Ny inom skogskörning - tips?

C

cafu

Hej!

Är ny här, hoppas få tips!

Var på skogskörningskurs i helgen och blev väldigt inspirerad att komma igång här hemma på den nyinköpta gården. Har dock ett endast 2-årigt nsv sto som ska lämnas in för inkörning i år, har fullt upp med att utbilda mig själv ;)

Men har också en 20-årig kallblodstravarvalack som jag hört körts i skogen av en tidigare ägare. Vågar jag testa att köra med honom? Tänkte ta det väldigt lugnt och ta det steg för steg ungefär som med en unghäst för att se att allt verkar fungera. Dessutom har han mest gått som sällskap. Hur skulle ni lägga upp träningen för att få honom i kondition för lättare arbete? Eller kan det vara skadligt att köra med en så gammal häst som inte använts på länge? Han har inga skador eller andra problem som jag känner till.

Sen till utrustningen. Hittade här på gården diverse gamla grejer i form av 3 värmlandslokor, 3 finnlokor, 1 collersele, draglinor, svänglar, snarkättingar, kälkar m.m. Undrar om något går att rädda, eller kan det ha stått för länge för att kunna användas på nytt?

Sv: Ny inom skogskörning - tips?

Jag tyck gott att du kan prove sakte och säkert. Kan du ta med dig någon tror du? Häster bruk ha bra minne.

Rut.

Menar du ta med en annan person eller en annan häst? :rofl: Gissar på det förra. Jodå, min sambo får vara medhjälpare, fast han är både hästrädd och allergisk :crazy:

pufffan skrev:
Jag tyck gott att du kan prove sakte och säkert. Kan du ta med dig någon tror du? Häster bruk ha bra minne.

Rut.

raderad...

Senast ändrad av en moderator:

cafu skrev:
Men har också en 20-årig kallblodstravarvalack som jag hört körts i skogen av en tidigare ägare. Vågar jag testa att köra med honom? Tänkte ta det väldigt lugnt och ta det steg för steg ungefär som med en unghäst för att se att allt verkar fungera.

Du kan säkert köra honom om du vet att han är körd förut, men gör så som du säger att du provar lugnt och försiktigt i början för att se hur han reagerar. Tömkör först och om det går bra så häng på skaklar och sen släpa. Så gjorde jag med min fjording som inte hade varit körd på en del år och det var inga problem alls. Hon tycker det är jättekul att bli körd igen.:)

Vad roligt att hitta så mycket gamla körgrejer på gården, det finns säkert en del som går att använda bara det har legat inomhus så. Ska du använda en gammal sele så lämna in den till en selmakare först så att dom får kolla igenom den för lädret blir ofta dåligt på gamla selar som har hängt i många år och då kan det bli farligt!

Får man fråga var du var och tittade på skogskörningskurs någonstans?

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag har hört att man får vara noga med lädret!

Berättar gärna var kursen var men vet inte om det klassas som reklam att göra det här på forumet? PM-ar dig.

JennyK skrev:
Du kan säkert köra honom om du vet att han är körd förut, men gör så som du säger att du provar lugnt och försiktigt i början för att se hur han reagerar. Tömkör först och om det går bra så häng på skaklar och sen släpa. Så gjorde jag med min fjording som inte hade varit körd på en del år och det var inga problem alls. Hon tycker det är jättekul att bli körd igen.:)

Vad roligt att hitta så mycket gamla körgrejer på gården, det finns säkert en del som går att använda bara det har legat inomhus så. Ska du använda en gammal sele så lämna in den till en selmakare först så att dom får kolla igenom den för lädret blir ofta dåligt på gamla selar som har hängt i många år och då kan det bli farligt!

Får man fråga var du var och tittade på skogskörningskurs någonstans?

Sv: Ny inom skogskörning - kontakter?

