Ny i familjen

Heulwen

Trådstartare
Härom dagen dök det upp en liten britt hemma hos oss. :)
Vi ska ha honom på prov i 14 dagar för att se om han passar med oss och Taz och det lutar starkt åt att vi behåller honom. :love:
Han hamnade hos oss av en lustig tillfällighet när grannen under ringde och sade att hon ville köpa honom till oss. Hon har hans helbror och är väldigt fäst vid honom och ville inte att han skulle hamna som avelskatt i Tyskland som det var tänkt, hon själv har för många katter - annars skulle hon tagit honom själv. Han är en försiktig och mild personlighet och hon och hennes vän som födde upp honom trodde inte riktigt att han skulle trivas med livet som avelshane så då fick vi ta honom.
Han är en ljuvlig liten katt på 5 månader, spinner så gott som hela tiden och hans stora idol i livet är vår andra kisse Taz - till Taz stora förtret då "lillbrorsan" kan vara lite jobbig. :D

Bilder på Sherlock (men vi kallar honom Sammy):

pa%cc%8arygg.JPG

sammytazsa%cc%88ng.JPG

sammybord.JPG

http://hekla.nu/~Helena/bilder/Sammy/sammysäng.JPG

http://hekla.nu/~Helena/bilder/Sammy/sammysoffan.JPG

sammyvig.JPG
:D

Senast ändrad:
Sv: Ny i familjen

Fullständigt bedårande katt :love:

Fantastiskt vacker färg och häftigt med bruna trampdynor. Är det vanligt?

Nämen vad roligt!! Hur gammal är han? Kommer ifrån? Stam? Osv... :p

Den 28:e mars är han född så han är ju ett halvår och inte 5 månader som jag fick för mig. :)
Kommer från Svansviftarns, här är pappan:

EC Björnligans Vilde Xantos:
Xantos%20maj%2003.jpg

Mamman är CH och heter Svansviftarn's Nefertiti:

Neffi%20maj%20i%20Bollnas.jpg

Bonus-babybilder :love::

Sherlock%205w.jpg

Shakira%20o%20Sherlock%205%20w.jpg

(Bilderna tillhör och är tagna från: www.svansviftarns.se )

Såg det sen :o Det förklarar att han ser så urväxt ut, han är det :p Pappa är underbart vacker. Sammy kommer nog bli stor, med tanke på hur han såg ut som liten och ser ut nu (missförstå mig rätt) så har han massor av utveckling kvar och det kommer nog dröja många år innan han är färdigbreddad. Så ni har mycket att vänta :D

Lite kuriosa: mormor är kusin med Abbie, S*Karl Johan's Abigail är helsyskon (dock inte kullsyster) till Abbies pappa S*Karl Johan's Damien. Vad jag har förstått av dom linjerna så är dom väldigt stabila och trevliga i tempramentet, en av anledningarna till att jag valde Damien till Yoga. Vidare så är morfars farmors mor *pust* kusin med Yoga, Selikas Nirina Nuvou är undan en kullsyster till Yogas mamma. Xantos farmors farmor är också den första ickeblå britten i Sverige. Ska jag fortsätta? :p

Senast ändrad:

HeRomer: Tack. :)

MissFideli: Om man ska gå efter hur hans helbror ser ut som väger 8 kg och är runt året så kommer han bli en jätte! :eek:
Förmodligen kommer vi ta honom på någon utställning för skojs skull ifall han känner att han klarar det. Han är inte skygg eller rädd men lite försiktig av sig.
Hör gärna mer om stammen. :)

Superfin katt och dessutom grå, som är min älsklingsfärg på katter :love:

Tycker helt klart att du ska ställa ut honom!

Förstår det. Relativt gamla linjer som ofta är sena. Och han hade varit jämnare i typen om han hade börjat bli klar redan nu. Troligen kommer han se helt annorlunda ut om 6-12 månader. Jag tror du har kommit över en "liten" diamant, men att han inte riktigt är färdig än. Vilket kan ge kritik på utställningar. Men ställ gärna ändå för att ge honom vana och ta inte så hårt om det inte går så superbra. Som sagt, om nått år finns risken att han sopar banan med dom andra ;)

Här finns bilder på endel av katterna i hans stamtavla. Jag har några bilder på holländska katter som också finns med där som du kan få om du vill.
http://hcdn.myftp.org/mad-design/catintro/photos.htm

Winni: Ja, grå (blå) är en jättevacker färg. Älskar lystern i den!

MissFideli: Får se om utställningslivet är lockande, jag har aldrig varit på en kattutställning i hela mitt liv och inte Sammy heller men det kan vara kul att få en bedömning. Det är många som tror att han kan ha framtiden för sig där vilket är lite kul. :) Men jag orkar inte kuska land och rike runt och ställa ut, han kanske ska på någon juniorutställning snart som grannen skulle ta reda på namnet på.
Tittade runt på sidan men hittade inte några kissar från hans stamtavla. Men han har någon Pirot(Cobby Wimbledon) katt i stammen men den fanns inte bland dem katterna.
Jag vet iofs inte ens hur man läser stamtavlan, den är väldigt förvirrande. Pappan kommer liksom mitt i den och mor och farföräldrarna till vänster först. Och så är det massa nummer, pappan har nr 13 och så något jag tror är färgbetäckningar.
Haha vad har jag gett mig in på. :D

Några nya bilder. :)

Sammy muckade med Taz:
sammypa%cc%8ataz2.JPG

Taz kan minsann ge igen, notera deras miner :D:
tazgerigen.JPG

På koppelpromenad:

29sep08.JPG

sammyklippan.JPG

Vilar:

paus3.JPG

Ibland orkar dem inte gå längre(ignorera den febriga människan som inte är fotogenique):

kattba%cc%88rare.JPG

Liknande trådar

Övr. Katt Om en vecka så fyller vår fina blåa brittkille ett helt år och i födelsedagspresent ska han få en kastrering. Väl behövligt då han...
Svar
10
· Visningar
1 097
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Idag var vi hos veterinären med vår kära kisse Taz och som jag befarat så diagnosticerades han med patellaluxation. Inte bara på ett knä...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 318
Senast: kryptisk
·
Övr. Katt Idag var vi ute med våran kisse; han heter Taz och är runt 1 år. Det var helt underbart väder och Taz tyckte livet lekte! Taz är vår...
Svar
19
· Visningar
1 327
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama