Ny inom western!

V

ViktoriaG

Hejsan!

Har sedan en längre tid frågasatt vad jag håller på med (den vanliga dressyren) upplever som någon skrev i ett annat inlägg att min häst snarare blir tyngre och att jag får mer i handen när jag tränar. Min häst är en haflinger på 5 år jag har kikat runt lite och förhört mig så nu är jag helt inne på western linjen, var på clinic i helgen och blev inspirerad.

Nu är jag då ute i sadeldjungeln, som någon innan skrivit så kan man ju börja i sin vanliga utrustning men jag har en sadel som jag inte kan sitta i den är av syntet och det är första och sista syntetsadeln jag köper. Så nu behöver jag hjälp, vad ska man tänka på när det gäller sadel? Nu har ju jag en haflinger dvs en bred häst med inte allt för mkt manke. Jag har varit i kontakt med en försäljare som rekommenderar Continentals Montana. Vad kan det mer finnas för märken som kan passa? Hade hellst köpt en begagnad nu i början men vill ju absolut få en sadel som passa oss båda det är jag inte villig att kompromissa om. Har haft bekymmer med atthitta sadel till honom innan därav syntetsadeln. Det som är bekymmret förutom att sadeln blir för trång är att den glider i sidled.

Nu vill jag ha en massa matnyttiga tips vad ska jag ha för sadel, hur går jag tillväga????

MVH

Viktoria
 
Sv: Ny inom western!

Hej
sadeldjungeln är tät! Sadeln som du blev rekom. är ju en bra sadel. Bra för lite bredare rygg...men kolla så att den inte är uppbygd fram i sitsen, för åtminstone jag klarar inte att få ngn bra sits då. Stolsits deluxe...vi har en sådan ja. Jag tror det enda är att prova på hästen...det är ju då du ser om den passar precis din häst. Sen är ju frågan vilken sadel du vill ha...finns ju olika för olika ändamål. Nya sadlar knakar och låter en stund samt att du måste få stiglädrena att ligga rätt. Små problem om du hittat rätt sadel! Ge det lite tid och prova dig fram. En del westernsadlar är ganska långa också, så det är något att tänka på....

Inte mycket hjälp men ett litet "heja" på vägen....Välkommen till westernridningen, du kommer inte att ångra dig...har själv vandrat samma väg:)
 
Sv: Ny inom western!

Tackar för svaret. Det var en del nya tankar som jag inte riktigt tänkt på. Tyvärr så bor jag ju inte precis bredvid någon western affär som säljer sadlar utan det är ju en bit, frågan är ju om det inte är lättare att köra med hästen till ett ställe som har en massa olika modeller. Är man på jakt efter begagnat så är det ju svårt att prova en massa det tar ju sin tid menar jag först ska man köpa på öppet köp och sedan ska sadeln skickas tillbaka om den inte passar och då hoppas man att det inte blir några problem så man står med en sadel man inte kan ha och blir tvungen att sälja den först.

Modellen jag blev rekommenderad hade nr 130 någonting tror jag och var en allround modell.

MVH

Viktoria
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp