Ny häst ?

D

Daffne

Jag får snart hem min nya häst och undrar hur jag på bästa sätt kan fixa det här med hagar och hagkompisar.

Hur ska jag göra? ska jag ställa honom själv i en hage först så han får bekanta sig med stället eller släppa med dom andra på engång ?

Att släppa med dom andra på engång låter i mina öron väldigt riskabelt, visst det kan funka men är lite tveksam till det.

Att låta honom gå själv första tiden och bekanta sig med stället, han har sina "kompisar" nästan väg i väg så att säga. så han kan bli lite Tjenis så är väl kanske det bästa eller?

Är lite tveksam till vad som kan funka, nån som kan ge tips och råd ?

/Daffne :idea:

Sv: Ny häst ?

låt hästen stå själv i en hage bredvid hagen med andra hästar så kan de stå och bekanta sig med hästen ifred utan att skada varandra, men tänk på att ända kolla när de hälsar på varandra första gången så de inte råkar slå frambenent över undre elrepet och fastna, vissa hästar har ju en tendens att slå mkt med ena frambenet när de hälsar på en annan häst.

Sen när de bekantat sig med varandra i några dagar kan du släppa ihop hästen med de andra, jag hade nog inte valt att släppa ihop hästen med många hästar på en gång utan en och en så hästen hittar nån att ty sig lite till, annars kommer ju alla hästar på en gång och ska undersöka och det blir kanske lite stressigt för hästen när allt är så nytt.

Så gjorde jag med min häst och jag släppte ihop honom med den ranghögsta hästen först ensam då blir det inte lika våldsamt eftersom den ranghöge inte har sin flock med och inte att skydda, när de sedan kommit överens tog vi in de 2 andra hästarna nästa dag som var rätt ranglåga och då blev det lite tjafs med den nya när de skulle göra upp vem som skulle ha bäst "plats" under den ranghögsta.

Senast ändrad av en moderator:

Känner duinte hästen så kan det vara smart att ställa den ensam med de andra nära. Om jag skulle flytta min egen häst som jag känner så ska han ut med de andra med en gång. Han blir livrädd om han får stå själv.

Tycker du kan släppa dem med ledaren i hagen så att dom får bekanta sig en stund, släpp sedan nesta häst i rangordingen osv.
Till oss kommer det och går hästar ,ca två ggr år och har gått bra alla ggr och vi har ca 10 hästar tillsammans.
Visserligen har det varit unga häsar, är det en äldre som var hög i rang i förra hagen kan det bli prodlem

Jag skulle släppa ihop dem direkt troligtvis, men det beror lite på hur många "de andra" är? Är det fler än två eller tre som den ska släppas ihop med så skulle jag nog, precis som du själv skrev, låta den nya gå ensam bredvid de andra de två första dagarna eller ngt. Om den går själv bredvid de andra skulle jag dessutom se till att de inte kan nå varandra över staketet med tanke på säkerheten. De kan hälsa på varandra ändå eftersom de inte MÅSTE nosa, utan det kan räcka med den nya lukten. Är det ngn av de andra hästarna som kan vara taskig/elak mot nya? Hur är den nya (jag frågar alltid förra ägaren om det)?

Jag tror inte du skrev om du har ett eget stall eller om du får hem din nya häst till ett inhyrningsstall? Är det inhyrda hästar i ditt stall? Det är också en viktig sak men det tror jag du vet! =)

Gör på ett sätt som du själv tycker känns bäst, där du känner dig lugn. Du får säkert en massa olika förslag, men kom ihåg att det bara är förslag och inga regler/riktlinjer!

Hur man gör när man släpper ihop nya hästar är väldigt individuellt. En del är mer åt "tuta-och-kör-hållet", medan andra är vääääldigt försiktiga.

Lycka till!
//Z

Vi släpper alltid ihop nya direkt. Bäst så tycker jag.

Det beror ju självklart på hur hästarna beter sig mot andra hästar. När jag fick min häst var det kväll och han hamnade direkt i boxen och dagen därpå var det hagen med kompisarna på en gång. No problem alls. Men så var man ung, dum och oerfaren också. :smirk:

Jag föreslår att man låter hästen gå ensam i en hage vid sidan av den hage, och de hästar, som den ska i/gå med sen. Sen kan man lägga ex. lunch-höet så att hästarna ser varandra vid matdags för då gör de automatiskt upp lite rangplacering trots att det är staket imellan. På så sätt är de mer säkra på vart de har varandra när de släpps ihop och har redan bekantat sig, vilket gör att risken för skador är mindre.

När man sen ska släppa ihop dem bestämmer man när man ser hur de verkar bete sig. Om den nya hästen verkar vilja in till de andra och allt är lugnt och fint, så är det oftast inga problem. Behöver inte ta mer än en dag.

Sen har man ju smittorisken att tänka på också. Man kanske vill se att den nya hästen inte visar några symptom på sjukdom innan man släpper ihop den med de andra och då kanske man får låta den gå själv en vecka för att vara ganska säker på att den är frisk.

Låt han bekanta sig med en genom att de får stå i boxarna brevid varandra en natt först. Sen brukar jag släppa ihop.

Risken med egen hage är att han känner sig otrygg eftersom det även är nytt ställe för honom. Har varit med om hästar som sprängt staket för de.

Går bra i nio fall av tio, men de som inte går ihop, brukar heller aldrig kunna gå ihop heller.

jag har lite samma problem ( får min häst i morgon ) men vi har beslutat oss för att han får gå med en rätt ranglåg häst!

hur ska jag göra då? ska ta hem mitt 19 åriga sto i slutet av feb (ska vara fixat i stallet då). ska få låna ett 7 årigt dponny sto. varken min häst eller lånehästen har ju varit där innan. de är ju båda på "okänd" mark och ingen känner sig hemma. är det bättre att ta hem min häst en dag innan och låta henne ta det lugnt och sen hämta d ponnyn? hur hade ni gjort? jag är lite rädd att min häst ska få panik om hon är ensam. vet faktiskt inte hur hon är när hon blir ensam. har haft henne två månader drygt.
hilfe...

Det funkar säkert bra... men ha dem brevid varandra i boxen först, så lär de ju känna varandra först..

Jag hade försökt ta hem båda samtidigt och ställt dem i vars en box...

Jag skulle vänta några dagar med att släppa ihop med övriga hästar.

Jag skulle låta hästen gå själv i en hage bredvid de andra till att börja med. Dels får hästen vänja sig vid sitt nya stall, och morsa lite försiktigt på sina nya kompisar, och dels hinner den få samma stall lukt som de övriga. Tror att just lukten har betydelse vid introduktion i hagen!

När det blir dags att släppa ihop så skulle jag börja med att släppa ihop med en häst - och se till att det finns bra med ytor. Kanske med boxgrannen om det funkar och är lämpligt. I en beteshage, däremot, skulle jag kunna tänka mig att släppa ihop hästen med fler hästar samtidigt.

Mvh Norrland :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama