Efter 10 år utan hund köper pappa äntligen en ny familjemedlem. Flatcoated retriever valp kom hem igår kväll Själv har jag som många utav er redan vet en kastrerad dvärgpinscherhane på 6 år. Bruce är, som många dvärgpinschrar är, en herre med mycket åsikter. Han har väldigt mycket integritet och surar till när någon gör intrång på hans "space". Hundar som klättrar på honom eller nosar honom i baken blir utskällda. Små hundar går bra, stora hundar är han mer osäker kring och blir då bjäbbigare. Han har haft en handfull hundkompisar som han tyckt om, men samtliga har varit i hans egen storlek. Vännens väluppfostrade amstaff struntade han i, hur mycket hon än ville bli vän med honom så gick han bara förbi Hundar som vill leka när vi är ute på promenad är hopplöst, då lackar han ofta
Så till min fråga. Det skulle underlätta både mitt och pappas hundliv enormt ifall dessa två skulle kunna bli vänner, eller åtminstone fungera bra i samma hushåll från och till. Vi har fördelen att vi kan låta dessa två lära känna varandra när flatten är valp, och Bruce är mycket mer tolerant med valpar. Jag tror inte att han generellt ogillar andra hundar, men han är lite osäker och behöver både sin tid och sitt space. Lugna hundar fungerar oftast väldigt bra även om de är stora, så där är väl inte flatten optimal
Har ni några tips på vägen? Hur bör vi introducera dem första gången? Min förhoppning är att flatten ska lära sig Bruce gränser och inte hoppa rakt på honom. Dels på grund av skaderisk såklart men även för att han surar till då.
Så till min fråga. Det skulle underlätta både mitt och pappas hundliv enormt ifall dessa två skulle kunna bli vänner, eller åtminstone fungera bra i samma hushåll från och till. Vi har fördelen att vi kan låta dessa två lära känna varandra när flatten är valp, och Bruce är mycket mer tolerant med valpar. Jag tror inte att han generellt ogillar andra hundar, men han är lite osäker och behöver både sin tid och sitt space. Lugna hundar fungerar oftast väldigt bra även om de är stora, så där är väl inte flatten optimal
Har ni några tips på vägen? Hur bör vi introducera dem första gången? Min förhoppning är att flatten ska lära sig Bruce gränser och inte hoppa rakt på honom. Dels på grund av skaderisk såklart men även för att han surar till då.