Vore förresten kul att få kontakt med andra ekipage eller körsällskap i närheten (bor i V. Götaland mellan Herrljunga och Falköping)! Vore intressant bara att få komma och se och lära till att börja med. Eller få tips om olika köraktiviteter som händer. Har inte hittat så mycket kurser eller föreningar i närheten...

cafu skrev:
Hej!

Är ny här, hoppas få tips!

Var på skogskörningskurs i helgen och blev väldigt inspirerad att komma igång här hemma på den nyinköpta gården. Har dock ett endast 2-årigt nsv sto som ska lämnas in för inkörning i år, har fullt upp med att utbilda mig själv ;)

Men har också en 20-årig kallblodstravarvalack som jag hört körts i skogen av en tidigare ägare. Vågar jag testa att köra med honom? Tänkte ta det väldigt lugnt och ta det steg för steg ungefär som med en unghäst för att se att allt verkar fungera. Dessutom har han mest gått som sällskap. Hur skulle ni lägga upp träningen för att få honom i kondition för lättare arbete? Eller kan det vara skadligt att köra med en så gammal häst som inte använts på länge? Han har inga skador eller andra problem som jag känner till.

Sen till utrustningen. Hittade här på gården diverse gamla grejer i form av 3 värmlandslokor, 3 finnlokor, 1 collersele, draglinor, svänglar, snarkättingar, kälkar m.m. Undrar om något går att rädda, eller kan det ha stått för länge för att kunna användas på nytt?

Gå in här..där har jag fått mycket hjälp, råd och tips!

http://www.skogshasten.com/

Under länkar så har du de olika avdelningarna och jag vet att det händer en hel del i ditt distrikt!

Lycka Till!/Trygg

Ps! Vad jag har förstått så har "Åke" lång erfarenhet av häst i arbete med och hon ställer säkert upp och svarar på frågor med!

Vet de jobbar med sina hästar i skogen och de tar emot problem/inkörnings-hästar med!

Ja å den tiden måste ju vara knapp nu vad jag förstår..

Med 3 busiga ardenner 3-åringar som ska skolas in först å främst.

Men jag vet att ni kan ge bra råd när det gäller hästen i skogen i alla fall..?

cafu skrev:
Vore förresten kul att få kontakt med andra ekipage eller körsällskap i närheten (bor i V. Götaland mellan Herrljunga och Falköping)! Vore intressant bara att få komma och se och lära till att börja med. Eller få tips om olika köraktiviteter som händer. Har inte hittat så mycket kurser eller föreningar i närheten...

I Marks kommun håller många på som jag vet om. Men det är kanske också för långt.
Hör efter med JUF i din kommun, de arrangerar en hel del tävlingar och kurser.
Kul att du vill köra i skogen!

Inkörningen av min häst är planerad till hösten, jag ska inte göra det själv. Tack ändå! Men vill förstås gärna lära mig själv också :-) Har varit iväg på en del kurser men det mesta händer så långt bort :cry:

Ska kolla upp Skogshästen!

Trygg skrev:
Gå in här..där har jag fått mycket hjälp, råd och tips!

http://www.skogshasten.com/

Under länkar så har du de olika avdelningarna och jag vet att det händer en hel del i ditt distrikt!

Lycka Till!/Trygg

Ps! Vad jag har förstått så har "Åke" lång erfarenhet av häst i arbete med och hon ställer säkert upp och svarar på frågor med!

Vet de jobbar med sina hästar i skogen och de tar emot problem/inkörnings-hästar med!

cafu skrev:
Vartofta körsällskap är ganska aktiva. Det ligger ju inte alltför långt från där du bor.

Det stämmer! Var faktiskt på kurs där i helgen: "Från unghäst till färdig häst" med inriktning på körning. Hade med min egen häst på söndagen och fick hjälp med tömkörning :bump: Så nu är vi på gång :banana:

Atle skrev:
Vartofta körsällskap är ganska aktiva. Det ligger ju inte alltför långt från där du bor.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 039
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar