridning ...

Jag tror att egentligen är en bra körhäst en bra körhäst - oavsett ras! Sedan måste man såklart anpassa sig efter rasens förutsättningar när man funderar över vad man vill göra med sin häst.

Intressant det där du skrev om orlovtravare. På vilket sätt skiljer de sig från våra amerikanska travare? *nyfiken*

:banana:

De är kortare i ryggen och rör sig med högre knän i fram är lite mera lika lättare typen halvblod i kroppen.
/M

jag anser inte att travare är bra läromästare i nånting.
Jag har kört många travare, och oftast är det med hjärtat i halsgropen och vita knogar.

deras stress, deras stelhet, deras hårda munnar, ofta piskrädda, gör de olämpliga som nybörjarhästar. dessutom är det stor skillnad på att vara inkörd, och att vara fastsatt mellan två skaklar och en hård hand.
Märker ni att jag jobbat på travet...och inte gillade det sett ur hästens vy?? Det som skrivs ovan är en generalisering, mest riktat mot proffstränade hästar.

Själv ska jag bli med travare om nån vecka, och hon ska bli min läromästare i körning, men så ägs hon av en ridinstruktör som kör dressyr med henne. :love:

Alltså: köp gärna en travare, om du är duktig eller någon annan har gjort omskolningen, för bättre psyke och intelligens finns inte :)

Det är INTE orlovtravare som en av världens bästa fyrspannskuskar har i sitt inomhusspann. Kan bara inte komma på vad han heter just nu.

Min första körhäst var en travare.
Han var trevlig att köra för det mesta - var mycket mer lyhörd och "lagom" framför vagn än när man red.
MEN när det var många hästar omkring så blev han jättestressad (travtävlingsflashbacks?) och det var faktiskt med nöd och näppe jag lyckades hålla honom. Ingenting att komma ut på körtävlingar med. Att körträna själv i ridhus eller utomhus funkade däremot OK.

Därtill kommer det här med steget då. Skulle faktiskt inte rekommendera travare som första körhäst rent generellt.

Micha freund har orlovtravare som förlöpare inomhus och även i dressyren ibland då han har två riktigt bra. Tomas Eriksson har två orlov som han kör med. Christoff Sandman har två. Max Dangel har ett helt stall lika så Josef Sitler om inte dessa är världens bästa kuskar vilka är det då?
/M

Men jösses, så har då inte de travare jag träffat på varit! De har alla varit coola och välhanterade, kanske heta i ridningen (körning har jag då inte så mycket erfarenhet av) men inte så som du beskriver.

Då har jag haft toktur med min (för det beror knappast på att jag är så superskicklig).

Även jag har haft 2 travare som körhäst en gång i tiden. Det gick jättebra rakt fram men när jag försökte med dressyr och lade en volt, ja då var det klippt........280 ur volten :rofl: MEn en bättre precisions häst har jag aldrig varit med om. Vi fick ofta placeringar i precision på den tiden. MEN som dressyrhäst, njä för mkt snedställdhet för mig att jobba med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka