Ny häst i flocken

MiaMaria

Trådstartare
Nästa vecka hämtar jag hem min nya häst, en liten fölunge på drygt fem månader. Tyvärr kan hon, av omständigheter jag inte kan gå in på, inte gå med sin mamma längre. Jag har två hästar här hemma. En mycket ranghög sjuårig valack, som vid alla tillfällen varit mycket snäll vid föl och unghästar, och ett 16-årigt d-ponny sto. Stoet var högst i rang innan hon kom till oss. Hon är en gammal, klok dam som forstrar de unghästar vi brukar ha här på sommaren. Nu är frågan, vem av hästarna ska jag börja med att släppa fölis med? Jag hade tänkt valacken, då han är högst i rang, men en kompis jag har (duktig och van häst människa) tycker jag ska låta fölis gå med stoet till att börja med...

Vad säger ni som har erfarenhet??

Sv: Ny häst i flocken

Jag tycker du skall välja den som är snällast mot fölet som säkert är lite orolig i början och kanske inte behöver uppfostras det första som görs nu när hon kommer hem. Lite längre fram kanske det är bra, men inte nu direkt. Det är min magkänsla iallafall.

Om fölet gått i flock tidigare spelar det nog ingen roll (utifrån hur du beskriver dina pållar). Om h*n bara gått med sin mamma skulle jag nog välja stoet.

Båda är snälla mot yngre hästar. Stoet lite mer "sträng" på så sätt att hon inte är så busig. Valacken är busig och gosig. Pussar gärna på de mindre hästarna. Men är förståss noga med att de vet att det är han som bestämmer.

Fölet har gått i flock med andra ston, föl och unghästar. Aldrig ensam med mamma.

Jag var i exakt samma situation för 6 år sedan.
Hade sto + Valack fick hem en 5 månaders bäbis !
Jag släppte fölet in till båda hästarna och det gick hur bra som helst.
När dom blev för närgångna så visade han fölbeteende .
Hur har det gått för er ?
Hej från hambo

Hon kommer hem i morgon eftermiddag. Jag är så orolig för att något ska gå fel. Tänker ha hästarna inne på em och kväll, och sen släppa ut på söndag.

Jag vet att stoet kommer att vara snäll och lugn, hon är alltid det med alla hästar. Hon står liksom över att bråka på nåt vis. Är lite förnäm, som en gammal dam :D

Valacken är också snäll, men han skulle kunna busa rätt rejält... Kommer fölet bara överens med valacken så är allt lugnt sen. Får se hur det känns när de är i stallet och får hälsa på varandra där först.

Kommer med rapport på söndag. Håll tummarna för att allt går bra! Fölis ska ju lastas och köras hit också... :o

Vad skönt att höra att det gick bra för dig, med din fölunge! Kanske finns hopp för mig också då :)

Släppte du då bara in fölis till de andra hästarna i hagen? Lät du dem stå inne i stallet tillsammans någon/några timmar/dagar först?

Jag gick från transporten ( han var självklart lös där ) vid sidan av hagen och dom andra hästarna sprang bredvid, sen släppte jag bara in honom !
Självklart var jag JÄTTEOROLIG !
Men fölisarna brukar veta sin plats.

Lycka till i dag !
Hej från Hambo

Ja, jag vet inte hur stor skillnad det är på hästar som är flockuppfödda och andra, men min valack är uppvuxen i lösdrift med ganska många andra hästar. Stoet har gått med en mindre flock innan hon kom hit, men hon gör inte så mycket väsen av sig. Det är valacken jag är rädd ska vara lite för tuff. Inte elak, men kanske busa för hårt... ja, jag får försöka känna mig för. De får börja med att lära känna varandra inne. Som sagt.. jag rapporterar sernare när hon kommit hem. Längtar och är nervös om vartannat :smirk:

va e det för föl du köpt...är lite nyfiken :angel: vad ska det bli av lille bebisen? lycka till med hemkörning o ihopsläpp.men d ska nog gå bra..jag får hem mitt föl om två veckor så ja sitter lite i samma sits..

jessica

Ja, nu är hon hemma den lilla!

Lastning och körning gick helt utan problem och nu står hon i sin box jämte valacken. Hon är lugn och äter, men gnäggar så fort hon hör hundarna skälla. Och de skäller när de hör henne grägga :D

Det är ett ridponnyföl e. Casio RP 141 - Eighty Eight Keys.
Vad spännande att du får hem nytt föl också! Vad är det för en häst du köpt?

åh va skönt att det gick bra. det ger mig lite hopp oxå.haha..det e hästen på avataren som ja har köpt.ett halvblodsföl..ska bli en allroundhäst. hur gjorde ni med lastning o.s.v? han stod lös förstår jag men stod han lungt? vill veta allt :D

jessica

Allt har gått över förväntan!! Och jag som har varit så orolig...
Vi körde transporten intill stalldörren. Sen stod en person vid sidan, och en vid huvudet och jag föste på rumpan. Så vips var hon inne. Det tog knappt en minut. Hon var lite rädd när vi stängde luckan, men bara att vara lugn själv och prata och klappa. Hon stod lugnt hela vägen och gick försiktigt ut när vi kom fram.

Min valack älskade henne från första stund, och det gick hur enkelt som helst att släppa ihop dem. Jag hade hjälp av en kompis som gick med valacken. Jag gick efter med fölet. Vi gick runt hagen en gång, sen släppte vi båda. Det var helt lugnt, ingen av dom sprang (och valacken som alltid är så busig). Jag försökte släppa in stoet också, men hon var jättearg. Valacken gick då emellan och skyddade lilla fölis. Det var så gulligt. Nu får stoet gå i ensam hage någon vecka innan vi försöker igen.

Åh, det är en stoooor sten som fallit från mina axlar. Trodde aldrig att det skulle gå så smidigt...

Stort lycka till med din fölis!! Du måste skriva och berätta :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama