Ny häst !

abc

Trådstartare
När ni köpt ny häst,
Hur bråttom har ni att börja rida den då?
Hur länge låter ni den bekanta sig med stallet,kompisar,hagarna,dig och omgivningarna?
Brukar ni ut och leda den i början för att visa omgivningarna?
Och för att lära er hur den fungerar i olika situationer?

Sv: Ny häst !

Dagen då den kommer brukar jag låta den acklimatisera sig till omgivningarna. Försöker alltid ordna så att de andra hästarna är inne när den nya hästen kommer. Dagen efter får den gå ut i hagen (själv såklart!). På eftermiddagen brukar jag rida på bana, kanske skritta ut en liten sväng.

Jag brukar vänja den med omgivningarna successivt, gärna i sällskap med en häst som känner sig hemma och trygg där. De hästar jag har köpt har varit rutinerade tävlingshästar, de brukar inte påverkas så mycket av miljöbyte då det är en del av den hästens vardag (med uppstallning på olika tävlingsplatser och dylikt).

Samma dag den kommer brukar jag bara gå ut och gå med den. Nästa dag rider jag ut i naturen med någon kompis. Skrittar bara. Sedan beror det på hästen hur jag rider fortsättningsvis, om den är i kondition etc. Jag brukar inte rida ut utan sällskap i början. Jag tycker att det är lika bra att vänja den vid det mesta direkt medan allt ändå är nytt och den inte känner sig hemma. Risken om man väntar för länge är som jag ser det att den blir lite stallmodig och kaxig när den känner sig hemtam och man kan få problem som man inte får om man kör på direkt.
Det är min uppfattning och har funkat på mina nya hästar.

När jag köpte min häst så tog vi hem henne samma dag jag provridit, på 2 veckors prov. Jag red lite lugnare första dagen efter det, sen så blev det lite intensivare allteftersom. Min häst var inte så mycket riden sista året innan jag köpte henne så det var ju ganska lugnt första tiden ändå!:) Hon bekantade sig snabbt med stallet och omgivningarna, på 2 timmar hann hon tillochmed lära 1,5års hingsten i hagen bredvid vad han skulle kunna göra:crazy:, tur att det var ordentligt staket mellan dem:angel:

När jag tog hem min första häst så skulle min syster rida på den (andra dagen) Det slutade med en bruten arg och en skenande häst....Men det kan ju bero på omgivningarna eller att hästen inte var ordentligt inriden(de före detta ägarna hade inte berättat att han var kinkig att ridas ensam heller:crazy:)

Rider samma dag eller dagen därpå.

Vill att hästen ska snappa upp rutinerna så snabb som möjligt. Många väntar så länge att hästen hinner bli stallmodig och då får de ofta besvär när det är dax att sitta upp.

Hur hårt hästen ska gå bestämmer vi utifrån vilken kondition och utbildningsståndpunkt hästen har. Hur gammal och välberest den är tas också med i beräkningen.

Har haft min 4-åring i 3 veckor och har bara suttit på honom en gång. Resten har jag gått promenader och grejat i stallet och myst. Ska börja rida mer i helgen nu har jag tänkt.

Rider samma dag eller dagen därpå.

Vill att hästen ska snappa upp rutinerna så snabb som möjligt. Många väntar så länge att hästen hinner bli stallmodig och då får de ofta besvär när det är dax att sitta upp.

Hur hårt hästen ska gå bestämmer vi utifrån vilken kondition och utbildningsståndpunkt hästen har. Hur gammal och välberest den är tas också med i beräkningen.

Jag tror du har rätt. Det är nog bäst att visa hur det ligger till direkt, så upplever hästen ju bara 1 förändring och inte 2. (hästar gillar ju inte direkt förändring:D)

Jag red redan första dagen vi hämtade min häst. Men han stod första månaden hos mina kusiner, där han tillbringat sex sommrar tidigare, så han var van vid omgivningen, hästarna och människorna.

samma dag den kommer får den stå inne och vänja sig. Nästa dag ut i hagen samt lite ridning på eftermiddagen.

Uteritt får man ju vänja den lite långsamt och gärna med sällskap.

släpper ut i hagen när den kommer, brevid dom andra hästarna sen rider lite lätt andra dagen, och gör helt enkelt allt enligt dom rutinerna ja ska ha..

vänja sej vid omgivningarna gör dom efterhand endå, sen tycker ja de bästa är att rida ut tillsammans med en annan lugn häst första gångerna.

Uteritt får man ju vänja den lite långsamt och gärna med sällskap.

Varför då? Om hästen är van att bli riden ute finns det väl ingen anlednig att vänja den långsamt? (hur gör man då förresten? Antingen rider man väl ut eller inte?). Dessutom tycker jag det är dumt att vänja dem vid sällskap, många hästar blir det sedan problem med att de inte kan gå själv ute.

Nä, hästen ska lyda. Är den inriden ska den gå att ridas i olika miljöer. Självklart är man mer tolerant mot en unghäst, men särskilt med unghästar är det viktigt att visa att man är ledare, att det man utsätter dem för inte är farligt och att man som häst alltid måste lyda sin ryttare.

Det är väl onödigt att utsätta en häst för onödigt många stressmoment? Det är ju som vi alla vet flockdjur och mår bäst av att vara i flock. Jag tycker att det schysst mot hästen att låta den gå ut i omgivningarna tillsammans med en kompis dom första gångerna för att sedan ridas själv. Det är knappast som att det kommer att ge problem. Om man får problem så är det för att hästen testar, vilket det skulle ha gjort för eller senare ändå.

Jag ser det inte som ett stressmoment att gå själv. Jag ser det som en självklar del av ridningen. Man följer ryttarens order. Man lyder. Det är ingen stress i det om man gör det på rätt sätt, om hästen är trygg.

Nej, alla hästar testar inte. Men att börja vänja dem vid en sak, ge dem en trygghet, och sedan rycka undan den - det tycker jag är bakvända världen.

när jag fick hem min pålle så fick han gå och bekanta sej med allt i tre dagar med lite promenader i omgivningarna. sedan red jag ngr små skritt rundor barbacka i ngr dagar sen åkte jag och köpte sadel och då började jag rida "som vanligt":D

tog det ju så lugnt pga att jag inte hade sadel till han..:crazy::smirk:

Jag började rida 3 dagar efter han kommit. Innan det så var det promenader och sånt, och mys. :D När jag red första gången så skrittade jag nästan hela tiden och lite trav. :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 355
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar