Ny häst=)

MaRomer

Trådstartare
I måndags fick jag hem en ny häst.
Hon är ett vbl sto. f. 00, svart(dvs mörkbrun) Namnet är Tina Trotting=).

Tina har inte blivit tränad på ca 1 år och sedan honom kom till min pojkvän så är hon bara riden 2 ggr. Hon hade stått hos honom i 2 månader.

Hon är aldrig startad, bara gått ett kvallopp. Men gallopperar hela tiden. jag har nu hunnit rida henne två gånger och longerat henne en gång. Ett rpoblem när man ska komma upp är att hon inte stå stilla, men redan andra gångan vad det bättre. hon är jättelugn och stabil, lyssnar på skänklarna och när hon skall stanna=) har dock lite problem å stå still en längre stund=) jag har bara travat och skrittat på henne då hon inte har varit igång. men hon känns som sagt jättelugn och lydig.

Men alla sagor har ett slut.Tina ska säljas om ca 15 veckor då jag inte känner att jag har tid med henne sedan. Jag ger henne en chans att komma igång som ridhäst, å hoppas att allt ska gå bra.

Vad tror ni hon hinner lära sig under denna tid? vad ska ja tänka på?
någon som har en släkting till Tina?

Hon är riden sedan hon var 3 år,men inte så mycket.

Schemat ser ut att hon går just nu 5 ggr i veckan,varav jag rider tre dagar och så blir hon longerad 2 dagar.

Vad tycker ni??

Sv: Ny häst=)

träna på att få hästen att "höjja" ryggen.. longering över kavaletti löshoppa (försiktigt och små hinder) få hästen att slappna av i ryggen (kanske inte din häst har de problemet) försök att sammla hästen när du sitter på. att få med hela rumpen m.m:banana: men ja upplever att rätt många Fd travare har de problemet eftersom de e lärd att sänka ryggen och höjja huvudet. du kanske inte ska ge dig in på galloppskänkel o grejjer... sånt kan gå fort o sånt kan ta en evighet..
något som är väldigt uppskattat är att man böjjer hästen (när man rider el stretchar) eftersom fd travare brukar vara väldigt stel. man böjjer och man stretchar och gör "böjövningar" typ...
ptja jag kan ha helt fel om de här men de funkade på min förra FD travare som kom från barnan.:cool:

ok...galopp e inga problem å hon fattar när ja säger galopp å smackar lkite.. så inga problem där... har givetvis bara galloperat mkt lite då hon inte är igång alls=/. hon har mkt fin och muskulös rygg och nu när ja rider henne har ja martingal... on sänker huvudet bra i galoppen... men går givetvis inte i form. när ja longerar gör ja det me inspänningar å hoppa tänker ja inte göra me henne innan snön har försvunnit å hon har bättre kondis, dvs är igång. hon får både massage och strecthing som mina andra ridhästar. första massagen får hon till helgen.=)
hon e annars jättte mjuk å lydig=9

bilder på tina finns på fotogalleriet.se under min systers namn=) heromer heter hon.
en häst som blir lätta att sälja iaf!

tack för tipsen!

Är hästen varken körd eller riden under ett års tid?

I så fall så kan du inte räkna med att få henne speciellt utbildad på 15 veckor.
OM hästen nu inte är riden eller körd på så länge så skulle jag börja med att bara skritta i ett par veckor. Mjuka upp leder, muskler och delvis lite kondis och motion.
Att sätta igång för fort är aldrig bra.
Efter 3-4 veckor kan man kanske tänka på lite trav men även där kondis och muskeluppbyggning. Utan muskler kommer hästen inte kunna klara av någonting.

Jag skulle sedan börja om från grunden, gå igenom halvhalter, eftergifter, sidoförande hjälper, hjälper i allmänhet osv.

Och det tar tid innan hästen är redo för mer saker.

Lycka till

Hästen har inte gjort något riktigt på 1 år!!! men det är först de 2 senaste månaderna som hon bara e riden 2 ggr. men annars är hon den typen av häst som har behållt det mesta av hennes muskler så det finns MYCKET att bygga på. Hon motionerar väldigt mycket i hagen=)=). kondisen är det inget fel på å ja har max travat 10 min som mest. Galoppen har jag bara testat som en kul grej. ca 10 meter eller nått=).

Jag har satt upp mitt mål på att hon ska bära sig själv i iaf skritt å trav å ev galopp. Hon lyssnar bra, halvhalter, eftergifter äkan hon redan å de sidförande har jag inte tagit upp ännu. hon går dit jag ber henne å är för övrigt en mkt lärorik dam. Gick på tygel stundtals i skritten i går. Fin tjeje som jag hoppas kommer få ett nytt bra hem.

Vet att dettar tid då det är min 7:e häst som jag "rider in". Min 1:a häst är 7 år nu å ja jobbar dagligen me honom.

Tack för tipsen!

Vimsan skrev:
Trotting? Kommer hon från Blekinge??

hmmm...kanske det...stuteriet heter trotting iaf...mamman e nellie trotting....har du en släkting till tina???

jag kan kolla när jag kommer hem idag=)

Vad kul att du vill ge henne ett bra liv :)
Säger som Lakrits, skulle siktat på att ge hästen en skaplig grundkondition och ge henne en chans att bygga upp ryggmuskler.
Bara skritta i början, gärna ut i skogen i omväxlande terräng.
Sen skulle jag nog välja tömkörning framför longering om hon ska marktränas flera gånger i veckan...longering sliter mer på benen. Tömkörning är också ett bra sätt att få dem att förstå tygelhjälper ordentligt :idea:
Tror man har igen mycket senare på att skynda långsamt...bättre om du ger henne en bra grund än att försöka hinna med så mycket som möjligt. 15 veckor är ändå inte så lång tid i det här sammanhanget.
Önskar er lycka till :banana:

Jag såg nu på ATG att din kommer ifrån Alvesta...

Har en kompis som har en häst från Trollabo Trotting, därför trodde jag att din var därifrån också

Senast ändrad:

skulle göpra det om ja tryckte att ja kunde det tillräckligtbra för att lära henne det=/....men min kompis hjälper mig. jag skule rida henne hela tiden om dety gick men ´jag har ju 3 andra hästar som det ska fixas med=). känner mig lite stressad men just nu jobbar vi bra med kondisen å inget annat=).

kram

Vimsan skrev:
Jag såg nu på ATG att din kommer ifrån Alvesta...

Har en kompis som har en häst från Trollabo Trotting, därför trodde jag att din var därifrån också

okej=)

1010101010

Hej! Det är jättesvårt att säga hur mycket hon kommer att lära sig under den tiden ,allt beror på hur hon är psykiskt, fysiskt och hur hon klara träningen och ev. skador dyker upp i samband med belastningen. Har du tittat på atg hemsida. där hittar du hennes avkommor och släkt. Gå in på sök sportinfo och skriv i hennes namn sen har du en hel kväll framför datorn (Nästan:smirk: ).. om du inte redan har varit där och tittat. För där hittar du ju även syskonens ägare som du kan ta kontakt med....LYCKA TILL!!!:banana:

Träna framförallt på traven!!! Det är deras starkaste gångart (oftast)!! Kan hon inte bära sig i traven har du inget att återvända till om galoppen skulle gå sämre... Jag tycker att man börjar med en travare så här; skritt- ska kunna halt, halvhalt, eftergift, böja, svänga, flytta osv.. TRAV- bära sig, slappna av, hitta balans och form, TAKT ÄR VIKTIGT!! innan du överhuvudtaget testar galoppen!!
Så många ridtravarryttare hakar upp sig på att lära hästen galopp, men vilket barn kan springa innan de lärt sig gå???

Loranga skrev:
Hej! Det är jättesvårt att säga hur mycket hon kommer att lära sig under den tiden ,allt beror på hur hon är psykiskt, fysiskt och hur hon klara träningen och ev. skador dyker upp i samband med belastningen. Har du tittat på atg hemsida. där hittar du hennes avkommor och släkt. Gå in på sök sportinfo och skriv i hennes namn sen har du en hel kväll framför datorn (Nästan:smirk: ).. om du inte redan har varit där och tittat. För där hittar du ju även syskonens ägare som du kan ta kontakt med....LYCKA TILL!!!:banana:

Jag har redamn kollat där innan och så har jag ju hennes stamtavla dvs pass. så jag vet ganska mycket om hennes släkt. Sen kan det vel inte blir bättre än att min pojkvän hade henne innan=). Så jag vet ganska mycket om henne de 2 senaste månaderna iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar