MiniLi
Trådstartare
Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på kameramarknaden så skulle väldigt gärna ta emot tips och tankar kring vad som kan vara lämpligt att välja.
Lite förutsättningar:
Men med det sagt så är det iallafall viktigt att kameran är snabb!
Jag vet ju att det viktigaste är att ha ett bra objektiv men har fått för mig att mitt nuvarande kamerahus har någon slags begränsing.. Något med ISO kanske?
Med det sagt.
Jag har ju Nikon nu och ett extra Tamron-objektiv. Hur stor skillnad är det mellan Nikon och Canon? Samma kvalitet till samma pris?
Det vore ju smidigt för mig att kunna fortsätta använda Tamron-objektivet, men det var inte så fasligt dyrt så om jag kan få andra fördelar av att gå över till Canon är jag öppen för det.
Eftersom att jag inte kan ngt alls om Canon har jag mest tittat på Nikon. Har insett att jag i min budget hamnar antingen till uppföljarna av min nuvarande (D3200 eller D3300) eller gå upp till D5000-serien.
Så då undrar jag:
(Har en annan tråd igång just nu som jag bett moderator ta bort då den inte blev riktigt aktuell)
Lite förutsättningar:
- Jag är en glad amatörfotograf som aldrig lyckats lära mig manuella inställningar utan fotar på auto.
- Fotar framförallt hundar i alla möjliga situationer.
- Tycker kameror är förbaskat dyra men kan tänka mig att lägga max kring 5000 kr.
Men med det sagt så är det iallafall viktigt att kameran är snabb!
Jag vet ju att det viktigaste är att ha ett bra objektiv men har fått för mig att mitt nuvarande kamerahus har någon slags begränsing.. Något med ISO kanske?
Med det sagt.
Jag har ju Nikon nu och ett extra Tamron-objektiv. Hur stor skillnad är det mellan Nikon och Canon? Samma kvalitet till samma pris?
Det vore ju smidigt för mig att kunna fortsätta använda Tamron-objektivet, men det var inte så fasligt dyrt så om jag kan få andra fördelar av att gå över till Canon är jag öppen för det.
Eftersom att jag inte kan ngt alls om Canon har jag mest tittat på Nikon. Har insett att jag i min budget hamnar antingen till uppföljarna av min nuvarande (D3200 eller D3300) eller gå upp till D5000-serien.
Så då undrar jag:
- Hur stor skillnad är det mellan min nuvarande D3000 och uppföljarna D3200/D3300?
- Vad är det jag får om jag uppgraderar till D5000-serien jämfört med D3000-serien?
- Och vad skulle motsvarande modeller (i den prisklassen alltså) om jag går över till Canon? Skillnader?
(Har en annan tråd igång just nu som jag bett moderator ta bort då den inte blev riktigt aktuell)