Ny häst till stallet, vill ej avmaska....

Sv: Ny häst till stallet, vill ej avmaska....

malinsky skrev:
Min häst har varit dålig i magen till och från sista tiden. (lättstressad häst, kulor ibland, ibland löst och ibland så sprutar det bak) Han blev avmaskad när han kom hem från betet (sent) då det var flera hästar som skulls släppas ihop.

Jag tänkte prova att avmaska om det kan bero på detta, men är det fel att göra det? Han ska också byta stall om ngr veckor..

Min häst är likadan(dock inte lätt stressad) ibland är det lös o ibland hårt. Jag tror det beror på hösilaget men är inte säker,jag funderar varje dag på vad problemet kan vara. En i stallet sa att jag skulle testa maska honom, men mamma sa att jag inte skulle göra det, så det har jag inte gjort o varför skulle han ha mask när alla blivit maskade på samma sätt? 2 st banminth=phyrantel innan betes släpp o ivomec till uppstallning.

Men jag går som ett frågetecken o vet inte vad jag ska göra, jag har inte uteslutit nått.

jag har mina misstankar kring silaget också, för det började då... Men iom att han är uppstallad så har jag lixom inget annat val. :crazy:

Jag har endast slutat att ge honom morötter och betfor.. vad kan jag göra som första åtgärd.. ge honom fil? Hur mkt? Ngt annat som huskur?

Går de även i dvala i Skåne som inte har mångaa dagar med minusgrader utan mest lera hela vintern?

Det är kylan som gör att de går i dvala. Är det mest gegga så är det inte alls säkert att de gör det alltså. Läge för träckprov om man får problem eller misstänker högt smittryck.

Förtydligande.

Vintermånaderna här nere, fr dec tom feb och en bit in i mars ligger temperaturen på ca -3 till + 4.

Upptrampad lera som fryser och blir knögglig, och tinar, och fryser, och så håller hel**tet på tills våren kommer, vilket den tack och lov gör tidigt.

Så, hur många +grader klarar larverna. Och hur länge kan det vara över 0 innan maskarna vaknar till liv?

Vet inte specifikt. I den litteratur jag hittat står bara "vid kyla och extrem torka". Men i normala fall ska vi inte behöva avmaska på vintern här.

malinsky skrev:
jag har mina misstankar kring silaget också, för det började då... Men iom att han är uppstallad så har jag lixom inget annat val. :crazy:

Jag har endast slutat att ge honom morötter och betfor.. vad kan jag göra som första åtgärd.. ge honom fil? Hur mkt? Ngt annat som huskur?

Min blev oxå så här sen han började äta hösilaget(i september 05), om jag hade kunnat så skulle jag ha bytt till hö som han ätit tidigare men jag står som du o hyr o så är det hösilage som ingår, o det blir lite väl dyrt o köpa hö på stallhyran, alternativet e ju o flytta men det vill jag inte, om det inte skulle bli kris men jag väntar på att han kanske vänjer sej vid hösilaget om det nu är det som spökar?

Det där med att sluta ge morötter o betfor tror jag inte riktigt på, vissa påstår att om hästen är lös i magen ska man ta bort M o B, medans vissa säger att det inte spelar någon roll.

Jag har börjat ge min häst aloevera juice, men nu har jag dock inte varit i stallet sen i lördags då jag har öroninflamation så jag vet inte hur det hela har artat sej, men om inte det funkar ska jag testa bakterie balans. Aloen ger jag till honom nu oxå för att han hostar o snorar.

Jag har även testat att ge honom halm till hösilaget, men det blir inte så stor förändring av det heller, men jag har hört att hösilaget kan spela in på många hästar så här års..... Jag vet jag blir frustrerad så fort jag tänker på det, man vill ju att ens djur ska må bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka