C

Catthhh

Om/när du köpt ny häst hur tillbringar du första dagarna tillsammans?
släpper du bara ihop den med de nya kompisarna?
Tar du in/utsläpp själv de första dagarna...Motion?
Bara en nyfikenhetsfråga så berätta...

Sv: Ny häst

Släpper ut han i lösdriften med dom andra hästarna, låter den bekanta sig lite med dom i nån dag eller 2.
Tar in han i stallet efter nån dag och ryktar den o så, går på promenader vid hand så han bekantar sig lite med allting runtomkring också, sen när allt känns bra så rider vi ut (har ej padock eller ridhus så därför promenaderna)

Om/när du köpt ny häst hur tillbringar du första dagarna tillsammans?
släpper du bara ihop den med de nya kompisarna?
Tar du in/utsläpp själv de första dagarna...Motion?
Bara en nyfikenhetsfråga så berätta...

:banana: :banana:

Vår unghäst gick i egen hage de första sex veckorna, sedan släppte vi ihop henne och de andra två sedan bakskorna plockats av.

Immer

Vi brukar släppa ihop den nya med de blivande hagkompisarna i en hage som är ny för alla, eller som ingen går i för tillfället. Det för att få lite neutral miljö som ingen behöver försvara.
Brukar inte rida eller så de första dagarna, men går gärna lite promenader i omgivningarna så hästen får se sig om och vänja sig. Pysslar mycket och lär känn varann.

När vi tog hem nya ponnyn för några månader sen:

-Kom hem på kvällen o installerade henne i boxen bredvid blivande hagkompisen över natten.
- Dagen efter släppte ihop den nya ponnyn med hennes nya hagkompis, allt gick bra. Fick gå i hagen hela dagen, tog in och pysslade lite med henne på kvällen i gången, lät henne vila.
- Andra dagen, skrittade ut en lugn tur tillsammans med nya hästkompisen.

Sen låter vi bara rutinerna flyta på och börjar komma igång mer och mer med ridningen. Nu var ju inte vår särskilt mycket riden på sista tiden innan vi fick henne, så vi tog det lugnt med igångsättningen, men det tycker jag man ska göra med en häst i full kondition också, de behöver tid för att vänja sig vid nya ryttaren och rutinerna tror jag.

Efter några veckor börjar vi också vänja in på nya fodret.

Fick hem min igår (:banana: ) och han stod inne på eftermiddagen för att bekanta sig med stallet, boxen och de nya hagkompisarna som kom in så småning om. Han står i mitten av 2 av sina blivande hagkompisarna så det var ju bra att dom får hälsa lite innan de släpps ihop. Nu på morgonen ska vi släppa in honom hos valackarna. Det blir nog inga problem för de är så snälla, brukar busa lite bara, men jag vill vara med och se så att allt går bra.

Jag tänker nog rida lite i eftermiddag så att han får se ridhuset och så. Eftersom att han är helt igång så vill jag inte att han ska stå, då kommer han ju att vara jättepigg sen när jag väl ska rida. Men självklart kommer jag inte att kräva så mycket nu i början när vi inte känner varandra riktigt. I helgen rider jag nog ut med några kompisar, det blir skönt för honom.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III